Dzisiaj, 7 października, w Mazowieckim Instytucie Kultury rozpoczyna się trzecia sesja DOC DEVELOPMENT programu dla reżyserów-dokumentalistów, organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy programu będą konsultować swoje projekty z reżyserami Lidią Dudą i Bartkiem Konopką, rozmawiać o pisaniu scenariusza z Barbarą Pawłowską, a z Adamem Ślesickim o publicznych prezentacjach projektów.
Scenariusz w filmie dokumentalnym
DOC DEVELOPMENT jest programem przeznaczonym dla twórców filmowych, rozwijających projekty dokumentalne na wczesnym etapie. O tym jak dobrze wykorzystać ten wstępny etap i przygotować się do napisania scenariusza opowie i swoim doświadczeniem podzieli się Barbara Pawłowska – reporterka, dokumentalistka, prorektor i wykładowczyni Warszawskiej Szkoły Filmowej (warsztat filmu dokumentalnego) oraz wykładowczyni Uniwersytetu SWPS (sztuka reportażu i akademia filmu dokumentalnego). Przez ponad 30 lat związana z Telewizją Polską, realizowała reportaże i dokumenty, a także przez ponad 10 lat, jako Kierownik Redakcji Filmu Dokumentalnego Programu 1 TVP zamawiała i koprodukowała filmy dokumentalne, które zdobyły wiele znaczących nagród na festiwalach w Polsce i na świecie. Barbara Pawłowska jest też reżyserką między innymi filmu „Dasza” (nagroda główna jury w Kantonie), serii dokumentalnej „Przedszkolandia”, która była najlepiej oglądaną w historii telewizji serią dokumentalną (ponad 5 milionów widzów). Jest Doradcą Zarządu Warszawskiej Szkoły Filmowej, Przewodniczącą Sekcji Szkół Filmowych w KIPA, członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz ekspertką PISF.
Barbara Pawłowska
Przygotowanie do pitchingu
DOC DEVELOPMENT kładzie nacisk nie tylko na rozwój merytoryczny projektów, ale też na możliwości produkcyjne. Uczestnicy pod koniec programu zaprezentują swoje projekty dokumentalne dla producentów zainteresowanych współpracą. Adam Ślesicki – dyrektor programu DOC LAB POLAND, w ramach którego odbywają się pitchingi DOCS TO START i DOCS TO GO! – opowie o najważniejszych zasadach publicznych prezentacji: co zrobić, by przekonać producentów, agentów sprzedaży, fundusze filmowe i telewizje do współpracy. Efektem programu ma być połączenie twórców z producentami oraz przygotowanie ich do składania wniosków do PISF na development.
Rozwój projektów
Niebagatelne znaczenie podczas pitchingu ma umiejętność zwrócenia uwagi na to co najcenniejsze i najważniejsze w prezentowanym projekcie filmowym. Uczestnikom DOC DEVEOPLMENT w rozwijaniu ich pomysłów pomagają konsultanci, którymi są czołowi polscy dokumentaliści.
Lidia Duda – reżyserka i scenarzystka filmów dokumentalnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Zdobywczyni Grand Prix m.in. w Pradze, Moskwie, Nowym Jorku, Chicago, Stambule i Kantonie. Do jej najlepszych filmów należą również: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002), „U nas w Pietraszach” (2002), „Wszystko jest możliwe” (2012) i „Newborn” (2018). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. Należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej i Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych.
Bartek Konopka i Lidia Duda, eksperci DOC DEVELOPMET
Bartek Konopka – reżyser i scenarzysta nominowany do Oskara za dokument „Królik po berlińsku”, który był pokazywany na ponad 70 festiwalach, zdobył kilkanaście nagród, trafił do rozpowszechniania w 40 krajach. Autor wielokrotnie nagradzanych dokumentów („Ballada o kozie, „Sztuka znikania, „Nowa Warszawa”, „Droga do mistrzostwa”) oraz fabuł („Krew Boga”, „Lęk Wysokości”, „Z łóżka powstałeś”, „Trójka do wzięcia”). Jego najnowszy film „Krew Boga” (2018) miał premierę na MFF w Moskwie oraz dostał nagrodę za zdjęcia na FPFF w Gdyni. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, reżyserię na WRiTV Katowice oraz kurs fabularny i dokumentalny w Szkole Wajdy. Członek Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Wykłada reżyserię na WRiTV, prowadzi warsztaty filmowe w różnych krajach.
Opinie uczestników
W tegorocznej, pierwszej edycji programu DOC DEVELOPMENT biorą udział: Karina Będkowska, Łukasz Borowski, Filip Drzewiecki, Paweł Dyllus, Klaudia Folga, Julia Groszek, Ilona Laskowska-Levy, Emmanuel Levy, Aleksandra Maciejczyk, Eri Mizutani, Urszula Morga, Andrzej Szypulski i Paweł Wyszomirski.
Mój film to opowieść o życiu i twórczości ikony polskiego designu, Karola Śliwki. Mając tylko jedno oko zaprojektował ponad 400 polskich znaków użytkowych. Wiele z nich stało się nieodłącznym elementem naszej polskiej codzienności i przetrwało do dziś. Film będzie wędrówką przez czasy, których już nie ma – a które pozostawiły niezwykłe bogactwo form i symboli. Udział w Doc Development to dla mnie okazja do rozwijania projektu pod okiem ludzi, którzy kochają film – i to zarówno znakomitych tutorów, jak i współuczestników. Liczę na to, że udział w programie pozwoli mi spojrzeć na projekt, nad którym pracuję już od prawie roku , oczami widza, oczami przechodnia i znaleźć formę, która najdoskonalej odda istotę twórczości Śliwki i czasów w których tworzył. Fantastyczna energia pierwszej sesji nie pozostawia wątpliwości, że to początek pięknej przygody. Urszula Morga
Projekt „Śliwka. Polska okiem projektanta”
Rozmowy w czasie II sesji DOC DEVELOPMENT
Zależało mi na tym, by wziąć udział w programie Doc Lab Development, ponieważ szukałam miejsca, w którym mogłabym rozwijać swój pierwszy dokument średniometrażowy. Do tej pory wszystkie swoje krótkie filmy realizowałam pod skrzydłami Szkoły Filmowej w Łodzi. Jednak tym razem zainteresowałam się tematem, który wykracza poza produkcyjne możliwości szkolne. Głównie zależało mi na wsparciu merytorycznym, na wspólnych konsultacjach oraz na przygotowaniu się do pitchingu i składania wniosku do PISFu. Planuję rozwijać projekt długoterminowo, dlatego też zależy mi na znalezieniu finansowania na dalszym etapie realizacji. Bardzo się cieszę, że wraz z resztą uczestników programu możemy wspólnie przecierać te najtrudniejsze szlaki.
Podróżując po Izraelu i dokumentując życie na granicy z murem, który oddziela strefę izraelską od palestyńskiej, zupełnym przypadkiem, znalazłam się w idyllicznej krainie, na plaży nad Morzem Martwym. Na miejscu okazało się, że nad brzegiem morza mieszka mała społeczność – ludzie, którzy wybrali życie w oddali od cywilizacji, w zgodzie z naturą, w pokoju i kontemplacji. Film będzie opowiadał o poszukiwaniu swojej własnej wolności i szczęścia.
Klaudia Folga
Projekt „Welcome to Neverland”
Kurs Doc Development to otwarta dyskusja na temat pomysłów na filmy. Szukamy najlepszej drogi na rozwój naszych projektów. Przypomina mi to twórcze spotkania z łódzkiej filmówki. Ja rozwijam pomysł na film o rybakach z odległych wysp.
Filip Drzewiecki
Projekt „Zabić delfina”
Organizatorem DOC DEVELOPMENT jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych pięciu zakończonych edycji jest ok. 110 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych po publicznych prezentacjach projektów biorących udział w programie. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ok. 40 uczestników i ponad 400 spotkań, także w ramach Industry KFF), a także programu Doc Hot Selection, w ramach którego prezentowane są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat. Niebawem rozpocznie się też MPAKT – najnowszy program Fundacji skierowany do producentów będących na początku drogi zawodowej, którzy przy wsparciu ekspertów chcą wspólnie z twórcami przygotowywać się do pracy nad swoimi projektami.
DOC DEVELOPMENT jest organizowany przez Fundację Filmowa im. Władysława Ślesickiego, przy wsparciu Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Centrum Łowicka oraz kancelaria MKZ Partnerzy. Dyrektorem programu jest Adam Ślesicki.
Kolejne sesje odbędą się w listopadzie i grudniu.
Więcej szczegółów: www.fundfilm.pl oraz www.docdevelopment.pl