Dzisiaj w Krakowie rozpocznie się DOC LAB POLAND Co-Production Market. To jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych poszukujących partnerów polskich i zagranicznych. 30 i 31 odbędą się publiczne prezentacje DOC LAB POLAND – filmów na etapie developmentu (DOCS TO START) i montażu (DOCS TO GO!).
Celem DOC LAB POLAND Co-Production Market jest umożliwienie producentom i reżyserom dokumentalnym – nie tylko z Polski – nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy.
– Na markecie organizujemy spotkania jeden-na-jeden, podczas których wybrani przez nas twórcy mają szansę zaprezentować swoje projekty zaproszonym gościom z branży filmowej. Każdy zespół ma 20 minut na rozmowę. W ciągu jednego dnia uczestnicy odbywają od kilku do kilkunastu spotkań – opowiada Ana Brzezińska, kuratorka DOC LAB POLAND Co-Production Market.
– W tym roku w DOC LAB Poland Co-Production Market wezmą udział wyjątkowi goście, których obecność jest dla nas wielkim wyróżnieniem. Kilkoro z nich po raz pierwszy odwiedzi polskie wydarzenie filmowe – dodaje Katarzyna Ślesicka, szefowa i pomysłodawczyni marketu.
Wśród ekspertów, którzy spotkają się z przedstawicielami wybranych przez organizatorów projektów są m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real.
– Po raz kolejny zaufaniem obdarzą nas Hanka Kastelicova z HBO Europe, którą mieliśmy przyjemność gościć w poprzednich edycjach DOC LAB Poland, Leena Pasanen, dyrektorka festiwalu Dok Leipizg oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA) – mówi Katarzyna Ślesicka.
Wśród gości DOC LAB POLAND Co-Production Market są też przedstawiciele prestiżowych programów treningowych dla dokumentalistów (Tomas Potocny z dok.incubator, Sabine Kues z Documentary Campus Masterschool), zaś dzięki współpracy z KFF Industry market odwiedzą też międzynarodowi agenci sprzedaży, przedstawiciele festiwali filmowych oraz przedstawiciele fińskiej branży filmowej (ze względu na Focus on Finland na Krakowskim Festiwalu Filmowym).
Do udziału w DOC LAB Poland Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski. Reprezentują one różne nurty i stylistyki filmowe. – Mamy projekty artystyczne, które podchodzą do opowieści lirycznie lub kontemplacyjnie, projekty poruszające ważne problemy społeczne, projekty, w których odkrywamy kameralne historie ludzkie, a także projekty o sztuce, kulturze i przemianach obyczajowych we współczesnym świecie. Mam nadzieję, że spotkania z decydentami podczas marketu okażą się dla naszych uczestników inspirujące i pomocne – opowiada Ana Brzezińska.
PROJEKTY – DOC LAB POLAND Co-Production Market 2019
A JOURNEY BACK HOME / PODRÓŻ DO DOMU*
reżyseria: Yifan Sun, produkcja: Joanna Tatko – STARON‐FILM
Liyenne, 22-letnia Holenderka, wyrusza w podróż do Chin – kraju, w którym się urodziła i została oddana do adopcji. Szuka odpowiedzi na pytania o swoją tożsamość i konfrontuje się ze swoimi życiowymi lękami.
ALMOST SAVAGE
reżyseria i produkcja: Tyler Freeman Smith – CAMERAS & CAMPFIRES
Kto potrzebuje więcej czasu, żeby się oswoić – człowiek czy niedźwiedź? Wszystko, co symbolizuje to zwierzę ma duże znaczenie dla kultury Europy Zachodniej. Zachodzące w niej zmiany skłaniają nas do pytań o to, kim naprawdę jesteśmy.
BLACK SPOT KARABASH
reżyseria: Olga Delane, produkcja: Frank Müller – DOPPELPLUSULTRA FILM UND TV PRODUKTION
To nie jest film o zanieczyszczeniu środowiska. To nie jest film o wyzyskiwanych górnikach. To nie jest film o życiu w miejscu szkodliwym dla zdrowia. To film o miłości życia.
CELIBACY/ CELIBÁT*
reżyseria i produkcja: Libuše Rudinska
Opowieść o celibacie, trudach życia bez bez miłości, czułości i wyrzeczeniach duchowieństwa katolickiego.
THE CURRENT / NURT
reżyseria: Rafał Skalski, produkcja: Agnieszka Skalska, Agnieszka Dziedzic – KOI STUDIO
30 lat temu grupa młodych ludzi z całego świata wzięła udział w spływie Amazonką. Wyzwanie podjęło dwanaście osób, ale tylko dwie dotarły do końca.
DEAR FUTURE
reżyseria i produkcja: Christiana Cheiranagnostaki – TARTARUGA FILMS
Film dokumentalny o wysiłku, jaki podejmuje społeczeństwo, by zachować dla przyszłych pokoleń to, co najważniejsze dla ludzkości.
EYES OF THE SKIN
reżyseria: Martti Kaartinen, produkcja: Niklas Kullström – HILLSTREAM PICTURES
Podróż przez 4000 lat europejskiej polityki, wojen, religii i gospodarki, które ukształtowały otaczającą nas architekturę i ludzi żyjących we współczesnym świecie.
FLOTATION / FLOTACIJA*
reżyseria: Eluned Zoe Aiano, Alesandra Tatić, produkcja: Greta Rauleac – WILD PEAR ARTS / MUMA PADURII
Życie w serbskim Majdanpeku jest tak trudne, że nawet smoki stamtąd uciekają. Rodzina Markoviców, górników i łowców smoków, walczy z agresywnym przemysłem, żeby ocalić swoją kulturę.
FRAGILE MEMORY / КРИХКА ПАМ’ЯТЬ*
reżyseria i produkcja: Ihor Ivanko, produkcja: Aleksandra Bratyschenko, Mariia Ponomarova – BABYLON’13
Twórca filmu przegląda archiwum swojego dziadka, operatora filmowego z czasów Związku Radzieckiego. Odkrywając historię kryjącą się za zniszczonymi zdjęciami, poznaje historię swojego dziadka. Ten jednak stopniowo traci świadomość, balansując na granicy pamięci i zapomnienia.
RZĄD DZIECI / GOVERNMENT OF CHILDREN 3D II
reżyseria i produkcja: Ioana Mischie, produkcja: Maria Lincu – STUDIOSET, CINEMA INFINIT
W projekcie “Government of Children” dzieci zostają przywódcami i próbują wyobrazić sobie przyszłość naszych społeczeństw.
GRACE
reżyseria: Eri Mizutani, produkcja: Anna Fam – POLISHED PRODUCTIONS
Nowy arcykapłan ignoruje tysiąc lat tradycji, żeby za wszelką cenę przyciągnąć turystów do świątyni. Sprzeciwia się temu nauczycielka dawnego świętego tańca, która walczy o ocalenia tradycji, tancerzy i samej siebie.
HIJAB METAL
reżyseria i produkcja: Ana González – LA REALIDAD PRODUCTIONS
Widi, Siti i Firdda to trzy indonezyjskie nastolatki z konserwatywnej muzułmańskiej społeczności w Jawie Zachodniej. Dziewczynki zyskały światową sławę, ponieważ ich grupa Hijab Metal gra heavy metal w hidżabach.
LENITA
reżyseria: Dácio Pinheiro, produkcja: Tom Ehrhardt – GORE FILMES
Marzyła o życiu jak z bajki. Ekscentryczna fotografka mody, filmowczyni i światowej sławy hodowczyni koni Lenita Perroy po raz pierwszy i ostatni zaprasza publiczność do swojego świata.
LITTLE MISS POLE DANCE
reżyseria: Laurentiu Garofeanu, produkcja: Cristina Badea – MEKANISM MEDIA SRL
Nadia pochodzi z jednej z najsłynniejszych rodzin cyrkowych na świecie. Robi wszystko, żeby spełnić swoje marzenie o uznaniu tańca na rurze za dyscyplinę olimpijską.
MYTHS / МИФЫ
reżyseria: Daria Yurkevich, produkcja: Louis Beaudemont – LES STEPPES PRODUCTIONS
Film drogi, w którym reżyser podąża za mitami związanymi z białoruską częścią czarnobylskiej zony. Świat, który odkrywa staje się lustrem dla całej ludzkości.
RADIO PATAGONIA
reżyseria: Natalia Koniarz, produkcja: Marcin Sauter, Ewa Hoffmann – FUNDACJA BYDGOSKA KRONIKA FILMOWA
Ludzie żyjący w surowym stepie mogą liczyć wyłącznie na siebie. Radio Patagonia informuje ich o sytuacji na świecie. Film “Radio Patagonia” jest refleksją nad kondycją współczesnego człowieka, który próbuje się chronić się przed wszechobecną cywilizacją.
RAVE. 140 BEATS PER MINUTE / RAVE. 140 UDERZEŃ*
reżyseria: Łukasz Ronduda, produkcja: Izabela Kiszka‐Hoflik – IKH PICTURES PROMOTION
Projekt “Rave” przypomina film Gaspara Noe „Climax”. Film pulsuje w rytmie muzyki techno, i uwidacznia, czym jest jej doświadczenie.
THE RED HOUSE
reżyseria: Francesco Catarinolo, produkcja: Gianluca De Angelis – TEKLA SRL
Dokument opowiada o populacji zagrożonej wyginięciem poprzez historię Roberta, włoskiego odkrywcy mieszkającego na Grenlandii.
THE SMUGGLED SPERM / AL NUTAFF AL MUHARABA*
reżyseria i produkcja: Sawsan Qaoud – MASHAHID FOR ART PRODUCTION
Ukochany Shireen Nazzal odbywa wyrok w izraelskim więzieniu. Kobieta decyduje się na przemycenie jego nasienia i poddanie się inseminacji. Czy sprosta wyzwaniu, jakim jest bycie palestyńską samotną matką w konserwatywnym społeczeństwie?
THE SOIL / ZIEMIA*
reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, produkcja: Anna Gawlita – KIJORA FILM SP. Z O.O.
Opowieść o tym, jak śpiew związany jest z ciężką pracą na roli i dlaczego nigdy nie śpiewa się w samotności.
THE TEMPEST OF NEPTUN / NEPTUNOVA BURA*
reżyseria: Katarina Stankovic, produkcja: Pia Hellenthal – SIRENA4REEL (BELGRADE/COLOGNE)
Historia przetwórni rybnej „Neptun” na chorwackiej wyspie Vis i tysiącletniego dziedzictwa coraz bardziej definiowanego przez turystykę są echem zachodzących w świecie zmian.
THERE WAS AND THERE WASN’T
reżyseria: Andrea Capranico, produkcja: Lorenzo Cioffi – LADOC, RIPLEY POINT PICTURES
Syn byłego terrorysty, który zmarł na skutek przedawkowania, wyrusza śladami ojca, prowadzą cymi go od ormiańskiego ludobójstwa do pogrążonego w stanie wojny Libanu.
UNPAVED
reżyseria: Mikael Lypinski, produkcja: Małgorzata Kozioł – SALTON SEA FILMS
Mała społeczność żyjąca w górach Oregonu, cicho, przy nieutwardzonej drodze, zmagając się z wyzwaniami jakie stawia przed nią życie, szuka oparcia w naturze i bliskich.
WALKING DOWN THE STREET / SCHODZĄC W DÓŁ ULICĄ*
reżyseria: Michał Mądracki, Edyta Adamczak, produkcja: Daria Maślona – SILVER FRAME
Historia poetyckiego buntu przeciwko biedzie i nierównościom społecznym w brazylijskich fawelach.
WE DIE
reżyseria i produkcja: Rebeca Sánchez López, produkcja: Fabiola de la Rosa, Sergy Moreno – KEPLER MISSION FILMS S.L.
Magiczna podróż w świat trzech mniejszości w Indiach, Indonezji i Meksyku, podczas której odkrywamy pogrzebowe obrzędy i rytuały funeralne.
WHEN THE HARMATTAN BLOWS / GDY POWIEJE HARMATTAN*
reżyseria: Edyta Wróblewska – SZYMON KUDŁA – INSPIRACJE I ENERGIA
Barbara chce założyć własną restaurację i zostać najlepszą kucharką w Ghanie. Najpierw jednak musi wybaczać swoim oprawcom.
ZABBALEEN
reżyseria: Jaśmina Wójcik, produkcja: Maria Gołoś, Monika Matuszewska – ROZBRAT FILMS SP. Z O.O.
Kraje rozwinięte przetwarzają jedynie 40 proc. swoich śmieci. Żyjąca w Kairze społeczność Zabbaleen jest w tym dwukrotnie lepsza. Niestety nikt nie docenia jej mieszkańców, światowych pionierów recyklingu.
*Oryginalne tytuły filmów
Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.
Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera , FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura