Strona główna Doc Lab Poland Dzień Otwarty Doc Lab Poland 2020

Dzień Otwarty Doc Lab Poland 2020

UDOSTĘPNIJ
Adam Ślesicki, dyrektor Doc Lab Poland - fot. Alexandra Kononchenko WFF
Adam Ślesicki, dyrektor Doc Lab Poland - fot. Alexandra Kononchenko WFF

Zapraszamy na DZIEŃ OTWARTY DOC LAB POLAND, który odbędzie się w piątek 10 stycznia, w godz. od 12:00 do 15:00, w siedzibie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego (ul. Szpitalna 5/6 w Warszawie).

Podczas DNIA OTWARTEGO organizatorzy: Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka odpowiedzą na pytania dotyczące zgłoszeń do 6. edycji programu oraz organizacji i przebiegu sesji. Kandydaci będą mogli zarówno skonsultować swoje projekty pod kątem szans w selekcji, jak i uzyskać odpowiedzi na temat trybu naboru czy wymaganych materiałów.

Zgłoszenie na konsultację można wysłać na info@doclab.pl

Pitching DOC LAB POLAND na Krakowskim Festiwalu Filmowym

Już po raz szósty Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Jego poprzednie edycje spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników.

Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO! dla filmów w montażu. Można je składać do 15 stycznia 2020 r. Szczegóły i regulamin na www.doclab.pl

Nabór trwa do 15 stycznia

Opłaty za udział w całym programie wynoszą 1200 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie na program wynosi 50 zł. Regulamin, szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.plZgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line do 15 stycznia 2020, do godz. 23:59. Szczegóły na http://doclab.pl/pl_PL/nabor/regulamin/

DOC LAB POLAND to program dla filmowców-dokumentalistów (reżyserów i producentów) mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Jest to projekt konsultacyjny, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów.

Drugim ważnym elementem programu są organizowane w ramach KFF Industry publiczne prezentacje dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidualne spotkania z nimi, które odbywają się w czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO! – z selekcjonerami festiwalowymi i partnerami do dystrybucji. W roku 2017 do grona partnerów DOC LAB POLAND dołączył Warszawski Festiwal Filmowy – w jego trakcie odbywa się trzecia sesja konsultacyjna oraz cieszące się dużą popularnością wykłady dla festiwalowej publiczności.

Jednym z najważniejszych atutów DOC LAB POLAND są konsultanci – uznani polscy dokumentaliści, wybitni twórcy i praktycy sztuki filmowej, wśród nich Lidia Duda, Bartek Konopka, Anna Wydra, czy Paweł Łoziński, zagraniczni eksperci, np. szefowa DOK Leipzig – Leena Pasanen, ostatni dyrektor European Documentary Network Paul Pauwles, Hanka Kastelicova, szefowa produkcji HBO Europe, selekcjonerka festiwalowa Rada Šešić, szefowa Women Make Movies Debra Zimmerman oraz Daniel Saltzwedel, producent, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Twórcami DOC LAB POLAND są jego dyrektorzy Adam i Katarzyna Ślesiccy, którzy mają na swoim koncie kilkadziesiąt wyprodukowanych filmów dokumentalnych.

– Udział w DOC LAB POLAND 2019 był dla mnie czasem zawodowego rozwoju – przyszłam na warsztaty z jednym projektem, a po pierwszej sesji Doc Labu zdecydowałam się produkować kolejny film. Uważam, że DOC LAB POLAND, jako jedyny taki program w Polsce, stwarza filmowi przestrzeń dla rozwoju, zarówno pod względem merytorycznym, jak i w budowaniu strategii produkcyjnej oraz promocyjnej. Dzięki mądrze dobranym ekspertom, w równym stopniu skorzystać może z nich reżyser(ka) jak i producent(ka). Dla mnie było to także bardzo inspirujące doświadczenie – projekty biorące udział w DOC LAB POLAND są bardzo różnorodne, a twórcy mają świetną energię i są bardzo utalentowani – opowiada Agnieszka Skalska, producentka Koi Studio.

– Dla mnie DOC LAB POLAND był szansą pierwszej konfrontacji mojego projektu z innymi ludźmi i z wspaniałymi tutorami w bardzo dobra twórczej i przyjaznej energii. Rozmowy o projektach pchnęły mnie bardzo do przodu, pomogły określić co jest kręgosłupem mojego filmu. Dowiedziałem się, na co powinienem zwracać uwagę, jak opisywać i mówić o swoim filmie oraz jak kondensować to co najistotniejsze. Po za tym przezwyciężyłem lęk przed wystąpieniami publicznymi i spotkałem super producentkę. Jestem bardzo wdzięczny za ten czas i za ten kurs – dodaje współpracujący z nią Marek Kozakiewicz, reżyser filmu „Bliscy”.

Kontakty w kraju i za granicą

W 5. edycji warsztatów DOC LAB POLAND uczestniczyło 25 polskich projektów. Kilka z nich dzięki programowi i jego partnerom odwiedziło w ramach wizyt studyjnych zagraniczne festiwale – Sheffield Doc/Fest w Wielkiej Brytanii, DOK Leipzig oraz IDFA w Amsterdamie. Po pitchingach DOC LAB POLAND na Krakowskim Festiwalu Filmowym odbyło się ok. 300 indywidualnych spotkań z potencjalnymi partnerami: koproducentami, przedstawicielami telewizji, funduszy filmowych, dystrybutorami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwalowymi.

W Amsterdamie projekt „Antybohater” w reżyserii Michała Kaweckiego prezentowała Maria Siniarska z Unlimited Film Operations: 

– DOC LAB POLAND to fantastyczna inicjatywa umożliwiająca producentom i reżyserom prezentacje autorskich projektów dokumentalnych, nie tylko potencjalnym partnerom, ale stanowi również platformę do wymiany pomysłów wśród twórców. DOC LAB POLAND to jedyne w Polsce profesjonalne warsztaty umożliwiające merytoryczną pracę nad projektem na wszystkich etapach produkcji oraz networkingowa platforma do poszerzania kontaktów branżowych w kraju i za granicą – podsumowuje producentka.

Polska reprezentacja na IDFA fot. POLISH DOCS

W części branżowej festiwalu IDFA wziął udział również Jakub Jasiukiewicz, który wspólnie z Janą Shostak reżyseruje film „Miss Polonii”:

– Program DOC LAB POLAND był dla naszego projektu filmowego realnym startem. Mieliśmy już producenta i dokumentacje za sobą, ale dopiero udział w sesjach warsztatowych pozwolił nam krytycznie spojrzeć na gromadzony dotąd materiał i odnaleźć historię w nim zawartą. W równym stopniu doceniamy wkład tutorów jak i fantastyczniej społeczności – koleżanek i kolegów filmowców świetnie dobranych do grupy warsztatowej – podkreśla reżyser. 

120 projektów Z DOC LAB POLAND

Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje co roku otrzymują nagrody. W edycji 2019 pula nagród finansowych i rzeczowych wyniosła 90 000 zł. Były to: Nagroda HBO Award – 10 tys., Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys zł, Dwie Nagrody ColorOffOn – bony na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys. zł dla projektu START i dla GO, Wyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego: pokrycie kosztów udziału w sekcjach branżowych festiwalu IDFA, DOK Leipzig oraz Sheffield Doc Fest, Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-Pro Meetings w Lipsku i Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform. 

W pięciu edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło za każdym razem ponad 20 projektów. Udział wzięli m.in. Piotr Stasik, Marcin Sauter, Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel, Michał Bielawski, Maciej Cuske, Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Agnieszka Zwiefka, Aleksandra Maciuszek, Jacob Dammas, Konrad Szołajski, Eliza Kubarska oraz tacy producenci jak: Maciej Kubicki, Krzysztof Szpetmański, Anna Gawlita, Mikołaj Pokromski Małgorzata Zacharko, Dawid Janicki, Aneta Zagórska, Witold Bereś.

– Dotychczasowe pięć edycji DOC LAB POLAND pokazało, że polscy dokumentaliści, zwłaszcza ci na początku swojej filmowej kariery, potrzebują programu takiego, jak nasz. Byłem w tym roku na festiwalu IDFA, na trzech premierach świetnych filmów, które uczestniczyły w DOC LAB POLAND i bardzo się cieszyłem, że mogliśmy im pomóc, że mogliśmy dołożyć małą cegiełkę do ich sukcesu. To naprawdę sprawiło mi niebywałą satysfakcję – mówi Adam Ślesicki, pomysłodawca i dyrektor DOC LAB POLAND. – Stawiamy na dokument autorski, kreacyjny z potencjałem międzynarodowym. Chcemy pomóc takim projektom zaistnieć poza Polską, nie tylko w zagranicznej dystrybucji, czy na festiwalach, ale także na wcześniejszym, produkcyjnym etapie. Wierzę, a dotychczasowe edycje to potwierdzają, że dzięki naszym pitchingom łatwiej jest np. znaleźć zagranicznego koproducenta, pozyskać dodatkowe finansowanie – dodaje.

Nagrody DOC LAB POLAND na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Fot. Kamila Szatan KFF
fot. Kamila Szatan KFF

Nagrodzeni uczestnicy DOC LAB POLAND na gali zakończenia 59. KFF

Do tej pory przez program przeszło ponad 120 projektów – blisko 45 z nich już zostało ukończonych, wiele zdobywa nagrody na całym świecie. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawskim Docs Against Gravity, „Książę i Dybuk”, Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego otrzymał w tym roku Orła. Wielokrotnie nagradzanym filmem była „Miłość Bezwarunkowa” Rafała Łysaka – lista nagród na stronie FilmPolski.pl liczy 13 pozycji, wśród nich Złoty Lajkonik z Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2018 r.), nagroda z „Mołodist” w Kijowie i Off Cinema w Poznaniu. „In Tocuh” Pawła Ziemilskiego był nagradzany m.in. na festiwalu IDFA w Amsterdamie, islandzkim Patreksfjördur oraz w Salonikach i Łodzi. W tym roku nagrody otrzymały m.in. „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Cienie Imperium” Karola Starnawskiego „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „Dziś, jutro … wczoraj” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich.


Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego na KFF (co roku blisko 40 uczestniczących producentów z Polski oraz zagranicy i ok. 400 indywidualnych spotkań). Od 2019 roku organizuje także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie oraz IMPAKT – programu rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców ze szczególnym nastawieniem na rozwój zgłoszonych projektów.

Fundacja wśród swych działań ma nie tylko programy dla przedstawicieli branży filmowej. Od kliku lat organizuje DOC LAB POLAND HOT SELECTION – cykl pokazów najciekawszych i najbardziej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat i spotkań z twórcami. W 2019 roku zaprezentowane zostały: „Desert Coffee” Mikaela Lypińskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Dziwor” Pawła Dyllusa, „Krzyżoki” Anny Gawlity oraz „Graniczne Cięcie” Igora Chojny, a także „Złota” Tomasza Knittla i „Dziś, jutro … wczoraj” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej.

Program DOC LAB POLAND jest organizowany we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym, DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2019 byli: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Park Technologiczny, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. 

Patronami Medialnymi w 2019 roku były: Film&TV Kamera, FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFF, Vogue, TVP Kultura.

 

Więcej informacji o naborze:

DOKUMENTALISTO! ZGŁOŚ SIĘ NA DOC LAB POLAND 2020

REGULAMIN

WYDARZENIE NA FACEBOOKU