PONAD 100 ZGŁOSZEŃ NA CEDOC MARKET. PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW MARKETU ORAZ UKRAIŃSKIE PROJEKTY NA DOC LAB POLAND & UKRAINE
Zakończyła się selekcja projektów z całego świata na CEDOC Market i ukraińskich projektów na program DOC LAB POLAND, prowadzonych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Tegoroczna dziesiąta, jubileuszowe odsłona obu wydarzeń organizowany we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. W sumie wezmą w nich udział 8 projektów z Ukrainy.
Tegoroczny CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata, będzie gościć 35 projektów dokumentalnych oraz 10 producentów bez projektów. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowa-cji, Niemiec, Azerbejdżanu czy UK dołączyły projekty z Rumunii (w ramach festiwalowe-go Fokusu na Rumunię). Wśród ekspertów znajdą się zarówno doświadczeni pro-ducenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele funduszy filmowych i nadawców (m.in. Alex Tondowski, Natalia Imaz, Christian Popp, Outi Rousu, Ümit Uludağ, Debra Zim-merman, Robert Y. Chang, Mathilde Kirstein, Michael Kaschner, Hanka Kastelicova, Magda Szczawinska, Veronka Slamova, Alena Rudnitckaia, Monica Lăzurean-Gorgan, Irina Malcea Candea).
5 ukraińskich projektów, dołączy do 19 polskich projektów w ramach DOC LAB POLAND & UKRAINE i weźmie udział w warsztatach oraz pitchingach DOCS TO START i DOCS TO GO!, które odbędą się w dniach 29 i 30 maja. W sumie publicznie zaprezentowanych zostanie 24 projekty filmów dokumentalnych.
Wśród wyselekcjonowanych na CEDOC Market projektów są propozycje filmowe powstające na całym świecie. Ich twórcy ruszają tropem wydarzeń historycznych, mierzą się z obecnymi problemami lub indywidualnymi historiami zwyczajnych – niezwyczajnych ludzi. Jak wiadomo, życie piszę najlepsze scenariusze, a dokumentaliści są doskonałymi kronikarzami codzienności. Poznamy więc losy tureckiego starszego reżysera – emigranta, który powraca do swojej ojczyzny i swoich wspomnień biorąc za pasażera tajemniczą młodą kobietę.
Kolejny reżyser pochodzi z Azerbejdżanu i jemu również będziemy towarzyszyć w podróży, tym razem podczas jego wakacji z przyjaciółmi. W hotelach i centrach turystycznych, bohater filmu wykonuję ryzykowną pracę, chodząc na wysokości 5 metrów po linie i zabawiając turystów i przechodniów.
Kolejna podróż tym razem przez mistyczne Polesie, bagna odizolowane od świata między granicami Rosji, Ukrainy i Polski. Polesie historycznie było bastionem białoruskiej kultury, która obecnie stoi w obliczu bezprecedensowych wyzwań i presji. Kolejnym filmem z historią w tle to wciągającą podróż w czasie do lat 90. ubiegłego wieku; razem z reżyserem obserwujemy, jak o losach ludzkości po raz kolejny decyduje niewielka grupa polityków.
Wśród wybranych projektów znalazły filmy o sportowcach. Jednym z nich jest bohater polskiego dokumentu, który wbrew wszystkiemu postanawia spełnić swoje marzenia i stworzyć coś czego w Polsce jeszcze nie było – ligę Super Wrestlerów. Ze świata realnego sportu dzięki innemu reżyserowi trafiamy do świata eSportu poznając zwykłą pracownicę McDonalds’a i jednocześnie mistrzynie Europy w świecie wirtulanym w eFootballu.
Kolejny film to już nasza, rodzima historia, portret wyjątkowego piłkarza polskiego pochodzenia, gwiazdy francuskiego i światowego futbolu Rymonda „Kopa” Kopaczewskiego. Inna opowieść natomiast zabiera nas na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie w 1992 roku, gdzie rosyjska pływaczka Yelena Miróshina, zdobywa srebrny medal w konkursie nurkowania na platformie 10-metrowej, a kończy jej samobójstwem w domu w Moskwie. Co się stało z Yeleną? Dlaczego skoczyła w przepaść, będąc rzekomo w ciąży?
Portret wybitnego artysty Igora Mitoraja w poetyckiej opowieści o niezwykłym życiu polskiego rzeźbiarza poprowadzi nas inny włoski reżyser za pomocą ważnych dla niego mitów, tych o Ikarze i Tezeuszu. Inny projekt to intymny sylwetka kobiety, walczącej o zdefiniowanie siebie na własnych warunkach i znalezienie prawdziwej miłości. Andrea przez całe dorosłe życie pracowała w branży seksualnej, po tym jak wyprowadziła się z toksycznego domu na Węgrzech do Norwegii. Zaczynała jako tancerka erotyczna, a następnie przeszła do filmów dla dorosłych pod pseudonimem Andy Brown.
Tacy są protagoniści tegorocznych projektów, nigdy się nie poddają, a ich zdolność do ciągłego podnoszenia się próbowania na nowo jest wyjątkowa i bardzo inspirująca.
Ukraińskie historie to historie z wojną w tle. Opowiadają o rodzinach, poszukujących swoich bliskich, którzy zniknęli bez śladu podczas wojny i heroicznych mieszkańcach Ukrainy, którzy dosłownie budują nadzieję z ruin. Symbolizują niezłomnego ducha odporności, który płynie w żyłach Ukrainy, angażując się w odbudowę każdego zniszczonego zakątka, aż kraj znów stanie się całością.
CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz dziesiąty i będzie to jego jubileuszowa odsłona.
LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2024:
- Abortion In The Holy Land, reż. Efrat Shalom Danon, prod. Osnat Trabelsi – Trabelsi Productions, Izrael
- Bay Okan, reż. Mumin Baris, prod. Bay Okan, K. Onur Karakus – Nikaia Films, Layla Film, Turcja
- Children Of The Unknown: Breaking The Silence, reż. Yulia Vishnevets, prod. Eugenia Vengerova – Finist.doc, Gruzja
- Comfort Limit, reż. Alexander Koridze, prod. Alexander Koridze – Spark, Gruzja
- The Dancing Void, reż. Madara Dišlere, prod. Dace Siatkovska – Sunday Rebel Films, Łotwa
- Exodus, reż. Maciej Puczyński, prod. Maciej Puczyński – OMProductions, Polska
- The Flight Of Icarus (Lot Ikara), reż. Daniele P. de Plano, prod. Wojciech Karubin – Movie Mates, Polska / Włochy
- The Girl On The Rope, reż. lnur Pasha, prod. Turkan Huseyn, Elnur Pasha, Zeynab Isgandarova – Chinar Film, Azerbejdżan
- Glorious Utopia, reż. Marek Moucka, prod. Tomas Gic, Katarina Krnacova – Silverart, Słowacja
- Go Charlie, reż. Alex Harron, prod. Ross Wilson – Ross Wilson Productions, UK / Szkocja
- Goodbye Andy Brown, reż. Lars Erlend Tubaas Øymo, prod. Karianne Berge – Indie Film AS, Norwegia
- How To Bury a Hole?, reż. Piotr Jasiński, prod. Radim Procházka – Kuli Film, Czechy
- 13. The Island of Freedom, reż. Haruna Honcoop, prod. Haruna Honcoop – BE WATER MY FRIEND, Czechy
- The Jump into the Void, reż. Oriol Gispert, Toni Comas, prod. Marta Palacín – La Lupa Produccions, Hiszpania
- K + R = , reż. Lena Kusnierikova, prod. Monika Lostakova – Super film s.r.o., Słowacja
- Keepers of the Ruins, reż. Mariia Shevchenko, prod. Ella Shtyka – Indie Media Polis, Ukraina
- Kopa – the Napoleon of Football (Kopa – Napoleon Footbolu), reż. Iwo Kardel, prod. Paweł Nowacki – MEDIA PAWEŁ NOWACKI, Polska
- The Last Rebels, reż. Martina Scalini, prod. Gianluca De Angelis – Tekla Films, Włochy
- Leave Easy Come Back Safe, reż. Sasha Kulak, Masha Maroz, prod. Julia Shaginurova – Einbahnstraße Productions, Niemcy
- Left Behind, reż. Nasib Farah, prod. Maria Robstad Nielsen – Emjay Productions, Dania
- Lessons of Chemistry, reż. Magda Grudniewska, prod. Magda Grudniewska, Egor Efimov, Polska
- Little Village, reż. Komeil Soheili, prod. Masoud Soheili, Jooyoung Kim – Yooran film, Korea Południowa
- Maiden Ukraine, reż. Taisiia Kutuzova, prod. Alona Savchuk – Crimean Waves, Ukraina
- Missing in Action, reż. Kateryna Holovko, Marharyta Melnychuk, prod. Aliona Kachkan, Oleksandr Popudrenko, Eugene Rachkovsky – TABOR, Ukraina
- Motherland, reż. Anna-My Novotny, Tomas Stark, prod. Gustav Ahlgren, Weronika Mliczewska – Picky Pictures AB, Szwecja
- My name is Christine. Christine Granville, reż. Sylwia Rosak, prod. Maciek Ostatek, Justyna Kluczewska – Zespół Filmowy Raban sp. z o.o., Polska
- One Inch Eastward, reż. Irina Maldea, prod. Brendan Culleton, Ralitsa Golemanova, Olha Symonenko – akajava films, Irlandia
- Princess Warrior, reż. Ioana Turcan, prod. Cristina Badea – Adenium Film, Rumunia
- She Got Game, reż. Elena Rebeca Carini, prod. Matteo Pecorara & Irina Malcea Candea – Luna Film/Small Boss, Rumunia
- Stand on One’s Feet (Stanąć na nogi), reż. Piotr Domagała, prod. Karol Gnat – Magneto Media / Awake Films, Polska
- Strange Bird, reż. Shakked Auerbach, prod. Dan Shadur – Shadurian Productions, Izrael
- A Summer of Nothing, reż. Alina Manolache, prod. Monica Lăzurean-Gorgan, Elena Martin – FILMWAYS, Rumunia
- The True Maestro, reż. Maciej Pisarek, prod. Maciej Pisarek – BING BONG, Polska
- Turning Point (Punkt zwrotny), reż. Michał Szcześniak, prod. Zbigniew Domagalski, Monika Błachnio – Studio Filmowe Kalejdoskop, Polska
- Wrestlers (Wrestlerzy), Polska reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Marta Dużbabel – ATM GRUPA S.A., Polska
Producenci bez projektów:
- Alex Tondowski – Tondowski Film (Niemcy)
- Christian Popp – Tag Film (Francja)
- Konrad Głąbek – Multilab (Polska)
- Kristian Van der Heyden – Harald House Belgium BV (Belgia)
- Natalia Imaz – Parabellum film GmbH (Niemcy)
- Outi Rousu – Pystymetsä (Finlandia)
- Paweł Płonka – 24MEDIA (Polska)
- Rosa Garcia – 601 Producciones Audiovisuales (Hiszpania)
- Ümit Uludağ – CORSO Film- und Fernsehproduktion – Roelly Winker GbR (Niemcy)
- Yauchen Dziachek – USA / JETSONIX LLC (USA)
LISTA PROJEKTÓW UKRAIŃSKICH NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:
DOCS TO START
- Step into the comfort zone (Ukraina)
- Entr’actes (Ukraina)
- My Dear Vira (Ukraina)
DOCS TO GO!
- Women occupied (Ukraina)
- How to play a war (Ukraina)
LISTA POLSKICH PROJEKTÓW NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:
DOCS TO START
- En garde, reż. Mateusz Wajda, Paweł Ziemilski, MX35 Wajda Ziemilski,
- Jak zostałam porywaczką, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna, Hasko Film;
- Jak twój ojciec, reż. Olga Taraszka, Damian Daniłowicz, prod: Damian Daniłowicz, Olga Taraszka;
- Teoria przetrwania, reż. Paweł Chorzęp, prod.Joanna Chorzępa, Bees Film House
- Szymon, reż. Stefan Łazarski, prod. Agnieszka Skalska, Blue Onion Agnieszka Skalska
- Tren, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki, Telemark;
- Walc ze studni, reż. Tymon Nogalski, prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, Warsaw Production Team;
- Kalijuga, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Piotr Kobus, Mańana;
- Ghetto Classics, reż i prod. Katia Priwiezeciew, Dynamo;
- Step into the comfort zone, reż. Yuriy Dvizon, prod. Olesya Lukyanenko, Bulava Production, Ukraina
- Entr’actes, reż. Yuriy Shylov, prod. Olha Tuharinova – Alarm Productions,Ukraina
12. My Dear Vira, reż. Maryna Brodovska, Olga Chernykh, prod. Nataliia Sukach, Olga Chernykh, Cosmos Agency, Ukraina
DOCS TO GO
- Cambodjana, reż. Michał J.Owerczuk, Agata Modzelewska, Imagine Media;
- Dos Mundos, reż. Jarosław Migoń, prod. Marcin Pietuch, Marcin Pietuch Fabryka Dekoracji,
- Isabella, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska, Kijora Film;
- Mama.Panorama, reż. Mikołaj Janik, prod. Andrzej Pałka, Wonderer Andrzej Pałka;
- Na swoich zasadach, reż. Tadeusz Chudy, prod. Marta Wierzbicka, Smart Films Marta Wierzbicka;
- Wściekła kura, czyli bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek, Raban
- The world is not a mine, reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki, Telemark
- Dziecko z pyłu, reż. Weronika Mliczewska, prod. Weronika Mliczewska, Hanna Drewek, Ya Man Studio
- Women occupied, reż. Tetiana Hanzha, Zoia Volk, prod. Oksana Ivantsiv, Zoia Volk, Ukraina
- How to play a war, reż. Anna Chasova , prod. Tetiana Pavliuk, View Lab, Ukraina
DOC LAB POLAND & UKRAINIE oraz CEDOC Market są organizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Mecenasem programu jest CANAL+. Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi i German Films. Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Cafe Ole, MX35, Krakowski Park Technologiczny, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
Patroni medialni 10 edycji Doc Lab Poland: Film & TV Kamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych – KIPA, Czasopismo Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki