Strona główna Doc Lab Poland PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW MARKETU ORAZ UKRAIŃSKIE PROJEKTY NA DOC LAB POLAND & UKRAINE

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW MARKETU ORAZ UKRAIŃSKIE PROJEKTY NA DOC LAB POLAND & UKRAINE

UDOSTĘPNIJ

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW MARKETU ORAZ UKRAIŃSKIE PROJEKTY NA DOC LAB POLAND & UKRAINE

Zakończyła się selekcja projektów z całego świata na CEDOC Market i ukraińskich projektów na program DOC LAB POLAND, prowadzonych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Tegoroczna dziesiąta, jubileuszowe odsłona obu wydarzeń organizowany we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. 

Tegoroczny CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata, będzie gościć 35 projektów dokumentalnych oraz 10 producentów bez projektów. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowa-cji, Niemiec, Azerbejdżanu czy UK dołączyły projekty z Rumunii (w ramach festiwalowe-go Fokusu na Rumunię). Wśród ekspertów znajdą się  zarówno  doświadczeni pro-ducenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele funduszy filmowych i nadawców (m.in. Alex Tondowski, Natalia Imaz, Christian Popp, Outi Rousu, Ümit Uludağ, Debra Zim-merman, Robert Y. Chang, Mathilde Kirstein, Michael Kaschner, Hanka Kastelicova, Magda Szczawinska, Veronka Slamova, Alina Rudnitskaya, Monica Lăzurean-Gorgan, Irina Malcea Candea).

5 ukraińskich projektów, dołączy do 19 polskich projektów  w ramach  DOC LAB POLAND & UKRAINE i weźmie udział w warsztatach oraz pitchingach DOCS TO START i DOCS TO GO!, które odbędą się w dniach 29 i 30 maja. W sumie publicznie zaprezentowanych zostanie 24 projekty filmów dokumentalnych.

Wśród wyselekcjonowanych na CEDOC Market projektów są propozycje filmowe powstające na całym świecie. Ich twórcy ruszają tropem wydarzeń historycznych, mierzą się z obecnymi problemami lub indywidualnymi historiami zwyczajnych – niezwyczajnych ludzi. Jak wiadomo, życie piszę najlepsze scenariusze, a dokumentaliści są doskonałymi kronikarzami codzienności. Poznamy więc losy tureckiego starszego reżysera – emigranta, który powraca do swojej ojczyzny i swoich wspomnień biorąc za pasażera tajemniczą młodą kobietę.

Kolejny reżyser pochodzi z Azerbejdżanu i jemu również będziemy towarzyszyć w podróży, tym razem podczas jego wakacji z przyjaciółmi. W hotelach  i centrach turystycznych, bohater filmu wykonuję ryzykowną pracę, chodząc na wysokości 5 metrów po linie i zabawiając turystów i przechodniów.

Kolejna podróż tym razem przez mistyczne Polesie, bagna odizolowane od świata między granicami Rosji, Ukrainy i Polski. Polesie historycznie było bastionem białoruskiej kultury, która obecnie stoi w obliczu bezprecedensowych wyzwań i presji. Kolejnym filmem z historią w tle to wciągającą podróż w czasie do lat 90. ubiegłego wieku; razem z reżyserem obserwujemy, jak o losach ludzkości po raz kolejny decyduje niewielka grupa polityków.

Wśród wybranych projektów znalazły filmy o sportowcach. Jednym z nich jest bohater polskiego dokumentu, który wbrew wszystkiemu postanawia spełnić swoje marzenia i stworzyć coś czego w Polsce jeszcze nie było – ligę Super Wrestlerów. Ze świata realnego sportu dzięki innemu reżyserowi trafiamy do świata eSportu poznając zwykłą pracownicę McDonalds’a i jednocześnie mistrzynie Europy w świecie wirtulanym w eFootballu.

Kolejny film to już nasza, rodzima historia, portret wyjątkowego piłkarza polskiego pochodzenia, gwiazdy francuskiego i światowego futbolu Rymonda „Kopa” Kopaczewskiego. Inna opowieść natomiast zabiera nas na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie w 1992 roku, gdzie rosyjska pływaczka Yelena Miróshina, zdobywa srebrny medal w konkursie nurkowania na platformie 10-metrowej, a kończy jej samobójstwem w domu w Moskwie. Co się stało z Yeleną? Dlaczego skoczyła w przepaść, będąc rzekomo w ciąży?

Portret wybitnego artysty Igora Mitoraja w poetyckiej opowieści o niezwykłym życiu polskiego rzeźbiarza poprowadzi nas inny włoski reżyser za pomocą ważnych dla niego mitów, tych o Ikarze i Tezeuszu. Inny projekt to intymny sylwetka kobiety, walczącej o zdefiniowanie siebie na własnych warunkach i znalezienie prawdziwej miłości. Andrea przez całe dorosłe życie pracowała w branży seksualnej, po tym jak wyprowadziła się z toksycznego domu na Węgrzech do Norwegii. Zaczynała jako tancerka erotyczna, a następnie przeszła do filmów dla dorosłych pod pseudonimem Andy Brown.

Tacy są protagoniści tegorocznych projektów, nigdy się nie poddają, a ich zdolność do ciągłego podnoszenia się próbowania na nowo jest wyjątkowa i bardzo inspirująca.

Ukraińskie historie to historie z wojną w tle. Opowiadają o rodzinach, poszukujących swoich bliskich, którzy zniknęli bez śladu podczas wojny i heroicznych mieszkańcach Ukrainy, którzy dosłownie budują nadzieję z ruin. Symbolizują niezłomnego ducha odporności, który płynie w żyłach Ukrainy, angażując się w odbudowę każdego zniszczonego zakątka, aż kraj znów stanie się całością.

CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz dziesiąty i będzie to jego jubileuszowa odsłona.

LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2024:

  1. Abortion In The Holy Land, reż. Efrat Shalom Danon, prod. Osnat Trabelsi – Trabelsi Productions, Izrael
  2. Bay Okan, reż. Mumin Baris, prod. Bay Okan, K. Onur Karakus – Nikaia Films, Layla Film, Turcja
  3. Children Of The Unknown: Breaking The Silence, reż. Yulia Vishnevets, prod. Eugenia Vengerova – Finist.doc, Gruzja
  4. Comfort Limit, reż. Alexander Koridze, prod. Alexander Koridze – Spark, Gruzja
  5. The Dancing Void, reż. Madara Dišlere, prod. Dace Siatkovska – Sunday Rebel Films, Łotwa
  6. Exodus, reż. Maciej Puczyński, prod. Maciej Puczyński – OMProductions, Polska
  7. The Flight Of Icarus (Lot Ikara), reż. Daniele P. de Plano, prod. Wojciech Karubin – Movie Mates, Polska / Włochy
  8. The Girl On The Rope, reż. lnur Pasha, prod. Turkan Huseyn, Elnur Pasha, Zeynab Isgandarova – Chinar Film, Azerbejdżan
  9. Glorious Utopia, reż. Marek Moucka, prod. Tomas Gic, Katarina Krnacova – Silverart, Słowacja
  10. Go Charlie, reż.  Alex Harron, prod. Ross Wilson – Ross Wilson Productions, UK / Szkocja
  11. Goodbye Andy Brown, reż. Lars Erlend Tubaas Øymo, prod. Karianne Berge – Indie Film AS, Norwegia
  12. How To Bury a Hole?, reż. Piotr Jasiński, prod. Radim Procházka – Kuli Film, Czechy
  13. The Island of Freedom, reż. Haruna Honcoop, prod. Haruna Honcoop – BE WATER MY FRIEND, Czechy
  14. The Jump into the Void, reż. Oriol Gispert, Toni Comas, prod. Marta Palacín – La Lupa Produccions, Hiszpania
  15. K + R = , reż. Lena Kusnierikova, prod. Monika Lostakova – Super film s.r.o., Słowacja
  16. Keepers of the Ruins, reż. Mariia Shevchenko, prod. Ella Shtyka – Indie Media Polis, Ukraina
  17. Kopa – the Napoleon of Football (Kopa – Napoleon Footbolu), reż. Iwo Kardel, prod. Paweł Nowacki – MEDIA PAWEŁ NOWACKI, Polska
  18. The Last Rebels, reż. Martina Scalini, prod. Gianluca De Angelis – Tekla Films, Włochy
  19. Leave Easy Come Back Safe, reż. Sasha Kulak, Masha Maroz, prod. Julia Shaginurova – Einbahnstraße Productions, Niemcy
  20. Left Behind, reż. Nasib Farah, prod. Maria Robstad Nielsen – Emjay Productions, Dania
  21. Lessons of Chemistry, reż. Magda Grudniewska, prod. Magda Grudniewska, Egor Efimov,  Polska
  22. Little Village, reż. Komeil Soheili, prod. Masoud Soheili, Jooyoung Kim – Yooran film, Korea Południowa
  23. Maiden Ukraine, reż. Taisiia Kutuzova, prod. Alona Savchuk – Crimean Waves, Ukraina
  24. Missing in Action, reż. Kateryna Holovko, Marharyta Melnychuk, prod. Aliona Kachkan, Oleksandr Popudrenko, Eugene Rachkovsky – TABOR, Ukraina
  25. Motherland, reż. Anna-My Novotny, Tomas Stark, prod. Gustav Ahlgren, Weronika Mliczewska – Picky Pictures AB, Szwecja
  26. My name is Christine. Christine Granville, reż. Sylwia Rosak, prod. Maciek Ostatek, Justyna Kluczewska – Zespół Filmowy Raban sp. z o.o., Polska
  27. One Inch Eastward, reż. Irina Maldea, prod. Brendan Culleton, Ralitsa Golemanova, Olha Symonenko – akajava films, Irlandia
  28. Princess Warrior, reż. Ioana Turcan, prod. Cristina Badea – Adenium Film, Rumunia
  29. She Got Game, reż. Elena Rebeca Carini, prod. Matteo Pecorara & Irina Malcea Candea – Luna Film/Small Boss, Rumunia
  30. Stand on One’s Feet (Stanąć na nogi), reż. Piotr Domagała, prod. Karol Gnat – Magneto Media / Awake Films, Polska
  31. Strange Bird, reż. Shakked Auerbach, prod. Dan Shadur – Shadurian Productions, Izrael
  32. A Summer of Nothing, reż. Alina Manolache, prod. Monica Lăzurean-Gorgan, Elena Martin – FILMWAYS, Rumunia
  33. The True Maestro, reż. Maciej Pisarek, prod. Maciej Pisarek – BING BONG, Polska
  34. Turning Point (Punkt zwrotny), reż. Michał Szcześniak, prod. Zbigniew Domagalski, Monika Błachnio – Studio Filmowe Kalejdoskop, Polska
  35. Wrestlers (Wrestlerzy), Polska reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Marta Dużbabel – ATM GRUPA S.A., Polska

Producenci bez projektów:

  1. Alex Tondowski – Tondowski Film (Niemcy)
  2. Christian Popp – Tag Film (Francja)
  3. Konrad Głąbek – Multilab (Polska)
  4. Kristian Van der Heyden – Harald House Belgium BV (Belgia)
  5. Natalia Imaz – Parabellum film GmbH (Niemcy)
  6. Outi Rousu – Pystymetsä (Finlandia)
  7. Paweł Płonka – 24MEDIA (Polska)
  8. Rosa Garcia – 601 Producciones Audiovisuales (Hiszpania)
  9. Ümit Uludağ – CORSO Film- und Fernsehproduktion – Roelly Winker GbR (Niemcy)
  10. Yauchen Dziachek – USA / JETSONIX LLC (USA)

LISTA POLSKICH PROJEKTÓW NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:

DOCS TO START

  1. En garde, reż. Mateusz Wajda, Paweł Ziemilski, MX35 Wajda Ziemilski,
  2. Jak zostałam porywaczką, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna, Hasko Film;
  3. Jak twój ojciec, reż. Olga Taraszka, Damian Daniłowicz, prod: Damian Daniłowicz, Olga Taraszka;
  4. Teoria przetrwania, reż. Paweł Chorzęp, prod. Joanna Chorzępa, Bees Film House;
  5. Szymon, reż. Stefan Łazarski, prod. Agnieszka Skalska, Blue Onion Agnieszka Skalska
  6. Tren, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki, Telemark;
  7. Walc ze studni, reż. Tymon Nogalski, prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, Warsaw Production Team;
  8. Kalijuga, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Piotr Kobus, Mańana;
  9. Ghetto Classics, reż i prod. Katia Priwiezeciew, Dynamo;
  10. Step into the comfort zone, reż. Yuriy Dvizon, prod. Olesya Lukyanenko, Bulava Production, Ukraina
  11. Entr’actes, reż. Yuriy Shylov, prod. Olha Tuharinova – Alarm Productions,Ukraina
    12. My Dear Vira, reż. Maryna Brodovska, Olga Chernykh, prod. Nataliia Sukach, Olga Chernykh, Cosmos Agency, Ukraina

DOCS TO GO

  1. Cambodjana, reż. Michał J.Owerczuk, Agata Modzelewska, Imagine Media;
  2. Dos Mundos, reż. Jarosław Migoń, prod. Marcin Pietuch, Marcin Pietuch Fabryka Dekoracji;
  3. Isabella, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska, Kijora Film;
  4. Mama.Panorama, reż. Mikołaj Janik, prod. Andrzej Pałka, Wonderer Andrzej Pałka;
  5. Na swoich zasadach, reż. Tadeusz Chudy, prod. Marta Wierzbicka, Smart Films Marta Wierzbicka;
  6. Wściekła kura, czyli bajka o Podlasiu, reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek, Raban
  7. The world is not a mine, reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki, Telemark
  8. Dziecko z pyłu, reż. Weronika Mliczewska, prod. Weronika Mliczewska, Hanna Drewek, Ya Man Studio
  9. Women occupied, reż. Tetiana Hanzha, Zoia Volk, prod. Oksana Ivantsiv, Zoia Volk, Ukraina
  10. How to play a war, reż. Anna Chasova , prod. Tetiana Pavliuk, View Lab, Ukraina

DOC LAB POLAND & UKRAINIE oraz CEDOC Market są organizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Mecenasem programu jest CANAL+. Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi i German Films. Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Cafe Ole, MX35, Krakowski Park Technologiczny, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.

Patroni medialni 10 edycji Doc Lab Poland: Film & TV KameraPolish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców PolskichKrajowa Izba Producentów Audiowizualnych – KIPACzasopismo EkranyFilmowe Centrum FestiwaloweSiła Nauki