W piątek, 6 grudnia, zakończyła się ostatnia sesja DOC DEVELOPMENT 2019 – programu dla reżyserów-dokumentalistów, polegającego na intensywnym rozwoju projektów filmowych na wczesnym etapie. Pięć sesji, organizowanych od czerwca do grudnia, złożyło się na pierwszą edycję programu organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego.
Grudniowa sesja DOC DEVEPOLMENT
Pogram DOC DEVELOPMENT skierowany jest do reżyserów-dokumentalistów. Polega na intensywnym rozwoju projektów filmowych na wczesnym etapie. Każda trzydniowa sesja tegorocznej, pierwszej edycji, składała się z omawiania projektów uczestników i dodatkowych warsztatów dotyczących: pracy z archiwaliami (case study oraz kwestie praktyczne dotyczące np. materiałów z TVP lub Filmoteki Narodowej), współpracy z producentami (budżetowanie, finansowanie, składanie wniosków, kwestie prawne), pisania scenariuszy, przygotowywania materiałów opisowych, prezentacyjnych i promocyjnych, tworzenia trailerów/teaserów na wczesnym etapie produkcji. Uczestnicy programu otrzymali stypendia na pokrycie podstawowych kosztów dokumentacji.
W listopadzie w Mazowieckim Instytucie Kultury odbył się pitching dla producentów zainteresowanych współpracą przy projektach uczestników oraz indywidualne spotkaniami z nimi. Założeniem programu było połączenie reżyserów z producentami, by byli gotowi do składania wniosków do PISF na development.
Konsultanci DOC DEVELOPMENT: Bartek Konopka i Lidia Duda
Konsultantami programu są czołowi polscy dokumentaliści: Lidia Duda, Bartek Konopka oraz Jacek Bławut. Warsztaty poprowadzili także: producentki Anna Wydra i Katarzyna Ślesicka, reżyserka, specjalistka od trailerów Małgorzata Świderska, Ania Ćwięka z FINA oraz reżyserka Magdalena Szymków (research i twórcze wykorzystanie archiwaliów) prorektor Warszawskiej Szkoły Filmowej Barbara Pawłowska, reżyserka Ana Brzezińska, producent Maciej Kubicki. Dyrektorem programu jest Adam Ślesicki.
Uczestnicy
W pierwszej edycji programu wzięli udział: Julia Groszek (projekt „Babcia pierwszej pomocy”), Aleksandra Maciejczyk („Debiutanci”), Eri Mizutani („Grace”), Karina Będkowska („Moja Ozerna”), Andrzej Szypulski („Nina idzie za mąż”), Paweł Dyllus („Nowy człowiek”), Klaudia Folga („Słona dusza”), Ilona Laskowska-Levy i Emanuel Levy („Siłaczki”), Paweł Wyszomirski („Słoneczna ziemianka”), Łukasz Borowski („Soldier’s heart”), Filip Drzewiecki („Zabić grindwala”) i Urszula Morga („Znaki”).
Tematyka projektów jest bardzo różna. Od historii osobistych, portretów członków najbliższej rodziny i związanych z tym skomplikowanych relacji, po opowieści z dalekich krajów i kulturach pozornie znacząco różniących się od europejskiej. Wątkami przewijającymi się przez część projektów są historie starszych kobiet, ich rola w utrzymaniu ciągłości pokoleniowej i tradycji, w innych projektach są to relacje ojciec – syn.
Uczestnicy DOC DEVELOPMENT po pitchingu w listopadzie
Uczestnicy o wrażeniach z DOC DEVELOPMENT
Dla mnie DOC DEVELOPMENT to fantastyczny program i idea. Okazało się, że to świetna platforma spotkania profesjonalistów i ekspertów, szansa dowiedzenia się, co mogę zrobić z projektem dalej. Program dał mi dużo na różnych płaszczyznach. Także ludzkiej, bo okazało się, że mamy fantastyczną grupę, w której możemy się wymieniać pomysłami i spojrzeniem na nasze filmy. Cała ta kreatywna wymiana, rozmowa i praca nad pomysłami z innymi uczestnikami była świetnym doświadczeniem. Tak naprawdę wszyscy pracowaliśmy razem nad projektem każdego uczestnika. Każdy dodawał coś od siebie. Taki proces ma ogromną energię twórczą!
Wyjeżdżałam wcześniej na międzynarodowe warsztaty, ale nie spotkałam się nigdy z takim zaangażowaniem organizatorów. Od początku czuło się, jesteśmy wszyscy dokumentalną rodziną. A to ogromny plus, bo czynnik ludzki w robieniu filmów i w ogóle wszystkim, jest najważniejszy.
Karina Będkowska
Jestem zachwycony DOC DEVELOPMENT. Jest to pierwszy program rozwoju projektu filmowego, w którym biorę udział. Jako reżyser, który robił kilka filmów, w większości sam, nie konsultując ich i nie rozwijając, widzę, jak dużą wartość ma rozmowa z ludźmi, którzy mają pojęcie o dokumencie. To bardzo pomocne i mocno popycha projekt do przodu, ale i do góry – zyskuje on na jakości. Mam teraz w notesiku masę zapisanych inspiracji i natchnień. DOC DEVELOPMENT to nie tylko tutorzy, którzy mają doświadczenie i zadanie przyjrzeć się naszym projektom. Wspaniałe były też burze mózgów całej grupy. Od rana do wieczora siedzieliśmy i gadaliśmy. Gadaliśmy też przy obiedzie, a wieczorem spotykaliśmy się i znów mówiliśmy o projektach. Żeby zrozumieć materiał, który mamy, kim są nasi bohaterowie. I co zrobić, żeby powstał lepszy film.
Andrzej Szypulski
Dzięki DOC DEVELOPMENT udało się skonfrontować mój pomysł na film z opinią ludzi z branży, z przeróżnych środowisk. I dostać informację zwrotną: czy jest interesujący i które jego aspekty warto rozwijać. To bardzo pomaga ustawić dalszą pracę.
Poczułem się znowu jak w szkole filmowej, jak na przyjaznym seminarium, podczas którego wszyscy mówią o moim projekcie, kochają go i chcą mu pomóc, nawet jeśli oznacza to czasem ostrą krytykę. W prawdziwym, „dorosłym” życiu to się rzadko zdarza. A tu dostaje się pozytywny feedback i naprawdę bardzo dobre porady od tutorów i uczestników. Jest to coś, co można stworzyć tylko spotykając się na żywo, rozmawiając twarzą w twarz, konfrontując swoje projekty i śledząc rozwój innych.
Paweł Wyszomirski
DOC DEVELOPMENT to program dla osób, które mają świadomość, że film nie znosi samotności. A nie ma nic piękniejszego niż otoczenie się w procesie twórczym ludźmi kompetentnymi, kreatywnymi i czułymi zarazem. Udział w DOC DEVELOPMENT zapewnił mi nie tylko możliwość konsultacji projektu z merytorycznymi ekspertami, fantastyczną atmosferę czy dyscyplinę pracy. Pozwolił mi także spojrzeć na projekt oczami tych którzy kochają film, i którym dobre kino nie jest obojętne. Dlatego wiem, że koniec mojego udziału w programie, to dla filmu „ZNAKI” początek drogi… ale drogi na której na pewno nie będę czuła się samotna.
Urszula Morga
Organizatorem DOC DEVELOPMENT jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych pięciu zakończonych edycji DOC LAB POLAND jest ok. 110 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych po publicznych prezentacjach projektów biorących udział w programie. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ok. 40 uczestników i ponad 400 spotkań, także w ramach sekcji Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego), a także programu HOT SELECTION, w ramach którego prezentowane są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat. W październiku rozpoczął się także IMPAKT – najnowszy program Fundacji skierowany do producentów będących na początku drogi zawodowej, którzy przy wsparciu ekspertów chcą wspólnie z twórcami przygotowywać się do pracy nad swoimi projektami.
DOC DEVELOPMENT jest organizowany przez Fundację Filmowa im. Władysława Ślesickiego, przy wsparciu Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Centrum Łowicka oraz kancelaria MKZ Partnerzy.
Więcej szczegółów: www.fundfilm.pl oraz www.docdevelopment.pl