Jedenasta edycja programu DOC LAB POLAND Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego przed nami! Fundacja Filmowa wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie, lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy składać do 24 stycznia 2025 roku. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
DOC LAB POLAND, który w 2024 roku obchodził swoje dziesięciolecie, to największy w Polsce program dla dokumentalistów organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Co roku najważniejsze wydarzenia: pitchingi i spotkania (ok. 300 spotkań każdego roku) odbywają podczas KFF Industry. W ciągu 10 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 220 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już ponad 120 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Autorzy najlepszych projektów co roku mają szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W ciągu 10 edycji partnerzy programu ufundowali nagrody o łącznej wartości ok. 1 000 000 PLN. W programie uczestniczyli twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Agnieszka Zwiefka, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich powstania, wartości artystycznej oraz późniejszych sukcesów. Naszym głównym zadaniem jest umożliwienie prezentacji projektów zagranicznym profesjonalistom w celu nawiązania współpracy koprodukcyjnej lub zwiększenie szans festiwalowych i dystrybucyjnych filmów. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie najlepszych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2025 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na Krakowskim Festiwalu Filmowym, po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent i ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Warsztaty programu DOC LAB POLAND obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów.
Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. W poprzednich edycjach warsztaty drugiej sesji w Krakowie prowadzili m.in:
Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum,
Guevara Namer, kuratorka DOK Leipzig Copro Market;
Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF,
Ove Rishøj Jensen, szef Co-production Forum FIPADOC
Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative.
Debra Zimerman, szefowa Women Make Movies,
Elizabeth Radshaw, dyrektorka programowa Hot Docs,
Daniel Saltzwedel, ekspert funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg,
agentka sprzedaży Irena Taskovski (Taskovski Films),
agent sprzedaży Stefan Kloos (Rise and Shine),
producentka i agentka sprzedaży Esther van Messel (First Hand Films,
producentka i tutorka EAVE Lise Lense-Møller,
Paul Pauwels, producent i wieloletni dyrektor European Documentary Network,
Martijn J. te Pas, programer i doradca festiwalu Mirage,
szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova,
była szefowa DOK Leipzig Industry, założycielka Documentary Association of Europe Brigid O’Shea i inni.
Oprócz pracy z tutorami, uczestnicy każdego roku odbywają rozmowy z ok. 50 ekspertami: producentami, selekcjonerami festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami.
Opłata za udział w całym programie wynosi 2500 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 120 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 16 grudnia 2024 roku do 24 stycznia 2025 roku, do godz. 23:59.
UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2025 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce (pitching, market), do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 1 czerwca 2025 r. pod rygorem wykluczenia z programu.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2024 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 130 000 PLN.
Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda CANAL+ w wysokości 12 000 PLN, Nagroda Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu – usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN, Nagroda FINA – wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN, Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN, Nagroda FIXAFILM– usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN, Nagroda MULTILAB / Krakowskiego Parku Technologicznego – usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN. Wyróżnienia, w postaci zaproszeń na swoje wydarzenia, przyznają partnerzy Programu: DOK Leipzig (Co‐pro Meetings w Lipsku), FIPADOC IFF (FIPADOC Industry w Biarritz) Instytut Filmu Dokumentalnego (East Doc Platform w Pradze), IDFA (uczestnictwo w IDFA Forum) oraz Polish Docs (wybrane międzynarodowe branżowe wydarzenie dokumentalne).
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. W dziesięciu edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło już ponad 220 filmowych projektów. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej (Millennium Docs Against Gravity Film Festival, Festival international d’Autrans – Montagne), „Skąd Dokąd” Macieja Hameli (Millennium Docs Against Gravity Film Festival, Sheffield Doc Film Festival), „Silent Love” Marka Kozakiewicza (Visions du Reel Film Festival, Hot Docs International Film Festival, IDFA Film Festival), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (Athens International Film Festival, Millennium Docs Against Gravity), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji)i wiele innych. Elementem programu jest jedyny w Polsce market koprodukcyjny – CEDOC Market, w którym co roku uczestniczy ok. 30 producentów z całego świata (ok. 450 spotkań).
2024 rok również przyniósł liczne sukcesy filmów, które były rozwijane na DOC LAB POLAND w minionych latach. Filmy uczestników poprzednich edycji zdobyły Złotego Lajkonika i 4 nagrody na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Nasza absolwentka, reżyserka filmu „Drzewa milczą” Agnieszka Zwiefka zdominowała Ceremonię Rozdania Nagród KFF. Zdobyła aż 3 laury, w tym Złotego Lajkonika. Jury Konkursu Polskiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, przyznając Złotego Lajkonika Agnieszce Zwiefce, wyróżniła również Runę Husni, bohaterkę filmu „Drzewa milczą”, za szczególną możliwość zaproszenie twórców do jej prywatnego świata. Film oprócz Złotego Lajkonika i wyróżnienia dla bohaterki w konkursie polskim otrzymał wyróżnienie w konkursie międzynarodowym i rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej. Drugi film z DOC LAB POLAND, który wrócił do domu z nagrodą Krakowskiego Festiwalu Filmowego to „Tylko dzień i noc” Grzegorza Brzozowskiego. Film otrzymał w Krakowie Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Uczestnicy DOC LAB POALND oraz CEDOC Market i ich filmy są doceniani na międzynarodowych festiwal filmowych: Maciej J. Drygas i film „Pociągi” (IDFA, nagroda główna za najlepszy film, nagroda za montaż), Zvika Gregory Portnoy i Zuzanna Solakiewicz i film „Gość” (IDFA, nagroda za najlepsze zdjęcia), Agnieszka Zwiefka i jej film „Drzewa milczą” (Festiwal Filmowy DocAviv i nagroda „Beyond The Screen”; Giffoni Valle Piana MFF, nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego), Karina Będkowska i „Moja Ozerna” ( ETHNOFILM Festival i nagroda Cadaca City Award) oraz Małgorzata Kozera i „Twarze Agaty” (DokuBaku International Documentary Film Festival Grand Prix.