PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW CEDOC MARKET oraz DOC LAB POLAND & UKRAINE
Zakończyła się selekcja projektów z całego świata na CEDOC Market i ukraińskich projektów na program DOC LAB POLAND, prowadzonych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Tegoroczne wydarzenia organizowane we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywają się pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. W sumie wezmą w nich udział 52 projekty!
Tegoroczny CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata, będzie gościć 30 uczestników. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Francji, Czech, Słowacji czy Azerbejdżanu dołączyły projekty z Hiszpanii (w ramach festiwalowego Fokusu na Hiszpanię) oraz 5 projektów z Ukrainy. Wśród ekspertów znajdą się zarówno doświadczeni producenci (m.in. Alex Tondowski i Gregor Streiber z Niemiec, Helle Faber i Per Damgaard Hansen z Danii), jak i agenci sprzedaży (Cat’n’Docs, Syndicado, Cinephil), przedstawiciele funduszy filmowych (Catapult, Women Make Movies, The Why Foundation) i nadawców (Canal+, HBO, ZDF, SBS, Current Time TV).
Kolejnych 7 ukraińskich projektów, dołączy do 21 polskich projektów w ramach DOC LAB POLAND & UKRAINE i weźmie udział w warsztatach oraz pitchingach DOCS TO START i DOCS TO GO!, które odbędą się w dniach 31 maja i 1 czerwca. W sumie publicznie zaprezentowanych zostanie 28 projektów filmów dokumentalnych.
Bardzo ważnym elementem naszych tegorocznych wydarzeń będzie obecność filmowców z Ukrainy. Otrzymaliśmy ogromną liczbę zgłoszeń – prawie 80. W sumie, na różne wydarzeniach ramach DOC LAB POLAND & UKRAINE udało nam się zaprosić aż 12 projektów z kraju, który jak żaden inny potrzebuje teraz wsparcia, także na polu kultury oraz rozwoju profesjonalnych kontaktów. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ich uczestnictwo jest bezpłatne, mogliśmy też pokryć koszty ich podróży i zakwaterowania.
Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND
Wśród wyselekcjonowanych na CEDOC Market projektów są propozycje filmowe powstające na całym świecie. Ich twórcy ruszają tropem wydarzeń historycznych, mierzą się z obecnymi problemami lub indywidualnymi historiami zwyczajnych – niezwyczajnych ludzi. Jak wiadomo, życie piszę najlepsze scenariusze, a dokumentaliści są doskonałymi kronikarzami codzienności. Poznamy więc losy słowackiego Żyda, autora tzw. protokołów oświęcimskich, którego ucieczka z obozu zagłady wbrew oczekiwaniom nie zrobiła z niego bohatera i który do końca swoich dni żył w strachu, bojąc się o życie swoje i swoich bliskich. Kolejni twórcy zaproszą nas do świata palestyńskich aktywistów walczących o ochronę swojego domu w Hebronie lub przybliżą obraz budzącej strach tajnej służby STASI manipulującej i szpiegującej setki tysięcy ludzi. Wśród wybranych projektów znalazły filmy o artystach, którzy dzięki talentowi i wytrwałości dotarli na sam szczyt, ale też takich, których demony przeszłości nie pozwoliły odnaleźć spokoju i sensu życia wśród najbliższych. Relacje z naturą, kredyt zaufania do otaczającej przyrody, spokój i równowaga – to jedna strona obrazu świata który przedstawiają nam uczestnicy marketu. Inną wizją, jaką otrzymujemy z ekranu jest eskalacja kryzysu klimatycznego, katastrofy ekologiczne i skrajne podziały społeczne. Tę dystopijną rzeczywistość poznajemy w jednym z projektów dzięki ciekawości dziecięcych bohaterów próbujących zrozumieć i pogodzić się z informacją, że i ich rodzicie się do tego przyczynili.
Ukraińskie historie zakwalifikowane na Market oraz na warsztaty i pitchingi opowiadają o miastach, które już nie istnieją, o fizyczności naszych wspomnień, obecności w życiu innych poprzez rzeczy, które zostawiliśmy. Są również o odkładaniu realizacji marzeń do szuflady z napisem „są teraz rzeczy ważniejsze” i silnych więzach rodzinnych, których nawet niebezpieczeństwo i odległość nie potrafią zniszczyć.
CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz dziewiąty.
Jak co roku, na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń, staramy się dokonać jak najlepszej selekcji projektów, a potem zorganizować dla producentów jak największą ilość dobrze dopasowanych spotkań z potencjalnymi partnerami. W tym roku nowością będą tzw. „round tables”, poświęcone tematom przewodnim filmów. Nasze słowa klucze to: konflikt, klimat, historia, sport, kultura i sztuka.
Katarzyna Ślesicka, szefowa CEDOC i wicedyrektorka Doc Lab Poland.
W tym roku na Krakowskim Festiwalu Filmowym, w ramach bogatego programu KFF Industry oraz DOC LAB POLAND, oprócz corocznych spotkań w ramach DOCS TO START, DOCS TO GO! i CEDOC Market, odbędą się też V4 Co-Pro Meetings – spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Swoją delegację na KFF planuje także Ex Oriente, program rozwoju projektów prowadzony przez Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze. Kolejnych 5 producentów przyjeżdża z Hiszpanii, dzięki prowadzonemu przez KFF Fokusowi na Hiszpanię.
LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2023:
- Battle for Hryvnia, reż. Olena Korop, Tatiana Lazareva, ACCA Production Company; Ukraina
- Climate Wars, reż. Johan Gabrielsson, prod. Christina Honig, tremoniamedia Filmproduktion , Niemcy
- Clouds Move With Great Speed, reż. Roman Ostrovskyi, prod. Iryna Kyporenko, MONS production; Ukraina
- Divia, reż. Dmytro Hreshko, Polina Herman, Glib Lukianets, associate prod. Anastasiia Puhach; UP UA Studio; Ukraina
- En garde, reż. i prod. Mateusz Wajda, MX35, Polska
- Escaping Auschwitz, reż. Denis Dobrovoda, prod. Silvia Panáková, ARINAFILM, Słowacja
- How to hijack a plane, reż. Aleksander Młyński, prod. Małgorzata Małysa, Furia Film, Polska
- Issa’s House, reż. Tomer Heymann, prod. Issa Amro, Tomer Heymann, Heymann Brothers Films, Palestyna, Izrael
- Julia Pirotte – Beauty and Strenght, reż. i prod. Ewa Pytka, Python Studioss, Polska
- La Pieta, reż. Rafa Molés, Pepe Andreu, prod. Rafa Molés, Pepe Andreu, Suica Films, Hiszpania
- Lost for Words, reż. Hannah Papacek Harper, prod. Dorian Blanc, Rétroviseur Productions, Francja
- MEMO’94, reż. Kornii Hrytsiuk, prod. Anna Palenchuk; 435 FILMS; Ukraina
- The need for beauty, reż. Wojciech Karubin, Monika Witkowska, prod. Wojciech Karubin, Movie Mates, Polska
- Pacenotes, reż. Timo Novotny, prod. Luke Bliedtner, Seehund Media, Niemcy, Austria
- Riding with Ghosts, reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki, Joanna Tatko, Short Docs Media, Polska
- Maldita New York, reż. Raúl de la Fuente, prod. Amaia Remírez, Kanaki Films, Hiszpania
- The Blessed Ones. Artists at war, reż. Andrii Lysetskyi, prod. Gennady Kofman, Olha Beskhmelnytsina, MaGiKa Film; co-prod. Uldis Cekulis, VFS FILMS; Eric Winker, CORSOFILM; Dorota Roszkowska, ARKANA Studio Filmowe; Ukraina, Litwa, Niemcy, Polska
- The Captain and the Caspian Sea, reż. Turkan Huseyn, prod. Turkan Huseyn, Emil Najafov, Chinar Film, Azerbejdżan
- The good man of Pachalum, reż. Renato Serrano, prod. Inés Nofuentes, Curuxa Cinema, Hiszpania
- The Secret Hand, reż. i prod. Valerio Valente, Enrico Cannizzo, Filmine SNC, Włochy
- The silence of the earth, reż. Eulogio Romero, prod. Mar Medir, Hiszpania
- Beloki,reż. i prod. Iñigo Lezertua, Balea Media, Hiszpania
- World of Walls, reż. Lucia Kašová, prod. Matej Sotník, Guča films, Słowacja
- White Fever, reż. Tomasz Woźniczka, prod. Agata Sikora, Maja Kowalska, Spirala Film, Polska
Uczestnicy bez projektów
- Radovan Síbrt, PINK, Czechy
- Libuše Rudinská, Czechy
- Jakub Pinkava, Punk Film, Czechy
- Lorand Balazs Imre, filmDOUGH, Węgry
- Anna Toth, Filmfabriq Ltd., Węgry
- András Petróczy, DokuArt, Węgry
LISTA WSZYSTKICH PROJEKTÓW NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:
DOCS TO START:
- Ashes Settling in Layers on the Surface, reż. Zoya Laktionova, prod. Natalia Libet, Valeria Sochyvets; 2Brave Productions, Ukraina
- Bałtyk, reż. Iga Lis, prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame
- Byty subtelne, reż. Katarzyna Kural Sadowska, prod. Krzysztof Landsberg, Mediabrigade
- Dalej niż Horyzont, reż. Maciej Miller, prod. Jakub Maj, Maj Film
- Grudzień, reż. Grzegorz Paprzycki, Piotr Śmiechowski, Telemark
- Kopernik żyje!, reż. Łukasz Czajka, prod. Ewa Hoffman, ZPR Media
- Lu, reż. Ewa Chodzicka, prod. Helena Fikerová
- Pierwsza Jaskółka, reż. Joanna Rój, Sandro Wysocki, prod. Glib Lukianets, Gogol Film
- Omelko`s House or Guests from Kharkiv, reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko, ELERON PICTURES; co-prod Peter Kerekes, Peter Kerekes Film; Ukraine, Slovakia;
- Przepowiednie Dzidzianny, reż. Róża Misztela, prod. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Lele Crossmedia Production
- Rozdarte, reż. Katarzyna Piórek, prod. Marta Dużbabel, Pinot Films; Johan Edstrom, APPARAT Filmproduktion
- Sceny rodzinne, reż. Anu Czerwiński, prod. Anna Stylińśka Film Frame i My Way Studio.
- Second Line, reż i prod. Olga Stuga; Ukraina
- W cieniu wojny, reż. Tadeusz Chudy, prod. Marta Wierzbicka, Smart Films
- Wszystko dla pasji, reż. Dorota Migas-Mazur, Hanna Aqvilin, prod. Dorota Schleiss, ASF Studio
- Wściekła kura, czyli bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Maciej Ostatek, Justyna Kluczewska, Fundacja Raban!
DOCS TO GO!
- Aria di Bravura, reż. Małgorzata Goliszewska, Wojciech Karubin, Movie Mates
- Clau i Estrella, reż. Paweł Tarasiewicz, Amondo Films
- Dokąd umierają malarze, reż. Michał Pietrak, prod. Wiesław Łysakowski, Orient Film
- Flowers of Ukraine, reż. Adelina Borets, prod. Glib Lukianets, Gogol Film; Natalia Grzegorzek Koskino; Nadim Cheikhrouha Tanit Films; Ukraina, Polska, Francja
- Gdy powieje Harmattan, reż i prod. Edyta Wróblewska
- Między nami są sytuacje, reż. Michał Szcześniak, Joanna Banach, Kosmos Production
- My Sunnyside, reż. i prod. Matylda Kawka, Kawka Films
- One Day I Wish to See You Happy, reż. Maryna Nikolcheva, prod. Oleksandra Kravchenko, Florent Coulon; VRAI VRAI FILMS; Ukraina, Francja
- Runa, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Zofia Kujawska, Agnieszka Zwiefka, Chili Productions
- Trzy pieśni, reż. Krzysztof Nowicki, prod. Justyna Cholewińska, Stowarzyszenie KolorOFFon
- Unknown No. 1, reż. Markiian Myroshnychenko, prod. Oleksandr Krasenkov, Kateryna Ptashka, Maple Leaf Media; Ukraina
- Up in the Air, reż. Oksana Syhareva prod. Oksana Syhareva, creative Nataliia Pogudina; Ukraina, Republika Czeska
DOC LAB POLAND & UKRAINIE oraz CEDOC Market są organizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Partnerami Zagranicznymi są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film Institute z Pragi, IDFA oraz Docudays UA. Polskimi Partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy i American Film Festival. Dofinansowanie zapewnił tez Fundusz Wyszehradzki oraz Ambasada Królestwa Niderlandów. Program został dofinansowany ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Patronami medialnymi są: Film&TVKamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, cinema.pl, siłanauki.pl.