Strona główna Doc Lab Poland Przeszłe duchy, przyszłe fenomeny i teraźniejsze epidemie. Przedstawiamy projekty zakwalifikowane na CEDOC...

Przeszłe duchy, przyszłe fenomeny i teraźniejsze epidemie. Przedstawiamy projekty zakwalifikowane na CEDOC MARKET

UDOSTĘPNIJ

3 czerwca startuje CEDOC MARKET – jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Wydarzenie jest organizowane w ramach DOC LAB POLAND przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Do udziału w markecie zakwalifikowało się 30 projektów – 12 polskich i 18 zagranicznych.

Wśród zakwalifikowanych projektów są m.in. „Atonal Glow” Alexandra Koridze (prod. Alexander Koridze; Spark) opowiadający o Tsotne Zedgenidze, genialnym 10-letnim kompozytorze z Gruzji, „Zaraza” Moniki Koteckiej (prod. Paweł Kosuń; Centrala) dla której punktem wyjścia jest ostatnia epidemia czarnej ospy we Wrocławiu w 1963 roku, „Nanga Dream” Jarosława Wszędybyła (prod. Karolina Śmigiel; Uni-Solo Studio), autentyczna historia himalaistów Tomka Mackiewicza i Marka Klonowskiego, „Puszcza. Simona” (prod. Natalia Koryncka-Gruz; Eureka Studio Sp. z o.o.) wielokrotnie nagradzanej reżyserki Natalii Korynckiej-Gruz, portretująca losy rodziny Simony Kossak, słynnej profesorki nauk leśnych czy „AKS ZŁY, co złego to nie my” Tomasza Knittela (prod. Maciej Ostatek; Raban Foundation), w którym autor „Złotej” sięga tym razem po temat sportów alternatywnych.

„W tym roku do udziału w markecie zgłosiło się prawie 70 projektów. Poziom wszystkich był bardzo wysoki, a wybór niełatwy. Wyselekcjonowane projekty są bardzo różnorodne zarówno pod względem treści jak i formy. Znalazły się wśród nich dokumenty biograficzne, historyczne, polityczne czy społeczne. Twórcy chcą się w nich zmierzyć z tematami niezwykle aktualnymi np. z ekologią („Broken Heroes” Oliwii Tonteri; prod. Pauliina Punkki; Ida Productions), kryzysem religijności („The Taste Of Celibacy”, reż. i prod. Libuše Rudinská) czy kształtem współczesnych miast („Who Owns The City” Petra Kacirka, prod. Jan Hubacek; Gnomon Production s.r.o.) ale także z mitami z przeszłości: fenomenem Jerzego Grotowskiego („The Last Lesson” reż. Andrea Mura i Federico Savonitto, prod. Chiara Andrich; Ginko Film) czy osobistą historią Alice Miller („Alice By Miller”, reż. Peter Moers, Edward Porembny, prod. Edward Porembny, Peter Moers; AMP Polska). Zakwalifikowane dokumenty są realizowane przez uznanych twórców i zupełnych debiutantów. Wierzymy, że udział w CEDOC MARKET umożliwi im nawiązanie owocnych współpracy przy powstaniu ich filmów” – mówi Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, od tego roku pełniąca obowiązki menedżerki marketu. Wyselekcjonowane projekty pochodzą z m.in. z Polski, Holandii, Estonii, Włoch, Francji, Ukrainy czy Norwegii.

CEDOC MARKET (Central European Documentary Market, dawniej DOC LAB POLAND Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom i reżyserom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. Market skupia się przede wszystkim na budowaniu kreatywnej współpracy między wschodnią a zachodnią, ale też północną i południową Europą. Wydarzenie odbędzie się po raz szósty, tym razem jednak zostało przeniesione do przestrzeni wirtualnej i potrwa dłużej, bo aż 3 dni. „Kiedy w 2015 roku organizowaliśmy pierwszy dokumentalny market koprodukcyjny w ramach KFF, zaprosiliśmy grono producentów, o których wiedzieliśmy, że mają ciekawe projekty i są otwarci na koprodukcje międzynarodowe. Jestem bardzo dumna, że po 5 latach to wydarzenie tak się rozrosło i zyskało na znaczeniu, a w tym momencie musimy dokonywać trudnych wyborów spośród świetnych projektów z różnych stron świata. Ten rok jest dla nas szczególny – wersja on-line generuje nowe wyzwania, bo łatwiej się rozmawia przy prawdziwym, a nie wirtualnym stole, ale daje też nowe możliwości – choćby spotkań międzykontynentalnych z naszymi ekspertami” – podkreśla Katarzyna Ślesicka, szefowa CEDOC i wicedyrektorka Doc Lab Poland.

Pierwszego dnia marketu odbędą się spotkania one-on-one, drugiego prezentacja projektów biorących udział w programie DOC LAB POLAND Docs to Start, zaś trzeciego kontynuowane będą indywidualne spotkania z projektami marketowymi i dokumentami rozwijanymi na DOC LAB POLAND. W tym roku, wybrane projekty zostaną także zaproszone do wzięcia udziału w dodatkowych spotkaniach stolikowych („round tables”) poświęconym tematom takim jak #DZIECI, #KOBIETY, #BIOGRAFIE/ARCHIWA.

Wśród decision makerów, którzy spotkają się z przedstawicielami zakwalifikowanych projektów są m.in. Adriek van Nieuwenhuijzen (szefowa IDFA Forum), Tereza Šimíková (szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX), Yoko Imai (NHK), Erkko Lyytinen (YLE), Mehdi Bekkar z Al Jazeera Documentary Channel, Hanka Kastelicová – wiceprezes i producent wykonawczy filmów dokumentalnych dla HBO Europe; Joanna Szymańska, konsultant ds. projektów dokumentalnych HBO Polska, Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Film), Jhava Chikli i Melanie Rozencwajg (Archive Valley) i Biljana Tutorov (Circle Doc Woman Accelerator).

CEDOC MARKET jest organizowany przez DOC LAB POLAND we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Na wcześniejszych edycjach wydarzenia prezentowano takie produkcje jak m.in. „Wika!” Agnieszki Zwiefki, „Diagnoza” Ewy Podgórskiej, „Pollywood” Pawła Ferdka, „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski, „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego, „Opera o Polsce” Piotra Stasika i „Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej.

LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2020:

AKS ZŁY – Born To Be Bad? (AKS ZŁY, co złego to nie my)
Reżyseria: Tomasz Knittel
Produkcja: Maciej Ostatek; Raban Foundation
Film o alternatywnym klubie pokazujący inną stronę sportu – opartą na tolerancji, szacunku i społeczności. Opowieść graczy i fanów o zmaganiach klubu z bezwzględnym światem wokół niego.

Alice By Miller
Reżyseria: Peter Moers, Edward Porembny
Produkcja: Edward Porembny, Peter Moers; AMP Polska
Alice Miller wykazała w przekonujący sposób, że przemoc na całym świecie ma swoje korzenie w pobiciu dzieci, szczególnie w początkowych latach, kiedy ich mózg jest strukturowany. Szokiem jest gdy jej syn ujawnia, że rodzice znęcali się nad nim.

Atonal Glow (Atonaluri brzkinvaleba)
Reżyseria: Alexander Koridze
Produkcja: Alexander Koridze; Spark
Z biegiem czasu większość wydarzeń ucieka w przeszłość Ale niektóre z nich wytrzymują próbę czasu i przestrzeni. Świecąca gwiazda urodziła się w Gruzji, a on nazywa się Tsotne Zedgenidze. Jest 10-letnim kompozytorem-cudownym dzieckiem.

Boylesque
Reżyseria: Bogna Kowalczyk
Produkcja: Tomasz Morawski, Katarzyna Kuczyńska; Haka Films
Po samobójstwie swojego najlepszego przyjaciela 80-letnia drag queen Lula postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i szukać miłości.

Broken Heroes (Załamani Bohaterowie)
Reżyseria: Oliwia Tonteri
Produkcja: Pauliina Punkki; Ida Productions
Film dokumentalny o zmianach klimatu, elektrowni w Bełchatowie i kryzysie tożsamości pewnego narodu.

Converting Spaces, Converting Reveries (Verborgene Raeume)
Reżyseria: Helin Celik
Produkcja: Rebeca Sánchez López; Kepler Mission Films S.L.
Portret miejsca będącego więzienną alternatywą dla kobiet prześladowanych za zabójstwo w imię honoru.

Cotton 100%
Reżyseria: Michael Borodin
Produkcja: Julia Shaginurova; Einbahnstrasse Productions
Elena jest aktywistką walczącą o prawa zbieraczy bawełny w Uzbekistanie. Muhabbat jest rolniczką zmagającą się z trudami życia na wsi. Film będzie historią dwóch kobiet stojących przed wyzwaniami społeczeństwa, w którym praca przymusowa jest normą.

Elevation (Vysota)
Reżyseria: Max Rudenko
Produkcja: Max Rudenko, Melinda Boros; Paradox Film
Trener skoków narciarskich wykorzystuje unikalną technikę, aby pod koniec swojej kariery wykreować nową gwiazdę sportu.

Expedition 49
Reżyseria: Alisa Kovalenko
Produkcja: Stephane Siohan, Valery Kalmykov; East Roads Films
Pięciu ukraińskich nastolatków usiłuje uciec przed wojną i upadkiem górniczych miast w których mieszkają. Pewnego dnia stary alpinista zaprasza ich na wspaniałą przygodę w Himalajach, aby pozwolić im się uwolnić.

Home Is Where The Films Are
Reżyseria: More Raça
Produkcja: More Raça, Sunaj Raça; Arena
Historia tego, jak film przekształcił obóz dla uchodźców w dom.

Khamsin (Chamsin)
Reżyseria: Zvika Gregory Portnoy
Produkcja: Maria Krauss; Plesnar & Krauss Films
Historia „Khamsin” rozgrywa się w Izraelu pod koniec lat 50. XX wieku. Państwo Izrael zostało założone dwa lata wcześniej i entuzjastyczny syjonizm przepełnił nowych obywateli. W tym samym czasie do Izraela przybył Marek Hłasko.

King Matt The First. Documentary for Children (Król Maciuś I. Dokument dla dzieci)
Reżyseria: Jaśmina Wójcik
Produkcja: Marta Dużbabel; Pinot Films
Hybryda elementów dokumentalnych z fabularnymi, rysująca zbiorowy portret współczesnych dzieci i przedstawiająca problemy edukacji alternatywnej.

Lagoons. A Battle For Paradise
Reżyseria: Serhii Lysenko
Produkcja: Anna Kapustina, Oleksandra Kravchenko; Albatros Communicos Ukraine
W ciągu roku cykl życia w Narodowym Parku Przyrody Laguz Tuzly na Ukrainie zatacza koło, gdy ludzie, którzy chcą żyć jako część natury, walczą z tymi, którzy chcą z niej korzystać.

Moved Land (Terramossa)
Reżyseria: Monika Bulaj
Produkcja: Erika Rossi, Lorenzo Cioffi; Ghirigori
Film bada trwałość mitu i świętości tam, gdzie społeczności ucierpiały w wyniku wyniszczenia i porzucenia.

My Time Dances With Me (Jak tańczy mój czas)
Reżyseria: Józef Romasz
Produkcja: Janusz Skałkowski, Kamil Skałkowski; Kalejdoskop Film
Jak mój czas tańczy ze mną, jak „tańczy” moje życie? Historia czasu, istnienia w czasie i radzenia sobie z jego upływem.

Nanga Dream
Reżyseria: Jarosław Wszędybył
Produkcja: Karolina Śmigiel; Uni-Solo Studio
Dwaj przyjaciele, mimo trudności, próbują podbić jeden z najniebezpieczniejszych szczytów na świecie. Pewnego dnia ich ścieżki rozchodzą się. Dla jednego oznacza to śmierć, a dla drugiego życie z pytaniem – czy to musiało się tak skończyć?

No Place For You In Our Town
*Szczegóły projektu utajnione ze względów bezpieczeństwa bohaterów*

Petrozavodsk, Kirkenes
*Szczegóły projektu utajnione ze względów bezpieczeństwa bohaterów*

Polymers (Polümerid)
Reżyseria: Denis Shabaev
Produkcja: Max Tuula, Maria Gavrilova; Marx Film
Niezwykła historia zwykłych wieśniaków, którzy rozpoczęli produkcję zabawek erotycznych w niezwykle konserwatywnej południowej Rosji.

Riding With Ghosts (Wyścig z Duchami)
Reżyseria: Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik
Produkcja: Piotr Małecki; Short Docs Media
Światowej sławy fotograf wojenny z zespołem stresu pourazowego wciąż jeździ na niebezpieczne linie frontu. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy jego syn, także fotograf, ogłasza swoje plany sfotografowania wojny.

The Barrier
Reżyseria: Masha Novikova, Joakim Demmer
Produkcja: Joakim Demmer; Joakim Demmer Filmproduktion
Niewielka pozostała mniejszość prawników w Rosji odmawia poddania się reżimowi autorytarnemu i pomimo niebezpieczeństwa walczy o prawa swoich klientów.

The Forest. Simon (Puszcza. Simona)
Reżyseria: Natalia Koryncka-Gruz
Produkcja: Natalia Koryncka-Gruz; Eureka Studio Sp. z o.o.
Wnuczka Simony Kossak, słynnej obrończyni Puszczy Białowieskiej, śledzi swoje niezwykłe życie i odkrywa rodzinne tajemnice sortując stare zdjęcia. Opowieść o sile natury i znaczeniu ekosystemu w naszym życiu.

The Last Lesson
Reżyseria: Andrea Mura, Federico Savonitto
Produkcja: Chiara Andrich; Ginko Film
Ewa Benesz jest jedną z ostatnich świadków teatralnych eksperymentów Jerzego Grotowskiego. Postanawia jednak porzucić rolę mistrza teatru i wrócić do Polski, aby napisać swoje wspomnienia. Co wyłoni się z prowadzonych przez nią przez 60 lat badań artystycznych?

The Plague (Zaraza)
Reżyseria: Monika Kotecka
Produkcja: Paweł Kosuń; Centrala
Esej filmowy o emocjach, które pojawiają się, gdy wirus zakłóca nasze postrzeganie rzeczywistości. Epidemie – ospy z 1963 roku we Wrocławiu i współczesna pandemia koronawirusa – są tłem do rozmów o strachu i lęku.

The Taste Of Celibacy (Jak chutná celibát)
Reżyseria i Produkcja: Libuše Rudinská
Młody ksiądz przeciwstawia się hipokryzji życia w kościele katolickim i duchowieństwie, podnosząc rewolucyjny sztandar wzywający do poświęcenia.

Two Sisters
Reżyseria: Lee Nechushtan
Produkcja: Anath Kandell, Tanja Georgieva-Waldhauer, Stella Wejchert; Panas Boded Hafakot, Elemag Pictures GmbH
Podczas gdy Shula, ocalała z Izraela, kwestionuje wartość swojego 60-letniego małżeństwa, jej siostra chce poślubić nigeryjskiego uchodźcę młodszego od niej o 30 lat. Razem i osobno obie siostry wyruszają w podróż odkrywania siebie.

White Queen (Biała Królowa)
Reżyseria: Grzegorz Piekarski
Produkcja: Anna Gawlita; Kijora Film
Biała żona czarnego króla z Togo planuje podróż do Afryki, by sprawować władzę w imieniu męża, który został skazany na wygnanie.

Who Owns The City (Komu patří město)
Reżyseria: Petr Kacirek
Produkcja: Jan Hubacek; Gnomon Production s.r.o.
Jakich miast chcemy, a jakich powinniśmy chcieć? Ludzie tworzą miasta, miasta tworzą ludzi. Cztery historie z Brna, Bratysławy, Budapesztu i Krakowa omawiają czynniki, które wpływają na zmiany w wyglądzie miasta i życie mieszkańców.

Writing On The Wall
Reżyseria: Aditi Sharma
Produkcja: Soniya Kirpalani, Aditi Sharma; Sprocket Science Films
Portrety siedmiu współczesnych artystów ulicznych w kontekście lokalnych konfliktów społeczno-politycznych badające, jak prowokująca sztuka uliczna w tych krajach rodzi nową formę oporu.

Yyaa. Wojciech Bruszewski
Reżyseria: Elwira Kozłowska
Produkcja: Marika Kuźmicz; Fundacja Arton
Requiem dla Voytka Bruszewskiego, zapomnianego polskiego badacza sztuki buntowników, który zastawił pułapki na dwuznaczną rzeczywistość za Żelazną Kurtyną, skomponowaną przez grupę międzynarodowych ekspertów, wybitnych artystów, jego przyjaciół i przeciwników.

Organizatorem DOC LAB POLAND i CEDOC MARKET jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a współorganizatorem Krakowski Festiwal Filmowy. Partnerami tegorocznej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Creative Europe Desk Polska, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, ColorOffOn, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, kancelaria MKZ Partnerzy, FIPA DOC Festival International Documentaire, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura i Magazyn Filmowy SFP.