Strona główna Doc Lab Poland 2. sesja DOC LAB POLAND 2021. Przedstawiamy partnerów i konsultantów

2. sesja DOC LAB POLAND 2021. Przedstawiamy partnerów i konsultantów

UDOSTĘPNIJ

Dziś rozpoczyna się druga sesja 7. edycji DOC LAB POLAND. Jak co roku poprzedza prezentację projektów dokumentalnych na pitchingach DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Przez kolejne pięć dni uczestnicy pracują ze światowymi ekspertami, m.in. dyrektorką sekcji Industry festiwalu IDFA w Amsterdamie, selekcjonerką Sarajevo FF oraz dyrektorką festiwalu Biografilm w Bolonii. Tegoroczna edycja DOC LAB POLAND, podobnie jak w poprzednich latach, została wsparta przez najważniejsze instytucje kultury w Polsce.

DOC LAB POLAND 2021 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Telewizja Polska S.A., kancelaria MKZ Partnerzy, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy, Smakjam, MX35 oraz Lunapark. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, Film New Europe, Cinema.pl, Filmowe Centrum Festiwalowe i Magazyn Filmowy SFP.

Pierwsza sesja DOC LAB POLAND 2021 odbyła się w kwietniu i była poświęcona rozwojowi projektów, pracy nad trailerami, materiałami prezentacyjnymi oraz strategiom produkcyjnym i festiwalowym. Druga sesja programu jest skoncentrowana na przygotowaniu uczestników do prezentacji i promocji projektów na rynku międzynarodowym oraz do nawiązywania kontaktów. Eksperci wesprą filmowców w przygotowaniu się do pitchingu po angielsku, do rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami oraz wydobywania uniwersalnych walorów i międzynarodowych kontekstów przy promocji ich projektów. Wśród tutorów majowej sesji programu są światowi eksperci: Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum oraz Paul Pauwels, producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network. Warsztaty i konsultacje w formie on-line potrwają do 28 maja.

W przyszłym tygodniu, 2 i 3 czerwca 2021 roku, odbędą się pitchingi projektów rozwijanych na tegorocznej edycji programu. Uczestnicy Doc Lab Start, którzy pracują nad filmami będącymi w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaprezentują je przed potencjalnymi koproducentami oraz reprezentantami instytucji, funduszy filmowych i nadawców telewizyjnych. Z kolei reżyserzy i producenci z Doc Lab Go, mający filmy na etapie montażu, opowiedzą o swoich projektach zaproszonym agentom sprzedaży, selekcjonerom festiwali i platform VOD oraz dystrybutorom. Wśród gości tegorocznej edycji znajdą się przedstawiciele m.in. HBO Europe, Al Jazeera Documentary Channel, ARTE, YLE, Sarajevo Film Festival, Scottish Documentary Institute, DOK. Leipzig, Baltic Sea Forum, Visions du Reel, Docs Barcelona Industry, Cat’n’docs, Syndicado i Taskovski Films. Prezentacja projektów i spotkania indywidualne odbędą się w formie hybrydowej. Wydarzenie jest częścią KFF Industry podczas 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

W dniach 2-4 czerwca odbędzie się także CEDOC Market – market koprodukcyjny DOC LAB POLAND, w którym weźmie udział blisko 30 kolejnych producentów z Polski i zagranicy, którzy poszukują partnerów koprodukcyjnych do swoich projektów. Na Market składa szereg indywidualnych spotkań (w tym roku online) oraz panel dyskusyjny poświęcony filmom dokumentalnym kierowanym do kobiet lub realizowanym przez kobiety. Co roku na Markecie odbywa się blisko 400 spotkań, co razem z ok. 350 spotkaniami po pitchingach owocuje liczbą ponad 700 rozmów – okazji do skonsultowania projektów filmowych, nawiązania kontaktów i znalezienia partnerów koprodukcyjnych lub dystrybucyjnych.

Najlepsze projekty prezentowane na pitchingach mają szansę na nagrody ufundowane przez partnerów programu. W tym roku są to: HBO Europe Award – 10 tys. złotych w gotówce, bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 tys. złotych od Smakjam, bon na usługę kolor korekcji o wartości 10 tys. złotych od firmy Lunapark, bon na wypożyczenie sprzętu filmowego o wartości 10 tys. złotych od MX35, zaproszenie do udziału w Co-Pro Meetings na FF Leipzig, zaproszenie do udział w East Doc Platform od Institute of Documentary Film oraz wsparcie promocyjne wybranego projektu przez Polish Docs.

Przedstawiamy sylwetki konsultantów II sesji warsztatów DOC LAB POLAND 2021:

Adriek van Nieuwenhuijzen – uzyskała tytuł magistra teatru i filmoznawstwa na Uniwersytecie w Utrechcie. Już podczas studiów zaczęła specjalizować się w filmach dokumentalnych i zaangażowała się w pierwszą edycję IDFA, wówczas niewielkiej, ale błyskotliwej inicjatywy przywrócenia dokumentu na duże ekrany w Amsterdamie. Zanim została zastępcą dyrektora IDFA w 1993 roku, pracowała jako producent pomocniczy u jednym z holenderskich nadawców publicznych. W IDFA od początku zajmowała się głównie programowaniem. Od lutego 2007 r. jest szefową biura Industry IDFA. Na tym stanowisku kieruje programem dla profesjonalistów IDFA, w tym marketem FORUM i programem Docs for Sale.

Leena Pasanen – rozpoczęła karierę w branży filmowej jako dziennikarka w fińskiej agencji prasowej w 1988 roku. W 1993 roku dołączyła do YLE, fińskiego nadawcy telewizyjnego, gdzie pracowała jako reporterka, komentatorka polityczna i prezenterka telewizyjna dla programu magazynu informacyjnego YLE TV1. W latach 2015-2019 mieszkała w Lipsku w Niemczech, gdzie była szefową DOK Leipzig, jednego z wiodących światowych festiwali filmów dokumentalnych i animowanych. W styczniu 2020 roku objęła kierownictwo festiwalu Biografilm w Bolonii we Włoszech. Festiwal Biografilm koncentruje się na aktualnej europejskiej twórczości, filmach fabularnych, dokumentalnych, biograficznych. Leena jest także ekspertem i wykładowcą wielu programów szkoleniowych m.in. EDN i Discovery Campus.

Paul Pauwels – dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo BVBA, były długoletni dyrektor European Documentary Network. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat był producentem filmów realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Rada Šešić – selekcjonerka festiwalowa, wykładowca filmowy, krytyk i reżyserka. Kierowniczka konkursu dokumentalnego największego festiwalu w Europie Południowo-Wschodniej Sarajewo FF. 10 lat temu założyła i objęła kierownictwo nad Docu Rough Cut Boutique. Od sześciu lat zarządza także Last Stop Trieste. W IDFA Amsterdam bierze udział w selekcji, jest też doradcą programowym IFFR Rotterdam i członkiem komitetu selekcyjnego Hubert Bals Fund. Wykładała gościnnie w kilku szkołach filmowych i uniwersytetach za granicą: Anadolu University w Eskisehir, w Art School w Genève, Srishti School of Art, Design and Technology w Bengaluru, gdzie uczyła w 2008 i 2010 roku przez cały trymestr, a także na FDU Belgrade i ASU Sarajevo.

DOC LAB POLAND jest największym w Polsce programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Twórcami i dyrektorami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki Katarzyna Ślesicka. Warsztaty koordynuje Monika Zarzycka, a CEDOC Market – Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska. Program realizowany jest od 2015 roku.