NAJCIEKAWSZE PROJEKTY FILMÓW DOKUMENTALNYCH 2023. ROZPOCZĘŁA SIĘ 2. SESJA DOC LAB POLAND.
Dziś rozpoczęła się druga sesja 9. edycji programu DOC LAB POLAND, która zakończy się pitchingami projektów powstających filmów dokumentalnych w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Podczas poprzedzających je warsztatów uczestnicy pracują ze światowymi ekspertami: dyrektorkami sekcji Industry festiwali w Amsterdamie, Kopenhadze, czy francuskim Biarritz, selekcjonerką Sarajevo FF i wieloletnim czołowym agentem sprzedaży.
Rozpoczęła się druga sesja DOC LAB POLAND 2023 – największego i najważniejszego w Polsce programu rozwoju projektów filmów dokumentalnych, połączonego ze wspieraniem ich szans na arenie międzynarodowej. Dzięki programowi uczestnicy nawiązują cenne kontakty z selekcjonerami najważniejszych festiwali, producentami z całego świata, agentami sprzedaży i instytucjami finansującymi produkcję dokumentalną. W poprzednich 8 edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło blisko 190 polskich projektów (ponad 370 reżyserów i producentów), z których ponad 90 już zostało zrealizowanych i zdobywa nagrody na całym świecie. Kolejne 250 projektów z Polski i świata wzięło udział w marketach koprodukcyjnych CEDOC Market.
Najważniejsze wydarzenia programu organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego odbywają się w ramach KFF Industry, podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Są to pitchingi DOCS TO START – dla projektów w zaawansowanym developmencie oraz DOCS TO GO! – dla filmów w montażu. Z kolei na CEDOC Market zjeżdża co roku ok. 30 projektów filmowych w różnym stopniu zaawansowania, w poszukiwaniu partnerów do produkcji i dystrybucji. Uczestnicy pitchingów i marketu łącznie odbywają co roku ok. 700 indywidualnych spotkań z potencjalnymi partnerami zainteresowanymi współpracą.
Pierwsza sesja tegorocznego programu odbyła się w kwietniu i była poświęcona konsultacjom reżyserskim i producenckim, pracą nad materiałami promocyjnymi i treningiem prezentacji projektów. Druga sesja programu jak zawsze jest skoncentrowana na przygotowaniu uczestników do prezentacji i promocji projektów na rynku międzynarodowym oraz do nawiązywania kontaktów. Eksperci wspierają filmowców w przygotowaniu do pitchingu przed międzynarodowym gronem ekspertów, do rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami oraz pomagają wydobyć uniwersalne walory i międzynarodowy kontekst przy promocji ich projektów.
W tym roku program odbywa się pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE, dlatego na drugiej sesji do polskich filmowców dołączyła grupa twórców i producentów z Ukrainy, którzy zostali wybrani spośród blisko 80 nadesłanych zgłoszeń. Ich udział w wydarzeniu jest darmowy, organizatorzy pokryli też koszty podróży i zakwaterowania. Łącznie zaprezentowanych zostanie 12 ukraińskich projektów – 7 w ramach pitchingów i 5 na markecie koprodukcyjnym.
Wśród tutorów majowej sesji programu są światowi eksperci: Adriek van Nieuwenhuijzen – wieloletnia szefowa IDFA Industry, ekspertka Chicken and Egg Pictures i szefowa Industry CPH:DOX Tereza Simikova, producent i szef Industry FIPADOC Ove Rishøj Jensen, selekcjonerka wielu znaczących festiwali Rada Šešić, kierująca konkursem dokumentalnym Sarajevo FF oraz Docu Rough Cut Boutique, a także Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative.
W dalszych dniach 31 i 1 czerwca 2023 roku, odbędą się pitchingi projektów rozwijanych na tegorocznej edycji programu. Uczestnicy Doc Lab Start (16 projektów), którzy pracują nad filmami będącymi w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaprezentują je przed reprezentantami instytucji, funduszy filmowych, nadawców telewizyjnych oraz potencjalnymi koproducentami. Z kolei reżyserzy i producenci z Doc Lab Go (12 projektów), mający filmy na etapie montażu, opowiedzą o swoich projektach zaproszonym agentom sprzedaży, selekcjonerom festiwali i platform VOD oraz dystrybutorom. Wśród gości tegorocznej edycji znajdą się przedstawiciele m.in. Canal +, HBOMAX, Arte, ZDF, Current Time TV, Al Jazeera, festiwali: Berlinale, Docs Barcelona, Thessaloniki FF, Locarno FF, CPH:DOX, IDFA, DOK. Leipzig, Hot Docs, Sundace FF, programów i instytucji: Catapult, Women Make Movies, DOK.Incubator, EX Oriente, agenci sprzedaży: Cat And Docs, Syndicado, Sideways, Lightdox, Java, JMT, Cinephil, , oraz producenci z Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Czech Ukrainy, Danii, Włoch i in. Prezentacja projektów i spotkania indywidualne odbędą się po pitchingach. W dniach 1-2 czerwca w ramach wydarzeń DOC LAB POLAND odbędzie się także CEDOC (Central European Documentary Co-production Market) – jedyny w Polsce market koprodukcyjny, w którym weźmie udział ok. 30 kolejnych producentów z Polski i zagranicy oraz ok. 20 ekspertów. Na Market składa się szereg indywidualnych spotkań koprodukcyjnych oraz panele dyskusyjne i konsultacje.
Najlepsze projekty prezentowane na pitchingach mają szansę na nagrody ufundowane przez partnerów programu. W tym roku są to: Nagroda Canal + Polska w wysokości 10 tys. złotych oraz bony na usługi postprodukcji obrazu od Smakjam, Orka Film i FixaFilm, bon na wypożyczenie sprzętu filmowego od MX35, bon na usługi postprodukcji dźwięku od Cafe Ole, zaproszenie do udziału w Co-Pro Meetings na DOKLeipzig, IDFA Industry, East Doc Platform od oraz wsparcie promocyjne Polish Docs. W 2022 roku pula nagród Doc Lab Poland wyniosła 150 000 zł.
Nie możemy nie wspomnieć o sukcesach filmów rozwijanych w programach Fundacji im. Władysława Ślesickiego. Aż 12 takich filmów znalazło się w selekcjach konkursowych dwóch najważniejszych polskich festiwali dokumentalnych – Krakowskiego Festiwalu Filmowego i Millennium Docs Against Gravity. Projekty brały udział przede wszystkim w DOC LAB POLAND, ale też DOC DEVELOPMENT, IMPAKT i markecie CEDOC. W konkursie polskim na tegorocznym zakończonym niedawno festiwalu Millennium Docs Against Gravity znalazło się 6 filmów rozwijanych w programach Fundacji Filmowej lub biorących udział w CEDOC Market. Były to: “Dziewczyńskie historie”, reż. Aga Borzym; “Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka; “Leon”, reż. Wojciech Gostomczyk (Wyróżnienie Za Najlepszy Debiut); „Nie znikniemy”, reż. Alisa Kovalenko; “Prawy chłopak”, reż. Hanna Nobis (Wyróżnienie w Konkursie Polskim) oraz “Skąd dokąd”. Ten ostatni film Maćka Hameli otrzymał dwie nagrody podczas Gali wręczania nagród na 20. edycji festiwalu Millennium Dosc Against Gravity (Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim). Film miał międzynarodową premierę podczas Festiwalu Filmowego w Cannes gdzie według magazynu Vulture, znalazł się na 5 pozycji najbardziej wyczekiwanych filmów festiwalu.
W Konkursie Polskim 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego również weźmie udział 6 filmów rozwijanych w programach Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego („Globus”, reż. Clara Kleininger-Wanik; „Koniec świata Natalki”, reż. Anna Urbańczyk; „Twarze Agaty”, reż. Małgorzata Kozera; Wiraż, reż. Paweł Hejbudzki, „Wojna domowa”, reż. Aleksander Zalewski oraz „Radical Move”, reż. Aniela Gabryel. Ten ostatni weźmie udział również w Konkursie Międzynarodowym;
Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Silent Love” Marka Kozakiewicza (m.in. Nagroda dla Najlepszego Polskiego Filmu a także nagroda dla Najlepszego Debiutu na 19. Millennium Docs Against Gravity, Nagroda Telewizji Niemieckiej MDR na Dok Leipzig), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (m. in. Grand Prix na 19. Millennium Docs Against Gravity, specjalne wyróżnienie na Athens IFF, Orzeł dla najlepszego polskiego dokumentu), „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Mateii (m.in. Nagroda Młodych Krytyków i nagroda im. Aleksandra Kamińskiego na Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu) a także „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ) i wiele innych.
Fundacja Filmowa im. Władysław Ślesickiego jest również partnerem spotkań koprodukcyjnych dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej „V4 Co-Pro Meetings” odbywających się podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Uczestnicy „V4 Co-Pro Meetings” spotkają się również z ukraińskimi producentami by porozmawiać o możliwościach koprodukcyjnych. Uczestnicy spotkań wezmą udział w indywidualnych konsultacjach z zaproszonymi ekspertami reprezentującymi stacje telewizyjne, platformy, firmy producenckie, agencje sprzedażowe, będą uczestniczyć w innych wydarzeniach branżowych w ramach KFF Industry.
Sylwetki konsultantów II sesji warsztatów DOC LAB POLAND 2023:
Adriek van Nieuwenhuijzen – uzyskała tytuł magistra teatru i filmoznawstwa na Uniwersytecie w Utrechcie. Już podczas studiów zaczęła specjalizować się w filmach dokumentalnych i zaangażowała się w pierwszą edycję IDFA, wówczas niewielkiej, ale błyskotliwej inicjatywy przywrócenia dokumentu na duże ekrany w Amsterdamie. Zanim została zastępcą dyrektora IDFA w 1993 roku, pracowała jako producent pomocniczy u jednym z holenderskich nadawców publicznych. W IDFA od początku zajmowała się głównie programowaniem. Od lutego 2007 r. jest szefową Industry IDFA. Na tym stanowisku kieruje programem dla profesjonalistów IDFA, w tym marketem FORUM i programem Docs for Sale.
Rada Šešić – selekcjonerka festiwalowa, wykładowczyni filmowa, krytyczka i reżyserka. Kierowniczka konkursu dokumentalnego największego festiwalu w Europie Południowo-Wschodniej Sarajewo FF. 10 lat temu założyła i objęła kierownictwo nad Docu Rough Cut Boutique. Od sześciu lat zarządza także Last Stop Trieste. W IDFA Amsterdam bierze udział w selekcji, jest też doradcą programowym IFFR Rotterdam i członkiem komitetu selekcyjnego Hubert Bals Fund. Wykładała gościnnie w kilku szkołach filmowych i uniwersytetach za granicą: Anadolu University w Eskisehir, w Art School w Genève, Srishti School of Art, Design and Technology w Bengaluru, gdzie uczyła w 2008 i 2010 roku przez cały trymestr, a także na FDU Belgrade i ASU Sarajevo.
Tereza Šimíková – szefowa Industry CPH:DOX, konsultantka Międzynarodowego Programu Chicken and Egg Pictures. Wcześniej Tereza pełniła funkcję szefa CPH:FORUM, głównej platformy finansowania i koprodukcji festiwalu CPH:DOX. Po ukończeniu studiów filmowych w FAMU w Pradze w 2009 roku wyreżyserowała krótkie filmy dokumentalne. Pełniła funkcję Kierownika Programowego na międzynarodowych warsztatach dok.incubator i warsztatach regionalnych (DOK.Restart w Polsce, DOK.SK na Słowacji i dok.elevator skierowanego do producentów skandynawskich) oraz była szefową industry East Doc Platform Prague, największego marketu koprodukcji i forum pitchingowego skoncentrowanego na regionie Europy Środkowej i Wschodniej.
Peter Jaeger – wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative. Studiował prawo i filozofię. Zaczynał jako dziennikarz filmowy, a następnie dyrektor sprzedaży i marketingu w Filmagazine. Jako dyrektor ds. marketingu i akwizycji dla dystrybutorów kinowych w Beneluksie, zajmował się ponad 100 filmami, takimi jak Mulholland Drive, trylogia Władca Pierścieni. W 2004 roku Peter przeniósł się do Wiednia i założył Autlook Filmsales GmbH, zostając CEO do 2014 roku. Dziś jest wspólnikiem Autlook, członkiem jury Flemish Film Fund & Vienna Film Fund, korepetytorem i wykładowcą w zakresie dystrybucji i marketingu, a także tworzy nową inicjatywę: Jaeger Creative.
Ove Rishøj Jensen – producent, szef Industry FIPA DOC. W latach 2003-2019 Ove pracował dla EDN – European Documentary Network, programując i produkując wiele wydarzeń, takich jak The EDN Pitch Pilot Workshop, Docs in Thessaloniki, RealYoung, DocPro Tehran oraz działania EDN na rynku European Film Market/Berlinale. Moderował pitchingi na IDFA Forum, MipDoc i Sunny Side of the Doc. Od 2011 roku Ove pracuje również dla szwedzkiej firmy produkcyjnej Auto Images. Obecnie pracuje nad kilkoma międzynarodowymi projektami wraz z reżyserem Magnusem Gerttenem oraz debiutem dokumentalnym nagrodzonej przez World Press Award fotografki Åsy Sjöström. Kieruje również produkcją pierwszego projektu VR od Auto Images zatytułowanego Moment of Freedom, który będzie wykorzystywał unikalne metody archiwalne w wirtualnej rzeczywistości.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Program realizowany od 2015 roku jest największym w Polsce programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Twórcami i dyrektorami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki Katarzyna Ślesicka. Tegoroczne warsztaty koordynuje Aleksandra Bujak, CEDOC Market – Justyna Gawełko a za PR i social media odpowiada Monika Zarzycka.
Partnerami Zagranicznymi są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film Institute z Pragi, IDFA oraz Docudays UA. Polskimi Partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Orka, Smakjam, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy i American Film Festival. Dofinansowanie zapewnił tez Fundusz Wyszehradzki oraz Ambasada Królestwa Niderlandów. Program został dofinansowany ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Patronami medialnymi są: Film&TVKamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, cinema.pl, siłanauki.pl.