DOC LAB START

BIEG

reż. Kacper Lisowski, prod. Krzysztof Szpetmański; Iron Films

„Bieg” to film o sile – nałogu zniewalającego człowieka, charakteru pozwalającego pokonać nałóg i o sile marzenia pozwalającej zostać mistrzem świata. Jerzy Górski ma kolejne marzenie – chce zrobić w życiu ostatni triathlon, musi tylko znaleźć sposób by puls nie przekroczył 120.

BLIZNY

reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Chilli Productions

Projekt utajniony ze względów bezpieczeństwa

BOYLESKA

reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski, Boffo

Trzech starszych, Polskich Drag Queen przygotowuje najważniejszy performance swojego życia. Zunek to najbardziej znana polska Drag Queen. Kiedyś handlował skarpetkami na stadionie dziesięciolecia, dziś przebiera się za przerysowany symbol kobiecości. Sylwester Biraga jest dyrektorem Teatru Druga Strefa, został odznaczony brązowym orderem Gloria Artis. Jego sceniczne alter-ego to Master Bee – zawadiacki nagus z brokatową brodą. Madamme Lula to pierwsza polska Drag. Naprawdę ma na imię Andrzej i jest przystojnym siedemdziesięcioletnim mężczyzną. W latach 70 organizował jedne z najbardziej szalonych imprez w Warszawie.

BUDYNEK

reż. Aleksandra Maciuszek, prod. Aleksandra Maciuszek, Adriana Fernandez

Życie codzienne w hawańskiej kamienicy i losy wybranych jej mieszkańców na przestrzeni kilkunastu lat  – dynamiczny, emocjonujący i wielowymiarowy portret społeczeństwa epoki transformacji.

FURIA

reż. Krzysztof Kasior, prod. Agata Sikora, Spirala Film

Ola walczy w MMA (Mieszane sztuki walki, ang. mixed martial arts), w lipcu bierze udział w Mistrzostwach Świata w Las Vegas. Rok wcześniej podcięła sobie żyły, uratował ją sport i teraz staje do walki aczkolwiek jej największym wrogiem jest ona sama, jej borderline oraz patologiczne środowisko domowe.

GENERACJA YOUTUBE

reż. Stefan Łazarski, prod. Joanna Szymańska, Dawid Janicki; Shipsboy

„Generacja YouTube” to projekt pełnometrażowego dokumentu socjologicznego, łączącego w sobie elementy obserwacji, rozmów i mockumentu. Podstawowym zadawanym przez twórców pytaniem jest pytanie o autentyczność kreowanego na kanale YouTube świata. Poprzez szereg wywiadów z aktywnymi użytkownikami portalu („youtuberami”), przedstawicielami agencji marketingowej i menadżerami youtuberów poznamy ramy świata i mechanizmy, którymi kieruje się rzeczywistość YouTuba.

SELFIE WITH GOD

reż. Łukasz Konopa, prod. Aleksandra Leszczyńska, Anna Kardaszewska; Last Moment Productions

Trzej przewodnicy turystyczni, trzy religie, trzy różne sposoby patrzenia na świat. Zarazem portret miasta podzielonego przez religię i politykę, a zjednoczonego przez  swoje piękno i wyjątkowość.

MISS HOLOCAUST

reż. Michalina Musielak, prod. Karolina Galuba; Furia Film

Miss H to opowieść o uczestniczkach konkursu piękności. W konkursie biorą udział mieszkanki Domu Spokojnej Starości dla Ocalałych z Holokaustu Yad Ezer w Hajfie/Izrael. Pochodzą z Polski, Rosji, Czech i Rumunii. Jedną z nich jest Judith (86), która bierze udział w konkursie z innych powodów, niż pozostałe uczestniczki. W Izraelu mieszka około 180 tys. Ocalałych, co roku umiera ok. 13 tys. Politycy izraelscy deklarują: Bez nich nie byłoby państwa Izrael. Można by sądzić, że Ocalali są dla Izraela niezwykle ważni. Mimo tych podniosłych deklaracji kolejne rządy robią niewiele, by rzeczywiście wspomóc starzejących się Ocalałych, z których ponad jedna czwarta żyje w biedzie i zapomnieniu.

MISSION

reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara; Trzyfilm

Współczesny Indiana Jones? Bohater filmu od 30 lat szuka grobowca królewskiego. Jest u progu dokonania wielkiego odkrycia. Większego niż odnalezienie grobowca Tutenchamona. Kim jest człowiek, który połowę życia spędził, próbując spełnić marzenie o wielkim odkryciu?

STUDIUM CHAOSU

reż. Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, prod. Marika Kuźmicz; Fundacja Arton

Historia genialnego odmieńca i radykalnego artysty obnażającego zakłamanie konwenansów społecznych i systemu politycznego, którego społeczeństwo nie było zdolne zaakceptować. Zadaniem filmu dokumentalnego „Studium chaosu…” jest nie tylko przypomnienie postaci i biografii Krzysztofa Niemczyka, ale przede wszystkim ukazanie sylwetki genialnego odmieńca, radykalnego artysty, który swoją postawą rzuca wyzwania rzeczywistości, społeczeństwu, systemowi politycznemu.

TRUCKING GIRL

reż. Edyta Wróblewska, prod. Stanisław Zaborowski; Silver Frame

Miss piękności, która pracuje jako kierowca ciężarówki, wyrusza do Libanu, aby dostarczyć pomoc humanitarną dla kobiet z obozu dla uchodźców. Iwona Blecharczyk jest piękną, młodą kobietą i od czterech lat pracuje jako kierowca tira. Pomysł na to, jak ma wyglądać jej życie miało wiele osób: rodzice chcieli aby została nauczycielką, koleżanki, aby była miss piękności, a chłopak, aby została dobrą żoną. Iwona wybrała inną drogę.

WOLTA

reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak; Lava Films

Dokument opowiada o Uczniowskim Klubie Sportowym UKS “Volteo”, który podjął się walki o wejście do kadry narodowej i by zmierzyć się z najlepszymi na Międzynarodowej Olimpiadzie Jeździeckiej w Aachen. Będzie to opowieść o zmianach jakie niesie ze sobą ta decyzja. Zarówno w życiu trenerki jak i całego zespołu. W imię wspólnego celu, dziewczyny będą musiały przezwyciężyć własne słabości, poświęcić siebie – wykonać woltę – niedzielne hobby zamienić w codzienny obowiązek.

MOODY

reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter; Studio Munka

Dokument Moody pokazuje skomplikowaną relację chorego psychicznie mężczyzny, którego pasją jest taniec, i jego macochy, jedynych mieszkańców malutkiej wyspy położonej w Indonezji. Jest słodko-gorzką opowieścią o szaleństwie, smutku i samotności, ale też radości, jaka płynie z przeżywania muzyki.

DOC LAB GO

WIEŚ PŁYWAJĄCYCH KRÓW

reż. i prod. Katarzyna Trzaska; Zygizaga

Podlaski rolnik i jego żona dzielą się swoją filozofią życiową z trójką młodych Niemców – berlińskich neo-hippisów: wegan i ekologicznych aktywistów, którzy wynajmują od nich drewnianą chatę. Komedia dokumentalna o odnajdowaniu swojego miejsca w naturze i harmonii w życiu.

SZTUKA ZROZUMIENIA

reż. Matej Bobrik, prod. Agnieszka Dziedzic; Koi Studio

Matej Bobrik w swoim filmie dokumentalnym „Sztuka zrozumienia“ z dystansem godnym antropologa i ciepłym humorem, opowiada zmaganiach grupy japońskich studentów polonistyki – nie tylko z językiem polskim, lecz także ze zderzeniem wyobrażeń z rzeczywistością.

NIEZŁY DYRYGENT, ALE DOBRY CZŁOWIEK

reż. Tomasz Drozdowicz, prod. Beata Hyczko; Autograf Studio Filmowe

Jerzy Maksymiuk. Dyrygent, kompozytor, pianista. Mimo 80 lat, w pełni aktywny a raczej, dla wielu, aktywny nadmiernie. Wymagający wobec siebie i innych, niezwalniający tempa, bezlitosny dla złego rzemiosła, wciąż zafascynowany muzyką i skupiony na swoich partyturach aż po granicę szaleństwa. Kochany przez wybitnych, drażniący i nielubiany przez wyrobników muzyki. Prywatnie wciąż chłopak z małomiasteczkowego drewniaka, zaprzyjaźniony z „wykluczonymi” bywalcami parkowych ławek i dzielący się z nimi tym co ma. Charyzmatyczny „maestro”, podziwiany w Londynie, Glasgow i Paryżu, w życiu codziennym całkowicie bezradny bez pomocy żony i przez nią kierowany. Film realizowany w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji pokaże Maksymiuka w trakcie pracy z wybitnymi muzykami i orkiestrami a także w trakcie komponowania muzyki.

NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA

reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak; Anagram

70 letni Bogdan, nie ma nic oprócz 51 letniego Wartburga, zwycięskiego samochodu konkursu na Najbrzydszy Samochód Polski 2015 oraz nikogo oprócz 94 letniej matki Kazimiery, z którą kiedy tylko może podróżuje swoim Wartburgiem po całej Polsce.

Kiedy wybuchła II wojna światowa, mama Bogdana, Kazimiera miała 18 lat. Pomimo swojego wieku (94 lata)  Kazimiera jest w wyjątkowo dobrej formie, zarówno psychicznie jak i fizycznie. Jednak Bogdan liczy się z tym , że  mama może w każdej chwili odejść. Bogdan chciałby wspólnie z mamą odbyć jeszcze jedną, być może ostatnią podróż do miejsca gdzie Kazia została przymusowo zabrana do pracy podczas wojny. Bogdan postanawia przygotować swojego Wartburga i wyruszyć z mamą w podróż.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

reż. Rafał Łysak, prod. Victoria Ogneva, Jacek Bławut; Film Production Jacek Bławut

80-letnia zagorzała katoliczka i jej 26-letni wnuk homoseksualista wyruszają w podróż w kierunku wzajemnego zrozumienia, akceptacji i bezwarunkowej miłości. – Wszystkie swoje ideały, miłość i nadzieję ulokowała we mnie – do momentu, kiedy spadła na nią wiadomość o moim homoseksualizmie. Konfrontując się ze swoimi rówieśnikami, a także moimi partnerami i przyjaciółmi babcia wyrusza w długą drogę w kierunku zrozumienia i akceptacji. Ja także pracuję nad sobą, żeby zrozumieć ją osobę, którą nie jest łatwo kochać. Wnikając w jej historię, obserwując pełne humoru i aktorskiego wręcz temperamentu zachowanie, relacje z siostrą i córką, staram się wykonać krok nad przepaścią między naszymi pokoleniami. Czy uda nam się na nowo odnaleźć siebie nawzajem? Czy wytrwamy w drodze do celu? – opowiada reżyser.

HÜBNER

reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Golba; Endorfina Studio

Zygmunt Hubner – aktor, reżyser i dyrektor teatrów – prowadził grę z autorytarną władzą, aby zapewnić w swoim teatrze wolność twórczej wypowiedzi. Aktorzy rzucali dla niego pracę w innych teatrach, Wajda, Jarocki i Swinarski czuli zaszczyt, że zaprasza ich do współpracy. Ci, którzy z nim pracowali na co dzień, mówili, że nigdy wcześniej, ani nigdy później nie doświadczyli takiej wolności twórczej, jak w teatrze Zygmunta Hubnera w ponurych czasach PRLu. Co takiego miał w sobie ten człowiek, że władza, wraz z całym mechanizm autorytarnego państwa, nastawionym na zniewolenie umysłów, pozwalała mu mówić własnym głosem i reżyserować sztuki, które piętnowały to, co się wtedy działo?

FUGAZI – NIE WSZYSTKO ZOSTAŁO SPIEPRZONE

reż. Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Maciej Ostatek; Stowarzyszenie Film Kraków

Na początku lat 90. Warszawa odradzała się po nocy stanu wojennego, kryzysie i ustroju paraliżującego większość ciekawych działań kulturalnych. Klub Fugazi był najbardziej kolorowym miejscem na mapie nie tylko ówczesnej Warszawy, ale też wyróżniał się na tle całej Polski. Był niczym magnes ściągający wyjątkowych ludzi pragnących coś ciekawego zrobić. Fugazi stało się ideą skupiającą młodych ludzi i muzyków, którzy tworzyli go nie pytając o wynagrodzenie. Czy ta energia może powrócić?