Strona główna Doc Lab Poland Zapraszamy na otwarte wykłady w ramach rozpoczynającej się III sesji DOC LAB...

Zapraszamy na otwarte wykłady w ramach rozpoczynającej się III sesji DOC LAB POLAND

UDOSTĘPNIJ
Anna Różalska i Tarik Hachoud
Anna Różalska i Tarik Hachoud, fot. Adam Ślesicki

12 października 2020 roku rozpoczyna się trzecia sesja programu DOC LAB POLAND która jak co roku będzie miała miejsce w trakcie Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Częścią tej sesji są otwarte dla publiczności wykłady poświęcone różnym aspektom produkcji, promocji czy dystrybucji filmów. Dwa pierwsze wykłady przybliżą uczestnikom tajniki pracy z kamerą w filmie dokumentalnym oraz zagadnienie serwisów produkcyjnych dla międzynarodowych partnerów. Wykładowcami będą: nagradzany dokumentalista i operator Wojciech Staroń oraz doświadczona producentka Małgorzata Zacharko.

W dniach 12-14 października odbędzie się ostatnia, III sesja programu DOC LAB POLAND 2020. Jej częścią są otwarte wykłady na które serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych:

PRACA Z KAMERĄ W FILMIE DOKUMENTALNYM
Wykład autora zdjęć i dokumentalisty Wojciecha Staronia
12 października, poniedziałek, godz. 13.00, Kinoteka, sala 7

Nagradzany operator oraz autor znanych dokumentów (m.in. „Argentyńskiej lekcji” i „Braci”) opowie o pracy z kamerą w filmie dokumentalnym. Jak szukać odpowiedniego języka wizualnego do konkretnych projektów? Jak pracować z bohaterem, by nie naruszyć jego granicy? Jak zadbać o wysoką jakość obrazu w dokumencie, gdy trzeba gonić za rzeczywistością? To tylko kilka pytań i kwestii, które w swoim wykładzie poruszy Staroń. Operator w filmie dokumentalnym ma rolę szczególną i staje przed nim wiele wyzwań nie tylko czysto filmowych. Porozumienie z reżyserem, niezwykle bliska praca i umiejętność czułej obserwacji podczas pracy w tego typu kinie są aspektami, które trzeba w niej szczególnie rozwijać. Na jakie inne aspekty warto jeszcze zwrócić uwagę?

Bezpłatne wejściówki (ograniczona liczba) do odebrania w desku akredytacyjnym WFF w Kinotece w dniu wykładu.

MODELE BIZNESOWE W PRODUKCJI FILMOWEJ. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA W RAMACH SERWISU PRODUKCYJNEGO
Wykład producentki Małgorzaty Zacharko
14 października, środa, godz. 18.00 online

Polscy producenci są coraz bardziej obecni na rynku międzynarodowym, a współpraca z zagranicznymi partnerami może przyjąć różny kształt. Jednym z nich jest serwis produkcyjny. Czym różni się on od koprodukcji i na czym polega opowie Małgorzata Zacharko (Film Art Production), która od lat z powodzeniem realizuje projekty we współpracy z zagranicznymi producentami przede wszystkim z Niemiec. Na jej koncie oprócz własnych produkcji jest produkcja wykonawcza w Polsce dla kilku kinowych niemieckich filmów fabularnych (m.in. „Agnieszka” Tomasza E. Rudzika, „Polska Wielkanoc” Jakoba Ziemnickiego, „Bittere Kirschen” Didiego Danquarta) oraz serwis produkcji dla kilku niemieckich seriali („Im Angesicht des Verbrechens” Dominika Grafa czy realizowanego nieprzerwanie od 2014 roku na wyspie Uznam serialu „Der Usedom Krimi” dla pierwszego programu niemieckiej TV) Na podstawie tych doświadczeń producentka przedstawi temat serwisów produkcyjnych w Polsce w formie swoistego ABC usług filmowych dla zagranicznych partnerów, opowie o tym, jak zaistnieć w branży i jak się przygotować do realizacji serwisu produkcji, jak on przebiega i jak się go rozlicza. Poruszając się od ogółu do szczegółu, przyjrzymy się cieniom i blaskom takiego modelu biznesowego  w porównaniu do koprodukcji mniejszościowej i większościowej.
Małgorzata Zacharko – z wykształcenia teatrolog (Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Humboldta w Berlinie) i specjalista ds. PR (Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie), z zawodu kierownik produkcji i producent filmowy. Specjalizuje się w koprodukcjach i serwisach filmowych dla rynku niemieckiego. Założona przez nią w 2007 roku firma FILM ART PRODUCTION jest producentem nagrodzonego m.in. na festiwalu w Wenecji dokumentu o Michale Waszyńskim pt. „Książę i dybuk” w reż. Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego.

Wykład jest bezpłatny i odbędzie się za pośrednictwem platformy Zoom. Chętnych prosimy o zgłoszenie mailowe pod adres na info@fundfilm.pl. W temacie maila należy wpisać „Zgłoszenie na wykład otwarty 14.10 i wklejenie poniższej zgody na przetwarzanie danych: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, mail) na potrzeby organizacji wykładów i wydarzeń Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.

W tegorocznej edycji DOC LAB POLAND uczestniczy 26 projektów: 15 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć skupionych w programie DOC LAB START oraz 11 filmów w fazie montażu zakwalifikowanych do DOC LAB GO. Wśród rozwijanych na 6. edycji programu produkcji są m.in. „Czyżyk” Zofii Kowalewskiej (prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame), „Debiut” Aleksandry Maciejczyk (prod. Marta Gmosińska, Lava Films), „Nie z Gienkiem te numery” Grzegorza Szczepaniaka, „Do ślubu” Daniela Stopy ( prod. Małgorzata Staroń, Staron Film) czy „Gdy powieje harmattan” Edyty Wróblewskiej (prod. Marta Dużbabel i Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films).

Podczas tej sesji indywidualne spotkania i konsultacje z uczestnikami DOC LAB POLAND poprowadzą Lidia Duda, reżyserka i scenarzystka, laureatka wielu prestiżowych nagród, m.in. Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym, oraz Wojciech Staroń, reżyser filmów dokumentalnych i operator nagradzany na festiwalach filmowych m.in. w Berlinie, Locarno, Lipsku i Krakowie. Październikowa sesja jest ostatnim spotkaniem uczestników 6. edycji DOC LAB POLAND z tutorami i konsultantami programu. Podczas wcześniejszych sesji, odbywających się kolejno w kwietniu i w maju, dokumentaliści wraz ze swoimi producentami mieli okazję pracować nad projektami z takimi ekspertami jak m.in. Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, Tereza Šimíková, szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze oraz Christian Popp, szef FIPADOC Forum. Podczas trwających kilka dni warsztatów mogli oni m.in. szlifować materiały filmowe, przygotować teksty promujące film, doskonalić sztukę pitchowania projektu przed potencjalnymi partnerami i dystrybutorami oraz pracować nad trailerami swoich produkcji. Biorące w warsztatach projekty miały również okazję zaprezentować się po raz pierwszy szerszemu gronu przedstawicieli branży filmowej podczas pitchingów w ramach KFF Industry i jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty zostały wyróżnione nagrodami o łącznej wartości 80 tys. złotych.

DOC LAB POLAND jest programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Na program składają się trzy sesje uwzględniające rozwój projektu w trakcie trwania programu.

DOC LAB POLAND 2020 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Creative Europe Desk Polska, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, ColorOffOn, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, kancelaria MKZ Partnerzy, FIPA DOC Festival International Documentaire, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura i Magazyn Filmowy SFP.