Strona główna Doc Lab Poland PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW CEDOC MARKET oraz DOC LAB POLAND & UKRAINE

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW CEDOC MARKET oraz DOC LAB POLAND & UKRAINE

UDOSTĘPNIJ

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW CEDOC MARKET oraz DOC LAB POLAND & UKRAINE

Zakończyła się selekcja projektów z całego świata na CEDOC Market i ukraińskich projektów na program DOC LAB POLAND, prowadzonych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Tegoroczne wydarzenia organizowane we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywają się pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. W sumie wezmą w nich udział 52 projekty!

Tegoroczny CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata,  będzie gościć 30 uczestników. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Francji, Czech, Słowacji czy Azerbejdżanu dołączyły projekty z Hiszpanii (w ramach festiwalowego Fokusu na Hiszpanię) oraz 5 projektów z Ukrainy. Wśród ekspertów znajdą się  zarówno  doświadczeni producenci (m.in. Alex Tondowski i Gregor Streiber z Niemiec, Helle Faber i Per Damgaard Hansen z Danii), jak i agenci sprzedaży (Cat’n’Docs, Syndicado, Cinephil), przedstawiciele funduszy filmowych (Catapult, Women Make Movies, The Why Foundation) i nadawców (Canal+, HBO, ZDF, SBS, Current Time TV).

Kolejnych 7 ukraińskich projektów, dołączy do 21 polskich projektów  w ramach  DOC LAB POLAND & UKRAINE i weźmie udział w warsztatach oraz pitchingach DOCS TO START i DOCS TO GO!, które odbędą się w dniach 31 maja i 1 czerwca. W sumie publicznie zaprezentowanych zostanie 28 projektów filmów dokumentalnych.

Bardzo ważnym elementem naszych tegorocznych wydarzeń będzie obecność filmowców z Ukrainy. Otrzymaliśmy ogromną liczbę zgłoszeń – prawie 80. W sumie, na różne wydarzeniach ramach DOC LAB POLAND & UKRAINE udało nam się zaprosić aż 12 projektów z kraju, który jak żaden inny potrzebuje teraz wsparcia, także na polu kultury oraz rozwoju profesjonalnych kontaktów. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ich uczestnictwo jest bezpłatne, mogliśmy też pokryć koszty ich podróży i zakwaterowania.

Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND

Wśród wyselekcjonowanych na CEDOC Market projektów są propozycje filmowe powstające na całym świecie. Ich twórcy ruszają tropem wydarzeń historycznych, mierzą się z obecnymi problemami lub indywidualnymi historiami zwyczajnych – niezwyczajnych ludzi. Jak wiadomo, życie piszę najlepsze scenariusze, a dokumentaliści są doskonałymi kronikarzami codzienności. Poznamy więc losy słowackiego Żyda, autora tzw. protokołów oświęcimskich, którego ucieczka z obozu zagłady wbrew oczekiwaniom nie zrobiła z niego bohatera i który do końca swoich dni żył w strachu, bojąc się o życie swoje i swoich bliskich.  Kolejni twórcy zaproszą nas do świata palestyńskich aktywistów walczących o ochronę swojego domu w Hebronie lub przybliżą obraz budzącej strach tajnej służby STASI manipulującej i szpiegującej setki tysięcy ludzi. Wśród wybranych projektów znalazły filmy o artystach, którzy dzięki talentowi i wytrwałości dotarli na sam szczyt, ale też takich, których demony przeszłości nie pozwoliły odnaleźć spokoju i sensu życia wśród najbliższych. Relacje z naturą, kredyt zaufania do otaczającej przyrody, spokój i równowaga – to jedna strona obrazu świata który przedstawiają nam uczestnicy marketu. Inną wizją, jaką otrzymujemy z ekranu jest eskalacja kryzysu klimatycznego, katastrofy ekologiczne i skrajne podziały społeczne. Tę dystopijną rzeczywistość poznajemy w jednym z projektów dzięki ciekawości dziecięcych bohaterów próbujących zrozumieć i pogodzić się z informacją, że i ich rodzicie się do tego przyczynili.

Ukraińskie historie zakwalifikowane na Market oraz na warsztaty i pitchingi opowiadają o miastach, które już nie istnieją, o fizyczności naszych wspomnień, obecności w życiu innych poprzez rzeczy, które zostawiliśmy. Są również o odkładaniu realizacji marzeń do szuflady z napisem „są teraz rzeczy ważniejsze” i silnych więzach rodzinnych, których nawet niebezpieczeństwo i odległość nie potrafią zniszczyć.

CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz dziewiąty.

Jak co roku, na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń,  staramy się dokonać jak najlepszej selekcji projektów, a potem  zorganizować dla producentów jak największą ilość dobrze dopasowanych spotkań z potencjalnymi partnerami. W tym roku nowością będą tzw. „round tables”,  poświęcone tematom przewodnim filmów. Nasze słowa klucze to: konflikt, klimat, historia, sport, kultura i sztuka.

Katarzyna Ślesicka, szefowa CEDOC i wicedyrektorka Doc Lab Poland.

W tym roku na Krakowskim Festiwalu Filmowym, w ramach bogatego programu KFF Industry oraz DOC LAB POLAND, oprócz corocznych spotkań w ramach DOCS TO START, DOCS TO GO! i CEDOC Market, odbędą się też V4 Co-Pro Meetings – spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Swoją delegację na KFF  planuje także  Ex Oriente, program rozwoju projektów prowadzony przez Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze. Kolejnych 5 producentów przyjeżdża z Hiszpanii, dzięki prowadzonemu przez KFF Fokusowi na Hiszpanię.

LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2023:

  1. Battle for Hryvnia, reż. Olena Korop, Tatiana Lazareva, ACCA Production Company; Ukraina
  2. Climate Wars, reż. Johan Gabrielsson, prod. Christina Honig, tremoniamedia Filmproduktion , Niemcy
  3. Clouds Move With Great Speed, reż. Roman Ostrovskyi, prod. Iryna Kyporenko, MONS production; Ukraina
  4. Divia, reż. Dmytro Hreshko, Polina Herman, Glib Lukianets, associate prod. Anastasiia Puhach; UP UA Studio; Ukraina
  5. En garde, reż. i prod. Mateusz Wajda, MX35, Polska
  6. Escaping Auschwitz, reż. Denis Dobrovoda, prod. Silvia Panáková,  ARINAFILM, Słowacja
  7. How to hijack a plane, reż. Aleksander Młyński, prod. Małgorzata Małysa, Furia Film, Polska
  8. Issa’s House, reż. Tomer Heymann, prod. Issa Amro, Tomer Heymann, Heymann Brothers Films, Palestyna, Izrael
  9. Julia Pirotte – Beauty and Strenght, reż. i  prod. Ewa Pytka, Python Studioss, Polska
  10. La Pieta, reż. Rafa Molés, Pepe Andreu,  prod. Rafa Molés, Pepe Andreu, Suica Films, Hiszpania
  11. Lost for Words, reż. Hannah Papacek Harper, prod. Dorian Blanc, Rétroviseur Productions, Francja
  12. MEMO’94, reż. Kornii Hrytsiuk, prod. Anna Palenchuk; 435 FILMS; Ukraina
  13. The need for beauty, reż. Wojciech Karubin, Monika Witkowska, prod. Wojciech Karubin, Movie Mates, Polska
  14. Pacenotes, reż. Timo Novotny, prod. Luke Bliedtner, Seehund Media, Niemcy, Austria
  15. Riding with Ghosts, reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki, Joanna Tatko, Short Docs Media, Polska
  16. Maldita New York, reż. Raúl de la Fuente, prod. Amaia Remírez, Kanaki Films, Hiszpania
  17. The Blessed Ones. Artists at war, reż. Andrii Lysetskyi, prod. Gennady Kofman, Olha Beskhmelnytsina, MaGiKa Film; co-prod. Uldis Cekulis, VFS FILMS; Eric Winker, CORSOFILM; Dorota Roszkowska, ARKANA Studio Filmowe; Ukraina, Litwa, Niemcy, Polska
  18. The Captain and the Caspian Sea, reż. Turkan Huseyn, prod. Turkan Huseyn, Emil Najafov, Chinar Film, Azerbejdżan
  19. The good man of Pachalum, reż. Renato Serrano, prod. Inés Nofuentes, Curuxa Cinema, Hiszpania
  20. The Secret Hand, reż. i prod. Valerio Valente, Enrico Cannizzo, Filmine SNC, Włochy
  21. The silence of the earth, reż. Eulogio Romero,  prod. Mar Medir, Hiszpania
  22. Beloki,reż. i  prod. Iñigo Lezertua, Balea Media, Hiszpania
  23. World of Walls, reż. Lucia Kašová,  prod. Matej Sotník, Guča films, Słowacja
  24. White Fever, reż. Tomasz Woźniczka,  prod. Agata Sikora, Maja Kowalska, Spirala Film, Polska

Uczestnicy bez projektów

  1. Radovan Síbrt, PINK, Czechy
  2. Libuše Rudinská, Czechy
  3. Jakub Pinkava, Punk Film, Czechy
  4. Lorand Balazs Imre, filmDOUGH, Węgry
  5. Anna Toth, Filmfabriq Ltd., Węgry
  6. András Petróczy, DokuArt, Węgry

 

LISTA WSZYSTKICH PROJEKTÓW NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:

DOCS TO START:

  1. Ashes Settling in Layers on the Surface, reż. Zoya Laktionova, prod. Natalia Libet, Valeria Sochyvets; 2Brave Productions, Ukraina
  2. Bałtyk, reż. Iga Lis, prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame
  3. Byty subtelne, reż. Katarzyna Kural Sadowska, prod. Krzysztof Landsberg, Mediabrigade
  4. Dalej niż Horyzont, reż. Maciej Miller, prod. Jakub Maj, Maj Film
  5. Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, Piotr Śmiechowski, Telemark
  6. Kopernik żyje!, reż. Łukasz Czajka, prod. Ewa Hoffman, ZPR Media
  7. Lu, reż. Ewa Chodzicka, prod. Helena Fikerová
  8. Pierwsza Jaskółka, reż. Joanna Rój, Sandro Wysocki, prod. Glib Lukianets, Gogol Film
  9. Omelko`s House or Guests from Kharkiv, reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko, ELERON PICTURES; co-prod Peter Kerekes, Peter Kerekes Film; Ukraine, Slovakia;
  10. Przepowiednie Dzidzianny, reż. Róża Misztela, prod. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Lele Crossmedia Production
  11. Rozdarte, reż. Katarzyna Piórek, prod. Marta Dużbabel, Pinot Films; Johan Edstrom, APPARAT Filmproduktion
  12. Sceny rodzinne, reż. Anu Czerwiński, prod. Anna Stylińśka Film Frame i My Way Studio.
  13. Second Line, reż i prod. Olga Stuga; Ukraina
  14. W cieniu wojny, reż. Tadeusz Chudy, prod. Marta Wierzbicka, Smart Films
  15. Wszystko dla pasji, reż. Dorota Migas-Mazur, Hanna Aqvilin, prod. Dorota Schleiss, ASF Studio
  16. Wściekła kura, czyli bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Maciej Ostatek, Justyna Kluczewska, Fundacja Raban!

DOCS TO GO!

  1. Aria di Bravura, reż. Małgorzata Goliszewska, Wojciech Karubin, Movie Mates
  2. Clau i Estrella, reż. Paweł Tarasiewicz, Amondo Films
  3. Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak, prod. Wiesław Łysakowski, Orient Film
  4. Flowers of Ukraine, reż. Adelina Borets, prod. Glib Lukianets, Gogol Film; Natalia Grzegorzek Koskino; Nadim Cheikhrouha Tanit Films; Ukraina, Polska, Francja
  5. Gdy powieje Harmattan, reż i prod. Edyta Wróblewska
  6. Między nami są sytuacje,  reż. Michał Szcześniak, Joanna Banach, Kosmos Production
  7. My Sunnyside, reż. i prod. Matylda Kawka, Kawka Films
  8. One Day I Wish to See You Happy, reż. Maryna Nikolcheva, prod. Oleksandra Kravchenko, Florent Coulon; VRAI VRAI FILMS; Ukraina, Francja
  9. Runa, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Zofia Kujawska, Agnieszka Zwiefka, Chili Productions
  10. Trzy pieśni, reż. Krzysztof Nowicki, prod. Justyna Cholewińska, Stowarzyszenie KolorOFFon
  11. Unknown No. 1, reż. Markiian Myroshnychenko, prod. Oleksandr Krasenkov, Kateryna Ptashka, Maple Leaf Media; Ukraina
  12. Up in the Air, reż. Oksana Syhareva prod. Oksana Syhareva, creative Nataliia Pogudina; Ukraina, Republika Czeska

DOC LAB POLAND & UKRAINIE oraz CEDOC Market są organizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Partnerami Zagranicznymi są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film Institute z Pragi, IDFA oraz Docudays UA. Polskimi Partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy i American Film Festival. Dofinansowanie zapewnił tez Fundusz Wyszehradzki oraz Ambasada Królestwa Niderlandów. Program został dofinansowany ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Patronami medialnymi są: Film&TVKamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, cinema.pl, siłanauki.pl.