Strona główna Doc Lab Poland Cztery filmy z DOC LAB POLAND na festiwalu IDFA

Cztery filmy z DOC LAB POLAND na festiwalu IDFA

UDOSTĘPNIJ

Filmy rozwijane w ramach DOC LAB POLAND znalazły się w programie prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych IDFA 2018. Na towarzyszącym festiwalowi IDFA Forum pojawią się też producenci trzech innych projektów z DOC LAB POLAND.

W sekcjach tegorocznego festiwalu IDFA pokazanych zostanie dziesięć polskich filmów, z tego cztery rozwijane w ramach programu dla profesjonalnych dokumentalistów DOC LAB POLAND. W jednej z głównej sekcji konkursowych, First Apperance Competition, startuje „Diagnoza” w reżyserii Ewy Podgórskiej, produkcji Małgorzaty Wabińskiej. Jest to kreacyjny film dokumentalny, podróż w głąb podświadomości miejskiej. Mieszkańcy uczestnicą w sesjach na kozetce. Ich pragnienia, lęki, niewypowiedziane wcześniej historie i momenty silnych emocji, przeplatają się z wizyjnymi ujęciami miasta. W konkursie filmów o średnim metrażu zaprezentowany będzie wyreżyserowany przez Pawła Ziemilskiego dokument „In touch” – film dający możliwość nietypowego, wizualnego kontaktu za pośrednictwem wideo między mieszkańcami polskich wsi a licznymi członkami ich rodzin, którzy wyemigrowali do Islandii. (produkcja Łukasz Długołęcki i Haukur Hrafnsson).

W konkursie krótkich dokumentów pokazana zostanie „Miłość bezwarunkowa” w reżyserii Rafała Łysaka (produkcja Jacek Blawut i Victoria Ogneva), nagrodzona już Złotym Lajkonikiem na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym. Rafał Łysak opowiada tu swoją osobistą historię. Od dzieciństwa wychowywała go babcia Teresa. Całą swoją miłość i uwagę Teresa skupiła na Rafale. Do momentu, kiedy powiedział jej o swoim homoseksualizmie. Do nowej sekcji Luminos organizatorzy zaprosili z kolei „Jazdę obowiązkową”, film Ewy Kochańskiej wyprodukowany przez Magdalenę Borowiec. To historia Julii, ukraińskiej łyżwiarki figurowej, która przyjeżdża trenować do Polski – oraz jej matki Mariny, która pragnie, by córka osiągnęła sukces za wszelką cenę. Pozostałe polskie dokumenty w programie Festiwalu to „Tańczę dla ciebie” Katarzyny Lesisz, „Połączeni” Aleksandry Maciejczyk, „Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski” Irka Dobrowolskiego, „Ojciec i syn w podróży” Marcela Łozińskiego, „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego i „Pierwsza miłość” Krzysztofa Kieślowskiego.

Ponadto, w Jury Konkursu Dokumentów Studenckich zasiądzie zeszłoroczny laureat tej sekcji, Klaudiusz Chrostowski. Jego zwycięski film „Call me Tony” rozwijany był również w ramach programu DOC LAB POLAND. Obraz ten nie był jedynym z DOC LAB POLAND prezentowanym na poprzedniej edycji Festiwalu IDFA. Pokazane zostały także: „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (laureat nagród między innymi na Krakowskim Festiwalu Filmowym), „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały (także nagradzana w Polsce i na świecie), laureat Nagrody Venezia Classici na Festiwalu w Wenecji „Książę i dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego. Światową premierę miał tam też wielokrotnie potem nagradzany obraz „Over the Limit” Marty Prus. DOC LAB POLAND będzie też obecne w branżowej części tegorocznego Festiwalu: IDFA Forum.

Uczestniczyć w niej będzie delegacja polskich projektów uczestniczących w programie: „Towarzysze” w reżyserii Joanny Janikowskiej (produkcja: Anna Gawlita i Karolina Błażejczak), „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Matei (produkcja Anna Stylińska) oraz „Wika” reżyserowana i produkowana przez Agnieszkę Zwiefkę. Nie będzie to jedyna taka festiwalowa delegacja projektów z DOC LAB POLAND w najbliższym czasie. Cztery projekty są obecne także na trwającym Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych DOK Leipzig. Dwa projekty zostały przyjęte Co-production Market: wspomniana wyżej „Lekcja miłości” i „Ambulans Polska-Syria” Aleksandra Zalewskiego (produkcja Aneta Kubik-Sobola i Tammy Mehanni). Dwa kolejne wystąpią na markecie ze statusem uczestnika-obserwatora: „Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej (produkcja Monika Braid) i „Twarze Agaty” w reżyserii Małgorzaty Kozery, produkcji Marii Krauss i Joanny Plesnar.

Tegoroczna edycja DOC LAB POLAND dobiega końca. Przed nami jeszcze trzy otwarte warszawskie projekcje dokumentów w ramach DOC LAB POLAND HOT SELECTION. W grudniu zostanie ogłoszony nabór projektów na kolejną, piątą już edycję programu.