Strona główna Doc Lab Poland NAGRODY DOC LAB POLAND 2020

NAGRODY DOC LAB POLAND 2020

UDOSTĘPNIJ

Zakończyła się druga sesja 6. edycji DOC LAB POLAND. Podczas gali zamknięcia wydarzeń Industry na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym uczestniczące w programie projekty filmowe otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ponad 80 tys. złotych. Są nimi m.in. nagrody pieniężne, bony na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na liczne wydarzenia branżowe związane z kinem dokumentalnym.

W II sesji warsztatów Doc Lab Poland wzięło udział 21 projektów. Jej zwieńczeniem były dwudniowe prezentacje powstających filmów przed gośćmi festiwalu i przedstawicielami branży filmowej. Pierwszego dnia zaprezentowano 10 projektów Doc Lab Go będących na etapie montażu, zaś drugiego – 11 projektów w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć realizowanych przez uczestników Doc Lab Start. Najlepsze z nich otrzymały nagrody przyznawane przez partnerów programu:

Nagrody dla projektów Docs To Start

Nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN:

DEBIUT
reżyseria: Aleksandra Maciejczyk
produkcja: Marta Gmosińska, Lava Films Sp. z o.o.
Marysia pochodzi z rodu książęcego, ale jej rodzina nie utrzymuje kontaktów z kręgami arystokratycznymi. Na przekór historii rodzinnej bierze udział w Balu Debiutantów poszukując swojej tożsamości.


Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 PLN:

NIE Z GIENKIEM TE NUMERY
reżyseria: Grzegorz Szczepaniak
produkcja: Joanna Popowicz, Grzegorz Szczepaniak, WF Anagram sp. z o.o.
Gienek, stary ludowy grajek, który nigdy nie był za granicą wyrusza w szaloną podróż z małej wioski we wschodniej Polsce do Nowego Jorku i Filadelfii. Musi to zrobić dla swojej ukochanej córki.


Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Market w Lipsku:

GYPSY GADJI
reżyseria: Dasa Raimanova
produkcja: Rafał Sakowski, Story Vehicle
Trzydziestokilkuletnia Roksana jest pół Polką pół Romką. Mogłaby być idealnym łącznikiem pomiędzy tymi kulturami, ale w rzeczywistości zmaga się by znaleźć miejsce choćby w jednej z nich.

Wyróżnienie FIPADOC – zaproszenie na pitching podczas Industry Days FIPADOC Festival International Documentaire :

EASY RIDER ZA ŻELAZNĄ KURTYNĄ
reżyseria: Andrzej Miękus
produkcja: Olga Bieniek, Filmicon
Opowieść o tym, jak porzucone przez przez Armię Czerwoną po II Wojnie Światowej kultowe motocykle Harley Davidson utorowały drogę do wolności młodym ludziom żyjącym za Żelazną Kurtyną.


Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na jedno z kluczowych europejskich wydarzeń branżowych dla filmów dokumentalnych:

NINA IDZIE ZA MĄŻ
reżyseria: Andrzej Szypulski
produkcja: Anna Reichel, Fine Day Promotion
Nina jest 68-letnią wdową i oddanym świadkiem Jehowy. Niespodziewanie zakochuje się z wzajemnością w Krzysztofie – kilkanaście lat młodszym katoliku. Ta miłość wywraca jej poukładane życie do góry nogami.


Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie w międzynarodowej promocji filmu i zaproszenia na jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych kinu dokumentalnemu:

GDY POWIEJE HARMATTAN
reżyseria: Edyta Wróblewska
produkcja: Marta Dużbabel, With Passion Production
Pomimo traumatycznej przeszłości, Barbara próbuje ruszyć do przodu, wybaczyć swoim oprawcom i zawalczyć o szczęście z pomocą swojego najbliższego przyjaciela, księdza Piotra.

Nagrody dla projektów Docs to Go

Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 PLN:

DO ŚLUBU
reżyseria: Daniel Stopa
produkcja: Małgorzata Staroń, Staron-Film
Słodko – gorzka opowieść o małżeństwie. Ślub syna staje się pretekstem dla rodziców do podsumowań na temat 40-stu wspólnie spędzonych lat.


Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie do udziału w East Doc Platform:

WORKCENTER
reżyseria: Aniela Gabryel
produkcja: Agnieszka Dziedzic, Koi Studio
Workcenter jest jedną z najbardziej tajemniczych grup teatralnych na świecie. Jej członkowie żyją jak mnisi, desperacko poszukując duchowości. Dotąd tylko nieliczni mogli zobaczyć ich codzienność.


Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na jedno z kluczowych europejskich wydarzeń branżowych dla filmów dokumentalnych:

JESTEM JEDNYM Z NICH
reżyseria: Nadim Suleiman
produkcja: Luiza Pietrzak, Palmyra Films
Syryjski imigrant kręci film o polskim nacjonaliście. Film staje się pretekstem do zbliżenia dwóch ludzi, opowiadając historię o przyjaźni prawie niemożliwej.


Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na jedno z kluczowych europejskich wydarzeń branżowych dla filmów dokumentalnych:

LEKCJA WOLNOŚCI
reżyseria: Tadeusz Chudy
produkcja: Rafał Sakowski, IRIS media
Grupa więźniów ma za zadanie oswoić agresywne psy ze schroniska. Dla prowadzącego kurs kapitana to ostatnie zadanie przed rezygnacją z służby. Praca z psami całkowicie odmienia jednego ze skazanych.

Konsultantami II sesji programu DOC LAB POLAND, którzy przygotowali uczestników do pitchingów oraz wsparli ich w rozwijaniu umiejętności rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami z zagranicy byli: Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, Tereza Šimíková, szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze oraz Christian Popp, szef FIPADOC Forum. W ramach warsztatów, a przede wszystkim sesji one-on-one po pitchingach Docs To Start i Docs To Go!, odbyło się ponad 300 indywidualnych spotkań z potencjalnymi producentami, przedstawicielami telewizji, instytucji wspierających produkcję, selekcjonerami festiwalowymi, agentami sprzedaży i dystrybutorami.

Dziś także zakończył się organizowany przez DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry market koprodukcyjny, od tego roku odbywający się pod nową nazwą: CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market). W trwającym trzy dni wydarzeniu wzięło udział kolejnych 30 uczestników z Polski i zagranicy poszukujących partnerów koprodukcyjnych oraz dofinansowania dla do rozwijanych przez siebie filmów. Gośćmi marketu było ponad 30 ekspertów z całego świata. Wśród decision makerów, którzy spotkali się z przedstawicielami zakwalifikowanych projektów byli m.in. Adriek van Nieuwenhuijzen (szefowa IDFA Forum), Tereza Šimíková (szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX), Yoko Imai (NHK), Mehdi Bekkar z Al Jazeera Documentary Channel, Errko Lytinen (YLE), Hanka Kastelicová – wiceprezes i producent wykonawczy filmów dokumentalnych dla HBO Europe; Joanna Szymańska, konsultant ds. projektów dokumentalnych HBO Polska i Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Film). W ramach tegorocznej edycji odbyło się ponad 500 spotkań. Nowością tegorocznego marketu były tzw. round tables – debaty eksperckie, poświęcone konkretnym tematom: filmom wykorzystującym archiwa, filmom z bohaterem dziecięcym oraz filmom poruszającym szeroko rozumiane kwestie praw człowieka. Projekty omawiane w ramach zoomowych spotkań zostały wybrane spośród biorących udział w CEDOC Market.

W dyskusji ADVOCACY & HUMAN RIGHTS, moderowanej przez Brigid O’Shea (DAE/DOK.LEIPZIG) filmowców wspierali radą: Debra Zimmermann (Women Make Movies), Biljana Tutorov (Circle Woman Doc Accelerator), Maria Krauss (producentka) i Tadeusz Strączek (Helsińska Fundacja Praw Człowieka/Watch Docs FF). Spotkanie ARCHIVE FEVER moderowała Magdalena Szymków, reżyserka filmowa. Filmowcom doradzali eksperci Kuba Mikurda (reżyser), Tomasz Wolski (reżyser), Eyal Sivan (reżyser), Jhava Chikli i Melanie Rozencwajg (Archive Valley) oraz Anna Ćwięka (FINA). Natomiast podczas debaty KIDS & YOUTH wspólnie zastanawialiśmy się jaka jest różnica miedzy filmami o dzieciach i dla dzieci. Przy wirtualnym stole zasiedli eksperci: Anne Schultke (Fundusz Kids Regio), Meike Statema (IDFA Kids&Docs), Reinhold T. Schöffel (European Children’s Film Association), Nevena Milaslinović (Sweet Spot Docs) oraz moderatorka Karolina Śmigiel (dyrektorka artysyczna festiwalu Kino w Trampkach).

Jutro, 6 czerwca 2020 roku, odbędzie się natomiast gala zamknięcia festiwalu na której zostaną wręczone nagrody dla najlepszych filmów biorących udział w sekcjach konkursowych wydarzenia. Szansę na statuetki ma aż pięć dokumentów rozwijanych lub prezentowanych na poprzednich edycjach Doc Lab Poland. Są wśród nich startujące w Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym Krakowskiego: „Wieloryb z Lorino” w reżyserii Macieja Cuske (prod. Mikołaj Pokromski; Pokromski Studio.) oraz „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (prod. Anna Gawlita, Kijora) oraz wyselekcjonowane do Konkursu Polskich Filmów Dokumentalnych: „Efekt motylka” Jarosława Szmidta (prod. Kamil Przełęcki, Cineo Studio), „Pollywood”, reż. Paweł Ferdek (prod. Małgorzata Kozioł, East Beast) i „Synek” Pawła Chorzępy (prod. Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka).

DOC LAB POLAND 2020 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Programem kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Partnerami edycji 2020 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Creative Europe Desk Polska, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, ColorOffOn, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, kancelaria MKZ Partnerzy, FIPA DOC Festival International Documentaire, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura i Magazyn Filmowy SFP.