25 maja rozpoczyna się druga sesja 6. edycji DOC LAB POLAND, która jak co roku będzie miała miejsce w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Przez kolejne pięć dni uczestnicy będą konsultować swoje projekty ze światowymi ekspertami, m.in. dyrektorami sekcji Industry festiwali IDFA w Amsterdamie, CPH:DOX w Kopenhadze, czy francuskiego FIPADOC. Program ponownie został wsparty przez najważniejsze instytucje kultury w Polsce.
DOC LAB POLAND 2020 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Creative Europe Desk Polska, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, ColorOffOn, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, kancelaria MKZ Partnerzy, FIPA DOC Festival International Documentaire, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura i Magazyn Filmowy SFP.
Pierwsza sesja DOC LAB POLAND 2020 odbyła się w kwietniu i była poświęcona rozwojowi projektów, pracy nad trailerami, materiałami prezentacyjnymi oraz strategiom koprodukcyjnym i dystrybucyjnym. Druga sesja programu jest skoncentrowana na przygotowaniu uczestników do prezentacji i promocji projektów na rynku międzynarodowym oraz do nawiązywania kontaktów. Eksperci wesprą filmowców w doskonaleniu sztuki pitchingu po angielsku, rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami oraz umiejętnego wydobywania uniwersalnych walorów i międzynarodowych kontekstów przy promocji ich projektów. Wśród tutorów majowej sesji programu są światowi eksperci: Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, Tereza Šimíková, szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze oraz Christian Popp, szef FIPADOC Forum. Warsztaty i konsultacje w formie on-line potrwają do 29 maja.
Następnie, 3 i 4 czerwca 2020 roku, odbędą się pitchingi projektów rozwijanych na tegorocznej edycji programu. Uczestnicy Doc Lab Start, którzy pracują nad filmami będącymi w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaprezentują je przed reprezentantami instytucji, funduszy filmowych, nadawców telewizyjnych oraz potencjalnymi koproducentami. Z kolei reżyserzy i producenci z Doc Lab Go, mający filmy na etapie montażu, opowiedzą o swoich projektach zaproszonym agentom sprzedaży, selekcjonerom festiwali i platform VOD oraz dystrybutorom. Wśród gości tegorocznej edycji znajdą się przedstawiciele m.in. telewizji HBO, Arte i Al Jazeery, agenci sprzedaży m.in. z Syndicado, Cat&Docs, Autlook FIlms, Taskovski Films, Sideways Film, oraz selekcjonerzy i dyrektorzy artystyczni festiwali m.in. IDFA, Hot Docs, CPH:DOX, Sundance FF, True/False FF, Karlove Vary IFF, Doclisboa i Edinburgh IFF. Prezentacja projektów i spotkania indywidualne odbędą się w przestrzeni online. Wydarzenie jest częścią KFF Industry podczas jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
W dniach 3-5 czerwca odbędzie się market koprodukcyjny DOC LAB POLAND, w tym roku organizowany po raz piąty, ale po raz pierwszy pod nową nazwą: CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market). Weźmie w nim udział kolejnych 30 uczestników z Polski i zagranicy, którzy poszukują partnerów koprodukcyjnych do swoich projektów, oraz ok. 20 ekspertów z całego świata.
Przedstawiamy sylwetki konsultantów II sesji warsztatów DOC LAB POLAND 2020:
Leena Pasanen – rozpoczęła karierę w branży filmowej jako dziennikarka w fińskiej agencji prasowej w 1988 roku. W 1993 roku dołączyła do YLE, fińskiego nadawcy telewizyjnego, gdzie pracowała jako reporterka, komentatorka polityczna i prezenterka telewizyjna dla programu magazynu informacyjnego YLE TV1. W latach 2015-2019 mieszkała w Lipsku w Niemczech, gdzie była szefową DOK Leipzig, jednego z wiodących światowych festiwali filmów dokumentalnych i animowanych. W styczniu 2020 roku objęła kierownictwo festiwalu Biografilm w Bolonii we Włoszech. Festiwal Biografilm koncentruje się na aktualnej europejskiej twórczości, filmach fabularnych, dokumentalnych, biograficznych. Leena jest także ekspertem i wykładowcą wielu programów szkoleniowych m.in. EDN i Discovery Campus.
Rada Šešić – selekcjonerka festiwalowa, wykładowca filmowy, krytyk i reżyserka. Kierowniczka konkursu dokumentalnego największego festiwalu w Europie Południowo-Wschodniej Sarajewo FF. 10 lat temu założyła i objęła kierownictwo nad Docu Rough Cut Boutique. Od sześciu lat zarządza także Last Stop Trieste. W IDFA Amsterdam bierze udział w selekcji, jest też doradcą programowym IFFR Rotterdam i członkiem komitetu selekcyjnego Hubert Bals Fund. Wykładała gościnnie w kilku szkołach filmowych i uniwersytetach za granicą: Anadolu University w Eskisehir, w Art School w Genève, Srishti School of Art, Design and Technology w Bengaluru, gdzie uczyła w 2008 i 2010 roku przez cały trymestr, a także na FDU Belgrade i ASU Sarajevo.
Adriek van Nieuwenhuijzen – uzyskała tytuł magistra teatru i filmoznawstwa na Uniwersytecie w Utrechcie. Już podczas studiów zaczęła specjalizować się w filmach dokumentalnych i zaangażowała się w pierwszą edycję IDFA, wówczas niewielkiej, ale błyskotliwej inicjatywy przywrócenia dokumentu na duże ekrany w Amsterdamie. Zanim została zastępcą dyrektora IDFA w 1993 roku, pracowała jako producent pomocniczy u jednym z holenderskich nadawców publicznych. W IDFA od początku zajmowała się głównie programowaniem. Od lutego 2007 r. jest szefową biura Industry IDFA. Na tym stanowisku kieruje programem dla profesjonalistów IDFA, w tym marketem FORUM i programem Docs for Sale.
Tereza Šimíková – Tereza jest konsultantem Międzynarodowego Programu Chicken and Egg Pictures, międzynarodowego szkolenia dla dokumentalistek. Poza tym, Tereza pełni również funkcję szefa CPH:FORUM, głównej platformy finansowania i koprodukcji festiwalu CPH:DOX. Po ukończeniu studiów filmowych w FAMU w Pradze w 2009 roku wyreżyserowała krótkie filmy dokumentalne. Pełniła funkcję Kierownika Programowego na międzynarodowych warsztatach dok.incubator i warsztatach regionalnych (DOK.Restart w Polsce, DOK.SK na Słowacji i dok.elevator skierowanego do producentów skandynawskich) oraz była szefową industry East Doc Platform Prague, największego marketu koprodukcji i forum pitchingowego skoncentrowanego na regionie Europy Środkowej i Wschodniej.
Christian Popp – po uzyskaniu tytułu magistra historii i sztuki Christian pracował jako dziennikarz i reżyser filmowy. W latach 1998-2005 był redaktorem naczelnym ARTE. W latach 2005-2012 pracował jako producent w Paryżu i Berlinie dla Interscience Film, docdays, SUMO Film i Artline Films. W 2012 roku był współzałożycielem paryskiej YUZU Productions. Jego firma została trzykrotnie nominowana przez Procirep do tytułu najlepszego francuskiego producenta dokumentów. Christian przez ponad 20 lat był konsultantem, mentorem i moderatorem różnych wydarzeń dokumentalnych (IDFAcademy, MIADoc, LisbonDocs, Visions du Réel, La Femis, Asian Side of the Docs, Dokumentarfilm Initiative). Działa jako ekspert w MEDIA Desk CH. Oprócz pracy producenta i eksperta, jest szefem industry Międzynarodowego Festiwalu Dokumentalnego FIPADOC.
DOC LAB POLAND jest programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Na program składają się trzy sesje uwzględniające rozwój projektu w trakcie trwania programu. Ostatnia sesja DOC LAB POLAND 2020 towarzyszyć będzie Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a jego założycielami: Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Efektem dotychczasowych pięciu edycji jest ok. 120 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ponad 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach programu odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 40 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.