Do 29 stycznia 2024 roku trwa nabór na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. To już dziesiąta, jubileuszowa edycja programu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.
Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie, lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy przesłać elektronicznie. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Co roku najważniejsze wydarzenia: pitchingi i spotkania odbywają podczas KFF Industry. W ciągu 9 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 200 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już blisko 100 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Autorzy najlepszych projektów co roku mają szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W ciągu 9 edycji partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości ok. 900 000 PLN. W programie uczestniczyli twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Agnieszka Zwiefka, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.
W 2015 roku udało się nam stworzyć program, jakiego jeszcze nie było w Polsce – łaczący pitchingi i branżowe spotkania, jedyny w naszym kraju market koprodukcyjny oraz warsztaty rozwoju projektów na różnych etapach pod okiem najlepszych ekspertów: filmowców i innych ważnych graczy światowej kinematografii dokumentalnej – którego uczestnikami sa przede wszystkim polscy dokumentaliści. Razem z Katarzyną Ślesicką uznaliśmy, że Polska ma wystarczająco duży potencjał, by co roku pozyskać ponad 20 ciekawych projektów filmowych na warsztaty i kolejnych 10-15 na market. Potwierdzają to co roku opinie zagranicznych ekspertów, którzy bardzo chwalą naszą selekcję za wysoki poziom projektów, zróżnicowaną tematykę i potencjał międzynarodowy. Świadczą o tym też nagrody zdobywane na całym świecie przez ukończone w międzyczasie filmy.
Bardzo często DOC LAB POLAND staje się dla debiutujących filmowców pierwszym krokiem w świat – dostrzeżeni na naszych pitchngach, są następnie zapraszani na kolejne, zagraniczne warsztaty, ich filmy sa dalej rozwijane, by ostatecznie trafić na ekrany. Ale z naszej oferty chętnie korzystają też bardziej doświadczeni dokumentaliści, którym jesteśmy w stanie zapewnić wartościowe kontakty. Co roku, wspólnie z Krakowskim Festiwalem Filmowych sprowadzamy do Polski kilkudziesięciu ekspertów: producentów, selekcjonerów najważniejszych festiwali, dystrybutorów, nadawców i agentów sprzedaży, by zorganizować setki indywidualnych sportkań. Każdego roku odbywa sie ich ponad 700!
Wydarzenia te sa poprzedzone warsztatami, które na przestrzeni tych lat prowadzili najlepsi z najlepszych, m.in. Jacek Bławut, Lidia Duda, Paweł Łoziński, Wojciech Staroń, Anna Wydra, Bartek Konopka oraz inni świetni fachowcy od promocji, dystrybucji, trailerów etc. Dużo wnoszą także sami uczestnicy – spotkania prowadzone są w formie otwartych dyskusji, każdy ma prawo głosu, a najbardziej mnie cieszy to zaangażowanie wszystkich w proces rozwoju projektów i bezinteresowna pomoc koleżanek i kolegów. Stawiamy na wzajemną pomoc oraz współpracę, co nie tylko przynosi świetne efekty, ale przesądza o przyjacielskiej atmosferze naszych zajęć.
W zeszłym roku poszerzyliśmy formułę naszego programu pod nazwą DOC LAB POLAND & UKRAINE i zaprosiliśmy kilkanaścioro filmowców z Ukrainy. Zaoferowaliśmy im możliwość normalnej pracy nad filmami oraz rozwijanie kontaktów międzynarodowych w tak trudnych dla nich czasach. Mam wielką nadzieję, że uda nam się powtórzyć to również w 2024 roku.
Film dokumentalny z definicji jest pro-demokratyczny i działa na rzecz otwartych społeczeństw. Pokazuje nam świat w różnych jego aspektach, stara się dotrzeć do prawdy i ukazywać często skomlikowaną rzeczywistość w sposób jak najbardziej uczciwy. Z drugiej strony jest to forma artystyczna, gdzie zdjęcia, dźwięk, muzyka i montaż grają równie ważną rolę, co w fabułach. Na świecie od paru lat obserwujemy renesans tego gatunku, równiez w Polsce coraz częściej filmy dokumentalne trafiają do kin. Liczę, że uda nam się utrzymac tę tendecję, a DOC LAB POLAND dalej będzie miał w tym swój udział. Adam Ślesicki dyrektor DOC LAB POLAND
Na DOC LAB POLAND 2024 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym ,po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent i ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Warsztaty programu DOC LAB POLAND obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów.
Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. Oprócz pracy z tutorami, uczestnicy każdego roku odbywają rozmowy z ok. 50 ekspertami: producentami, selekcjonerami festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami.
Opłata za udział w całym programie wynosi 2400 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 100 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 18 grudnia 2023 roku do 29 stycznia 2023 roku, do godz. 23:59.
UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2024 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce, do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 2 czerwca 2024 r. pod rygorem wykluczenia z programu.
DOC LAB POLAND jest organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF Industry (co roku ponad 30 uczestniczących producentów z całego świata i ok. 400 indywidualnych spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i PIERWSZY FILM – programu dla uzdolnionej młodzieży, która ma w planach zdawanie do szkół filmowych.
Partnerem strategicznym 10. DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA oraz Institute of Documentary Film z Pragi. Polskimi partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Patronami medialnymi 10. edycji Doc Lab Poland są: Film&TVKamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, siłanauki.pl