Strona główna Doc Lab Poland 2. sesja Doc Lab Poland 2022. Przedstawiamy konsultantów i partnerów

2. sesja Doc Lab Poland 2022. Przedstawiamy konsultantów i partnerów

UDOSTĘPNIJ

Dziś rozpoczyna się druga sesja 8. edycji DOC LAB POLAND. Jak co roku poprzedza prezentację projektów dokumentalnych na pitchingach DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Przez kolejne dwa dni uczestnicy pracują ze światowymi ekspertami, m.in. dyrektorką sekcji Industry festiwalu IDFA w Amsterdamie, selekcjonerką Sarajevo FF oraz doradcą programowym Sheffield DocFest. Tegoroczna edycja DOC LAB POLAND, podobnie jak w poprzednich latach, została wsparta przez najważniejsze instytucje kultury w Polsce.

DOC LAB POLAND 2022 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, HBO MAX, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy, DOK Leipzig, Institute of Documentary Film, zaś patronami medialnymi w tym roku są: DAFilms, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, siłanauki.pl, Cinema.pl, Magazyn Ekrany i Magazyn Filmowy SFP.

Pierwsza sesja DOC LAB POLAND 2022 odbyła się na przełomie marca i kwietnia i była poświęcona rozwojowi projektów, pracy nad trailerami, materiałami prezentacyjnymi oraz strategiom produkcyjnym i festiwalowym. Druga sesja programu jest skoncentrowana na przygotowaniu uczestników do prezentacji i promocji projektów na rynku międzynarodowym oraz do nawiązywania kontaktów. Eksperci wesprą filmowców w przygotowaniu się do pitchingu po angielsku, do rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami oraz wydobywania uniwersalnych walorów i międzynarodowych kontekstów przy promocji ich projektów. Wśród tutorów majowej sesji programu są światowi eksperci: Rada Šešić, selekcjonerka festiwali IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, Martijn J. te Pas – doradca programowy Sheffield DocFest i konsultant projektów dokumentalnych z euROPE; a także Tracie Holder, producentka i konsultantka filmów dokumentalnych współpracująca m.in. z Women Make Movies, Active Voice, European Documentary Network.

1 i 2 czerwca 2022 roku odbędą się pitchingi projektów rozwijanych na tegorocznej edycji programu. Uczestnicy Doc Lab Start, którzy pracują nad filmami będącymi w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaprezentują je przed potencjalnymi koproducentami oraz reprezentantami instytucji, funduszy filmowych i nadawców telewizyjnych. Z kolei reżyserzy i producenci z Doc Lab Go, mający filmy na etapie montażu, opowiedzą o swoich projektach zaproszonym agentom sprzedaży, selekcjonerom festiwali i platform VOD oraz dystrybutorom. Wśród gości tegorocznej edycji znajdą się przedstawiciele m.in. HBO MAX, Cat’n’docs, DOK.Incubator, CPH:DOX, IDFA, EX Oriente, Hot Docs, Al Jazeera Documentary Channel, DOK. Leipzig, Taskovski Films, EuroDoc. Wydarzenie jest częścią KFF Industry podczas 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

W dniach 1-6 czerwca odbędzie się także CEDOC Market – market koprodukcyjny DOC LAB POLAND, w którym weźmie udział blisko 30 kolejnych producentów z Polski i zagranicy, którzy poszukują partnerów koprodukcyjnych do swoich projektów. Na Market składa szereg indywidualnych spotkań. Co roku na Markecie odbywa się blisko 400 spotkań, co razem z ok. 350 spotkaniami po pitchingach owocuje liczbą ponad 700 rozmów – okazji do skonsultowania projektów filmowych, nawiązania kontaktów i znalezienia partnerów koprodukcyjnych lub dystrybucyjnych.

Najlepsze projekty prezentowane na pitchingach mają szansę na nagrody ufundowane przez partnerów programu. W tym roku są to: HBO MAX Award – 10 tys. złotych w gotówce, bony na usługi postprodukcji obrazu od Smakjam (o wartości 25 tys. złotych), Orki (o wartości 20 tys. złotych) oraz FixaFilm (o wartości 15 tys. złotych), bon na wypożyczenie sprzętu filmowego o wartości 10 tys. złotych od MX35, bon na usługi postprodukcji dźwięku o wartości 10 tys. złotych od Cafe Ole, zaproszenie do udziału w Co-Pro Meetings na DOKLeipzig, zaproszenie do udział w East Doc Platform od Institute of Documentary Film oraz wsparcie promocyjne wybranego projektu przez Polish Docs.

Przedstawiamy sylwetki konsultantów II sesji warsztatów DOC LAB POLAND 2022:

Tracie Holder – wielokrotnie nagradzana filmowczyni, specjalistka ds. zaangażowania w dokumenty społeczne i konsultantem. Na swoim koncie ma współpracę z Women Make Movies, Active Voice, European Documentary Network, Scottish Documentary Institute oraz Made in NY Media Center. Jest byłą członkinią zarządu NY Women in Film & TV oraz Manhattan Neighborhood Network. Jej poprzedni film, „Joe Papp in Five Acts” miał swoją premierę na Tribeca Film Festival w 2012 roku i pojawił się na ponad czterdziestu festiwalach filmowych w USA i za granicą. Tracie jest obecnie producentką filmu dokumentalnego „Mudflow” reżyserowanego przez zdobywczynię Oscara Cynthię Wade.

Martijn J. te Pas – studiował psychologię, filologię angielską oraz film i telewizję na Uniwersytecie w Amsterdamie. Między 2000 a 2019 roku pracował dla Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych IDFA jako szef działu programowego i starszy programer. W kwietniu 2020 roku Martijn rozpoczął prowadzenie doradztwa skierowane do reżyserów i producentów pod szyldem euROPE. Obecnie jest także programerem i doradcą festiwalu Mirage – nowego festiwalu hybrydowo-dokumentalnego w Oslo oraz doradcą programowym Sheffield DocFest.

Adriek van Nieuwenhuijzen – uzyskała tytuł magistra teatru i filmoznawstwa na Uniwersytecie w Utrechcie. Już podczas studiów zaczęła specjalizować się w filmach dokumentalnych i zaangażowała się w pierwszą edycję IDFA, wówczas niewielkiej, ale błyskotliwej inicjatywy przywrócenia dokumentu na duże ekrany w Amsterdamie. Zanim została zastępcą dyrektora IDFA w 1993 roku, pracowała jako producent pomocniczy u jednym z holenderskich nadawców publicznych. W IDFA od początku zajmowała się głównie programowaniem. Od lutego 2007 r. jest szefową biura Industry IDFA. Na tym stanowisku kieruje programem dla profesjonalistów IDFA, w tym marketem FORUM i programem Docs for Sale.

Rada Šešić – selekcjonerka festiwalowa, wykładowca filmowy, krytyk i reżyserka. Kierowniczka konkursu dokumentalnego największego festiwalu w Europie Południowo-Wschodniej Sarajewo FF. 10 lat temu założyła i objęła kierownictwo nad Docu Rough Cut Boutique. Od sześciu lat zarządza także Last Stop Trieste. W IDFA Amsterdam bierze udział w selekcji, jest też doradcą programowym IFFR Rotterdam i członkiem komitetu selekcyjnego Hubert Bals Fund. Wykładała gościnnie w kilku szkołach filmowych i uniwersytetach za granicą: Anadolu University w Eskisehir, w Art School w Genève, Srishti School of Art, Design and Technology w Bengaluru, gdzie uczyła w 2008 i 2010 roku przez cały trymestr, a także na FDU Belgrade i ASU Sarajevo.

DOC LAB POLAND jest największym w Polsce programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Twórcami i dyrektorami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki Katarzyna Ślesicka. Warsztaty koordynuje Monika Zarzycka, a CEDOC Market – Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska. Program realizowany jest od 2015 roku.