16 października rozpoczęła się trzecia, ostatnia sesja programu dla profesjonalnych dokumentalistów DOC LAB POLAND 2017.
Obejmuje ona indywidualne konsultacje projektów filmowych, warsztaty i otwarte dla publiczności wykłady. Wszystkie wydarzenia odbywają się w ramach 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Głównym elementem trzeciej sesji jest omawianie projektów uczestników. Podczas konsultacji z tutorami prezentują oni nowe materiały i to, jak rozwinęły się ich filmy od pierwszych spotkań DOC LAB POLAND w kwietniu.
Projekty konsultują Tomasz Wolski – reżyser, operator, montażysta i producent nagradzanych dokumentów, członek Europejskiej Akademii Filmowej i Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka i reportażystka, laureatka wielu prestiżowych nagród, m.in. dwukrotnie Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Warsztaty dla uczestników poprowadzą Susanna Lotz – ekspertka specjalizująca się w rozwoju projektów transmediowych, pracująca z Laboratory of Visual Culture (SUPSI) i Visions du Réel oraz Michał Połetek – specjalista zajmujący się przygotowaniem i wdrażaniem projektów crowdfundingowych, który doświadczenie zdobył między innymi w portalu PolakPotrafi.pl. Uczestnicy poznają znaczenie i budowę narracji transmedialnej w dokumencie: wielowątkowej i zróżnicowanej historii, która odsłaniana jest za pośrednictwem różnych form mediowych oraz sposoby pozyskiwania funduszy na film od indywidualnych darczyńców w Internecie.
Trzecim elementem sesji są otwarte dla publiczności wykłady na tematy szeroko rozumianego filmu dokumentalnego. O przenikaniu się dokumentu i fabuły case study, na przykładzie filmu „Zud”, poprowadziły producentka Anna Wydra i reżyserka Marta Minorowicz. Maciej Nowicki – wiceprezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i dyrektor festiwalu WATCH DOCS – Prawa człowieka w filmie wygłosił wykład na temat potencjalnych możliwości współpracy filmowców z organizacjami pozarządowymi. Czy jest możliwy mariaż artystycznej wizji i społecznego uzusu, artystów i działaczy społecznych, filmów i kampanii społecznych? Jak się za to zabrać? Jakie mogą być korzyści?
W środę odbył się wykład Susanny Lotz o projektach transmediowych. Czwartkowy wykład poprowadził Jacek Nagłowski, współwłaściciel firmy producenckiej Centrala oraz Circus Digitalis. Opowie o tworzeniu wirtualnej rzeczywistości w filmie dokumentalnym. Czy jest to chwilowa fascynacja twórców czy przyszłość kina?
PROGRAM
Poniedziałek 16.10, godz. 15.00, Kinoteka, sala 6
O PRZENIKANIU GATUNKÓW – GRANICE DOKUMENTU I FABUŁY
Ostatni rok przyniósł nam kilka głośnych pełnometrażowych filmów zrealizowanych przez twórców dokumentalnych, min. „Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham” Pawła Łozińskiego, „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka czy „Zud” Marty Minorowicz. Wszystkie powstawały jako dokumenty, niektóre weszły do dystrybucji jako fabuły. Kiedy film przestaje być dokumentem, a zaczyna fabułą? Czy to zależy od narzędzi i sposobu pracy reżysera czy od decyzji dystrybutora? I czy rozróżnienie na fabułę i dokument jest nam w ogóle do czegoś potrzebne?
W dyskusji weźmie udział Marta Minorowicz, reżyserka nagradzanych w Polsce i za granicą filmów „Zud”, „Decrescendo” i „Kawałek lata” oraz Anna Wydra, nominowana do Oscara producentka filmów „Królik po berlińsku” Bartka Konopki, „Komunia” Anny Zamęckiej, „Efekt domina” Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery, „Deep love” Jana P. Matuszyńskiego oraz „Zud”.
Wtorek, 17.10, godz. 15.00, Kinoteka, sala 6
CZY FILM DOKUMENTALNY ZMIENI ŚWIAT? – WSPÓŁPRACA FILMOWCÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I KAMPANIAMI SPOŁECZNYMI
Dokumentaliści często sięgają po tematy społeczne, chcą pokazać światu istotną sprawę, postać, zjawisko. Organizacje pozarządowe widzą natomiast w filmie narzędzia zmiany świata. Czy jest możliwy mariaż artystycznej wizji i społecznego uzusu, artystów i działaczy społecznych, filmów i kampanii społecznych? Jak się za to zabrać? Jakie mogą być korzyści? Na czym polega „outreach”?
Wykład i dyskusja z udziałem Macieja Nowickiego, wiceprezesa Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dyrektora festiwalu WATCH DOCS – Prawa człowieka w filmie, organizatora FUTURE DOCS – międzynarodowego programu mającego na celu rozwój współpracy między filmowcami a organizacjami broniącymi praw człowieka.
Środa, 18.10, godz. 10.00 , Kinoteka, sala 6
WYJŚĆ POZA EKRAN – CO TO SA PROJEKTY TRANSMEDIALNE
Transmedia, multimedia, interaktywność…słyszymy te słowa odmieniane przez wszystkie przypadki. Co właściwie oznacza transmedialność w świecie filmu, zwłaszcza dokumentalnego? Jakiego typu projekty mają potencjał transmedialny? Czy poszukiwanie tego potencjału to konieczność czy chwilowa moda?
Wykład, z przykładami projektów transmedialnych niemieckiej ekspertki – Susanny Lotz, tutorki m.in. I_DOC Workshop/Development Lab organizowanego przez festiwal Visions du Reel.
WYKŁAD W JĘZYKU ANGIELSKIM
Czwartek, 19.10, godz. 15.00, Kinoteka, sala 6
VIRTUAL REALITY W FILMIE DOKUMENTALNYM – PRZYSZŁOŚĆ CZY CIEKAWOSTKA?
VR to nowa technologia, która ma zawojować świat. Szturmem wdarła się w świat gier komputerowych. Czy tak samo stanie się z filmem? Czy porzucimy linearny sposób opowiadania? Czym stałaby się wtedy reżyseria i montaż? Jak wyglądałby film dokumentalny w technologii VR?
Wykład reżysera i producenta wielu filmów dokumentalnych – Jacka Nagłowskiego, współwłaściciela firmy producenckiej Centrala oraz Circus Digitalis, zajmującej się tworzeniem pionierskich rozwiązań cyfrowych w zakresie wirtualnej rzeczywistości.
Trzecia sesja warsztatów rozwoju projektów dokumentalnych DOC LAB POLAND 2017 potrwa do 19 października. Odbywa się w ramach Warsaw Industry Days podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego. DOC LAB POLAND WARSAW DAYS został wsparty przez Urząd Miasta Warszawy.