Strona główna Doc Lab Poland Pitchingi DOC LAB POLAND 2020. 
Najlepsze projekty otrzymają nagrody o łącznej wartości...

Pitchingi DOC LAB POLAND 2020. 
Najlepsze projekty otrzymają nagrody o łącznej wartości ponad 80 000 zł

UDOSTĘPNIJ

Jak przebłagać boginię góry Fuji, by jej wulkan pozostał uśpiony, jak czerwonoarmiści podkopali komunizm w Polsce przy pomocy kultowych Harleyów lub do czego może doprowadzić zakazana miłość pomiędzy owdowiałą Niną, świadkiem Jehowy i kilkanaście lat młodszym od niej katolikiem – między innymi nad takimi tematami pochylili się uczestnicy tegorocznej edycji DOC LAB POLAND. 3 i 4 czerwca odbędą się pitchingi projektów rozwijanych podczas programu. Wydarzenie będzie miało miejsce w ramach KFF Industry i jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Na autorów najlepszych projektów czekają nagrody ufundowane przez partnerów Doc Lab Poland: HBO, ColorOffOn, FIPADOC, Institute of Documentary Film i DOC Leipzig.

W dwudniowych pitchingach udział weźmie 21 projektów wśród których znalazły się m.in. nowy film Grzegorza Szczepaniaka „Nie z Gienkiem te Numery”, nagrodzonego w 2017 roku na KFF Złotym Lajkonikiem za swój poprzedni film „Najbrzydszy samochód świata”; „Wielki szef” Tomasza Wolskiego, wielokrotnie nagradzanego w Krakowie, a ostatnio uhonorowanego na Visions du Réel nagrodą Jury Clinique de Genolier za „Zwyczajny kraj”; „Czyżyk” Zofii Kowalewskiej, laureatki nagród na festiwalach m.in. w Krakowie, Amsterdamie, Lipsku, Sydney, Bogocie i Zagrzebiu; czy „Gdy powieje Harmattan” Edyty Wróblewskiej, wyróżnionej za swoje poprzednie filmy w Chicago, Warszawie i Koszalinie. Pierwszego dnia (3.06) odbędzie się prezentacja 10 filmów w fazie montażu Docs To Go!, zaś dzień później o swoich rozwijanych projektach opowiedzą uczestnicy Docs To Start. Pitchingi będą pierwszą prezentacją projektów dla szerszej, branżowej publiczności.

– W polu zainteresowania uczestników tegorocznego DOC LAB POLAND znalazły się historie z całego świata: od Japonii, poprzez Kazachstan, Izrael, kraje europejskie, po Ghanę, czy Stany Zjednoczone – mówi dyrektor programu Adam Ślesicki. – Oczywiście, najwięcej filmów porusza tematy lokalne, polskie, ale w bardzo różnym ujęciu. Mamy intymne portrety rodzinne, np. opowieść o zbliżającym się ślubie najstarszego syna i zamieszaniu, jakie ten fakt wywołuje w rodzinie („Do ślubu” Daniela Stopy), czy historię człowieka, który walczy o lepszy, ekologiczny świat, ale nie do końca potrafi zadbać o własną rodzinę („Dom z piasku” Pawła Wyszomirskiego). Mamy też portrety ludzi niezwykłych, np. Leopolda Treppera, o którym do dziś nie wiadomo, czy w czasie wojny współpracował z Aliantami, Gestapo czy Moskwą oraz film o Andrzeju Żuławskim i o tajemnicy jego nieukończonego dzieła „Na srebrnym globie” („Ucieczka na Srebrny Glob” Kuby Mikurdy). Mamy wreszcie historie niezwykłe – jak ta o braciach, którzy odnaleźli się po 73 latach „Widziałem wszystko” Wojciecha Łazarowicza), lub wręcz paradoksalne – o motocyklach Harley-Davidson, które USA przekazały Armii Czerwonej, zaś Rosjanie po zwycięstwie nad Niemcami porzucili w Polsce – dzięki czemu później młodzi Polacy mogli poczuć powiew wolności w komunistycznym, opresyjnym państwie („Easy Rider za Żelazną Kurtyną” Andrzeja Miękusa).

Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne – o łącznej wartości ponad 80 000 PLN. W tym roku będą to: w ramach programu Docs To Start: nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN, nagroda ColorOffOn – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 PLN, zaproszenie na market koprodukcyjny do Lipska od DOK Leipzig i zaproszenie na pitching od FIPA DOC Festival International Documentaire. W programie Docs To Go! nagrodę na usługi postprodukcyjne w wysokości 25 000 PLN również ufundował ColorOffOn. Wyróżnienie przyzna też Institute of Documentary Film, który wybrany projekt zaprosi do udziału w East Doc Platform. Swoje wyróżniania dla trzech projektów przyzna organizator wydarzenia, Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Będą to zaproszenia na kluczowe europejskie wydarzenia branżowe dla filmów dokumentalnych (np. na IDFA Forum, DOK Co-Pro Market, Sheffield Marketplace). Wybrany projekt ma także szansę zdobyć Wyróżnienie Polish Docs Pro zakładające wsparcie w międzynarodowej promocji filmu i zaproszenia na jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych kinu dokumentalnemu.

Podczas pitchingu reżyserzy i producenci z Doc Lab Go, mający filmy na etapie montażu, opowiedzą o swoich projektach zaproszonym agentom sprzedaży, selekcjonerom festiwali i platform VOD oraz dystrybutorom. Z kolei uczestnicy Doc Lab Start, którzy pracują nad filmami będącymi w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaprezentują je przed potencjalnymi koproducentami i reprezentantami funduszy filmowych, stacji telewizyjnych.

Kolejnym wydarzeniem DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry będzie piąta edycja marketu koprodukcyjnego, w tym roku organizowanego pod nową nazwą: CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market), który potrwa od 3 do 5 czerwca. Weźmie w nim udział kolejnych 30 uczestników z Polski i zagranicy, którzy poszukują partnerów koprodukcyjnych do rozwijanych przez siebie filmów. Gośćmi Marketu będzie także 20 ekspertów z całego świata.

Wszystkie wydarzenia odbywają się online, w ramach KFF Industry podczas jubileuszowego, 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który rusza 31 maja. W jego programie znalazło się pięć dokumentów rozwijanych lub prezentowanych na wcześniejszych edycjach DOC LAB POLAND. W Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym KFF wystartują: „Wieloryb z Lorino” w reżyserii Macieja Cuske (prod. Mikołaj Pokromski; Pokromski Studio Sp. z o.o. Sp. k.) oraz „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (prod. Anna Gawlita, Kijora). W Konkursie Polskim znalazły się: „Efekt motylka” Jarosława Szmidta (prod. Kamil Przełęcki, Cineo Studio), „Pollywood”, reż. Paweł Ferdek (prod. Małgorzata Kozioł, East Beast) i „Synek” Pawła Chorzępy (prod. Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka). „Pollywood” będzie jednocześnie filmem otwarcia tegorocznej edycji KFF.

PROJEKTY DOC LAB START 2020

BOGINI FUJI
reżyseria: Eri Mizutani
produkcja: Anna Fam, Polished Productions
Keiko, nauczycielka tańca dla Fuji, przerywa zmowę milczenia japońskich kobiet. Postanawia zreformować skostniałą tradycję, której oddała życie. Działa sama wbrew lokalnej społeczności i kulturze.

BYĆ JAK BENIOWSKI
reżyseria: Katarzyna Trzaska, Marek Kucharski
produkcja: Łukasz Bluszcz, Vision House Productions
Trójka entuzjastów z małego polskiego miasteczka, zafascynowanych postacią XVIII w. podróżnika Maurycego Beniowskiego, planuje udać się jego śladem na Madagaskar, by przeżyć podróż w głąb siebie.

DEBIUT
reżyseria: Aleksandra Maciejczyk
produkcja: Marta Gmosińska, Lava Films Sp. z o.o.
Marysia pochodzi z rodu książęcego, ale jej rodzina nie utrzymuje kontaktów z kręgami arystokratycznymi. Na przekór historii rodzinnej bierze udział w Balu Debiutantów poszukując swojej tożsamości.

DOM Z PIASKU
reżyseria: Paweł Wyszomirski
produkcja: Marta Dużbabel, With Passion Production
Słodko-gorzka komedia dokumentalna. Maciej buduje dom ze śmieci i opon. Próbuje poradzić sobie z kryzysem klimatycznym, ale co ważniejsze, szuka lekarstwa na samotność w swoim życiu.

EASY RIDER ZA ŻELAZNĄ KURTYNĄ
reżyseria: Andrzej Miękus
produkcja: Olga Bieniek, Filmicon
Opowieść o tym, jak porzucone przez przez Armię Czerwoną po II Wojnie Światowej kultowe motocykle Harley Davidson utorowały drogę do wolności młodym ludziom żyjącym za Żelazną Kurtyną.

GDY POWIEJE HARMATTAN
reżyseria: Edyta Wróblewska
produkcja: Marta Dużbabel, With Passion Production
Pomimo traumatycznej przeszłości, Barbara próbuje ruszyć do przodu, wybaczyć swoim oprawcom i zawalczyć o szczęście z pomocą swojego najbliższego przyjaciela, księdza Piotra.

GYPSY GADJI
reżyseria: Dasa Raimanova
produkcja: Rafał Sakowski, Story Vehicle
Trzydziestokilkuletnia Roksana jest pół Polką pół Romką. Mogłaby być idealnym łącznikiem pomiędzy tymi kulturami, ale w rzeczywistości zmaga się by znaleźć miejsce choćby w jednej z nich.

KUMOTRY
reżyseria: Emilia Śniegoska
produkcja: Łukasz Bluszcz, Vision House Productions
„Kumotry” to opowieść o ponad 30-letniej przyjaźni Hanki i Bronki – owdowiałych sąsiadek wspólnie stawiających czoła codzienności, należących do mniejszości polskiej zamieszkującej rumuńską Bukowinę.

NIE Z GIENKIEM TE NUMERY
reżyseria: Grzegorz Szczepaniak
produkcja: Joanna Popowicz, Grzegorz Szczepaniak, WF Anagram sp. z o.o.
Gienek, stary ludowy grajek, który nigdy nie był za granicą wyrusza w szaloną podróż z małej wioski we wschodniej Polsce do Nowego Jorku i Filadelfii. Musi to zrobić dla swojej ukochanej córki.

NINA IDZIE ZA MĄŻ
reżyseria: Andrzej Szypulski
produkcja: Anna Reichel, Fine Day Promotion
Nina jest 68-letnią wdową i oddanym świadkiem Jehowy. Niespodziewanie zakochuje się z wzajemnością w Krzysztofie – kilkanaście lat młodszym katoliku. Ta miłość wywraca jej poukładane życie do góry nogami.

WIDZIAŁEM WSZYSTKO
reżyseria: Wojciech Łazarowicz
produkcja: Małgorzata Małysa, Furia Film
Opowieść o rodzinie, której nie było i braciach, którzy mieli się nigdy nie spotkać.

PROJEKTY DOC LAB GO 2020

@MIRIAMFROMPOLAND
reżyseria: Piotr Szczepański
produkcja: Anna Pachnicka, Anagram Film
Miriam Synger jest silną kobietą w patriarchalnej społeczności. Walczy o swoją tożsamość ortodoksyjnej Żydówki, która chce mieszkać we współczesnej Polsce.

CZYŻYK
reżyseria: Zofia Kowalewska
produkcja: Stanisław Zaborowski, Silver Frame
Historia niezwykłej podróży 92-letniego Zdzisława, który wraz z wnuczką wyrusza z Krakowa na kazachski step w poszukiwaniu pierwszej miłości, którą zmuszony był tam pozostawić 70 lat temu.

DO ŚLUBU
reżyseria: Daniel Stopa
produkcja: Małgorzata Staroń, Staron-Film
Słodko – gorzka opowieść o małżeństwie. Ślub syna staje się pretekstem dla rodziców do podsumowań na temat 40-stu wspólnie spędzonych lat.

JESTEM JEDNYM Z NICH
reżyseria: Nadim Suleiman
produkcja: Luiza Pietrzak, Palmyra Films
Syryjski imigrant kręci film o polskim nacjonaliście. Film staje się pretekstem do zbliżenia dwóch ludzi, opowiadając historię o przyjaźni prawie niemożliwej.

KONIEC ŚWIATA NATALKI
reżyseria: Anna Urbańczyk
produkcja: Michał Floriańczyk, Anna Urbańczyk, Direct Share Media
Mała dziewczynka opisuje historię mieszkańców zalewanej wioski.

LEKCJA WOLNOŚCI
reżyseria: Tadeusz Chudy
produkcja: Rafał Sakowski, IRIS media
Grupa więźniów ma za zadanie oswoić agresywne psy ze schroniska. Dla prowadzącego kurs kapitana to ostatnie zadanie przed rezygnacją z służby. Praca z psami całkowicie odmienia jednego ze skazanych.

UCIECZKA NA SREBRNY GLOB
reżyseria: Jakub Mikurda
produkcja: Daria Maślona, Silver Frame
„Ucieczka na Srebrny Glob” to dokument o największej tajemnicy – i największym, niespełnionym marzeniu polskiego kina: burzliwej realizacji filmu „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego.

WIELKI SZEF
reżyseria: Tomasz Wolski
produkcja: Anna Gawlita, Kijora Film
Był Żydem czy Polakiem, sowieckim szpiegiem współpracującym z Aliantami, Gestapo czy Moskwą? Był Jamesem Bondem tamtych czasów czy totalnym dyletantem? Bohaterem czy zdrajcą? Kim był Leopold Trepper?

WORKCENTER
reżyseria: Aniela Gabryel
produkcja: Agnieszka Dziedzic, Koi Studio
Workcenter jest jedną z najbardziej tajemniczych grup teatralnych na świecie. Jej członkowie żyją jak mnisi, desperacko poszukując duchowości. Dotąd tylko nieliczni mogli zobaczyć ich codzienność.

xABO: KSIĄDZ BONIECKI
reżyseria: Aleksandra Potoczek
produkcja: Aleksander Kardyś, Fundacja Tygodnika Powszechnego
Dokumentalna opowieść o ks. Adamie Bonieckim, jednej z najbardziej kontrowersyjnych i niepokornych postaci Kościoła katolickiego w Polsce.

DOC LAB POLAND 2020 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tegorocznej edycji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Creative Europe Desk Polska, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, ColorOffOn, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, kancelaria MKZ Partnerzy, FIPA DOC Festival International Documentaire, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy. Patronami medialnymi są: Film&TV Kamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura i Magazyn Filmowy SFP.