W piątek, 8 listopada, w Mazowieckim Instytucie Kultury odbyła się pierwsza prezentacja projektów rozwijanych w ramach DOC DEVELOPMENT – programie dla reżyserów-dokumentalistów, organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. 12 pitchingów wysłuchało ponad 20 producentów oraz przedstawicieli instytucji i funduszy filmowych. Po prezentacji uczestnicy omawiali projekty z zainteresowanymi producentami podczas indywidualnych spotkań.
Przygotowanie do pitchingu
Pitching był częścią czwartej już sesji pierwszej edycji programu DOC DEVELOPMENT. Poprzedziły go dwa dni przygotowań: treningów publicznych prezentacji projektów i promocji prowadzonych przez dyrektora programu, Adama Ślesickiego, konsultacji pitchingowych z producentką Katarzyną Ślesicką oraz konsultacji z Małgorzatą Świderską dotyczących trailerów i teaserów, przygotowanych przez uczestników. Małgorzata Świderska to reżyserka filmowa i telewizyjna, doktorantka na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi, autorka filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych, kilku tysięcy trailerów filmowych i filmów reklamowych. Wykładowczyni łódzkiej filmówki. Obecnie odpowiada za wizerunek w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie. Autorka pokazywanego na kilkudziesięciu festiwalach designu, w Polsce i na świecie, filmu dokumentalnego “Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa”.
Pitching DOC DEVELOPMENT
Uczestnicy
Doc Development to program dla reżyserów-dokumentalistów, polegający na intensywnym rozwoju projektów filmowych na wczesnym etapie. Uczestnicy otrzymują stypendia na pokrycie podstawowych kosztów dokumentacji. Efektem programu ma być też przygotowanie projektów do składania wniosków do PISF na development.
W tegorocznej, pierwszej edycji programu biorą udział: Aleksandra Maciejczyk (projekt „Debiutanci”), Eri Mizutani („Grace”), Karina Będkowska („Moja Ozerna”), Andrzej Szypulski („Nina idzie za mąż”), Paweł Dyllus („Nowy człowiek”), Klaudia Folga („Słona dusza”), Ilona Laskowska-Levy i Emanuel Levy („Siłaczki”), Paweł Wyszomirski („Słoneczna ziemianka”), Łukasz Borowski („Soldier’s heart”), Filip Drzewiecki („Zabić grindwala”), Julia Groszek („Babcia Pierwszej Pomocy”) i Urszula Morga („Znaki”).
Tematyka projektów jest bardzo różna. Od historii osobistych, portretów członków najbliższej rodziny i związanych z tym skomplikowanych relacji, po opowieści o ludziach z krajów zamorskich i kulturach pozornie znacząco różniących się od europejskiej. Znaczącymi wątkami przewijającymi się przez niektóre projekty uczestników jest pozycja społeczna starszych kobiet, ich rola w utrzymaniu ciągłości pokoleniowej i tradycji, w innych projektach są to relacje ojciec – syn.
Spotkania po pitchingu
Producenci
Celem prezentacji projektów było poszukiwanie producentów, którzy zainteresują się przygotowanymi filmami i wejdą we współpracę i z ich autorami. W pitchingu i spotkaniach uczestniczyli: Maciej Kubicki (Telemark), Lucyna Kowalska (Ragusa), Kamil Skałkowski (Kalejdoskop), Anna Spisz i Ada Bogdziewicz (Mazovia Warsaw Film Commission), Agnieszka Skalska (Koi Studio), Maria Wachowiak (No Prob Production House), Marta Szarzyńska (Kinhouse Studio), Maciek Ostatek (Fundacja Raban), Łukasz Borzęcki (Unlimited Film Operations), Małgorzata Staroń (Staroń Film), Katarzyna Kuczyńska (Haka Films), Paweł Jóźwiak-Rodan (Projekcja Identyfikacja), Małgorzata Prociak (ZK Studio), Joanna Zielinska (Big Wave Films), Agnieszka Rostopowicz (Fine Day Promotion), Łukasz Długołęcki (Nur), Katarzyna Szarecka i Adam Papiliński (Pitch the Doc), Małgorzata Małysa (FURIA FILM, FILMICON), Stanisław Zaborowski (Silver Frame), Paweł Kwiatkowski (Trzy Film).
Organizatorem DOC DEVELOPMENT jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych pięciu zakończonych edycji DOC LAB POLAND jest ok. 110 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych po publicznych prezentacjach projektów biorących udział w programie. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ok. 40 uczestników i ponad 400 spotkań, także w ramach sekcji Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego), a także programu HOT SELECTION, w ramach którego prezentowane są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat. W październiku rozpoczął się także IMPAKT – najnowszy program Fundacji skierowany do producentów będących na początku drogi zawodowej, którzy przy wsparciu ekspertów chcą wspólnie z twórcami przygotowywać się do pracy nad swoimi projektami.
DOC DEVELOPMENT jest organizowany przez Fundację Filmowa im. Władysława Ślesickiego, przy wsparciu Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Centrum Łowicka oraz kancelaria MKZ Partnerzy. Dyrektorem programu jest Adam Ślesicki.
Ostatnia sesja DOC DEVELOPMENTU 2019 odbędzie się w grudniu.
Więcej szczegółów: www.fundfilm.pl oraz www.docdevelopment.pl