100 zgłoszeń z całego świata wpłynęło w ramach naboru na 10. edycję Central European Documentary Coproduction Market. CEDOC MARKET organizowany jest przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowy i jest częścią kilkudniowego programu DOC LAB POLAND i KFF Industry.
Dwa dni temu natomiast rozpoczęła się pierwsza, warszawska sesja tegorocznej sesji DOC LAB POLAND. W kwietniowych warsztatach uczestniczy 18 projektów, które będą rozwijane pod okiem uznanych dokumentalistów i ekspertów z branży filmowej: Jacka Bławuta, Anny Wydry, Małgorzaty Świderskiej oraz dyrektora programu Adama Ślesickiego.
W niedzielę 31 marca zakończył się nabór na 10. edycję Central European Documentary Coproduction Market. W tym roku liczba zgłoszeń na CEDOC Market jest rekordowa, aż 100 aplikacji projektów dokumentalnych w fazie dewelopmentu dotarł do nas m.in z Korei Południowej, Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Turcji, Izraela, 18 krajów europejskich. oraz Konga, Burkina Faso, Meksyku i USA.
Organizowany od 2015 roku DOC LAB POLAND jest największym w Polsce programem dla dokumentalistów, w którym po serii warsztatów, organizowane są pitchingi podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego dla potencjalnych partnerów zagranicznych: koproducentów, agentów sprzedaży, selekcjonerów festiwalowych, dystrybutorów. W tym roku kwietniowe warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i producenckie, pracę nad materiałami promocyjnymi i materiałem wizualnym filmu oraz trening prezentacji projektów. Organizatorem programu jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. I sesja programu odbywa się w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie.
W pierwszej sesji DOC LAB POLAND uczestniczy 18 projektów: 12 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć, skupionych w komponencie DOC LAB START oraz 6 filmów w fazie montażu zakwalifikowanych do DOC LAB GO. Wśród rozwijanych produkcji znalazł się m.in. film o zdeterminowanych biegaczach, biorących udział w charytatywnym maratonie wzdłuż Dunaju, którzy docierając do granic możliwości zadają sobie pytanie o sens realizacji szczytnych celów. W innej produkcji cofamy się do lat 70, kiedy to na scenie muzycznej w Polsce pojawia się zespół Exodus i mimo cenzury oraz wszelakich trudności osiąga ogromny sukces, po czym znika ze sceny. Wśród opowieści są projekty historyczne: o brawurowym planie ucieczki młodej kobiety z córką z NRD i porwaniu samolotu , czy o najsłynniejszej polskiej antropolożce prowadzącej niezwykłe wykopaliska w Mongolii, czy o pierwszej po upadku żelaznej kurtyny polskiej misji ONZ w Kambodży. Jeden z projektów opowiada o podróży trójki braci z Holandii do Polski w poszukiwaniu biologicznych rodziców i swojej przyszłości; inny – o trzydziestopięcioletnim artyście w kryzysie twórczym, poszukującym największego obrazu w historii Polski, którego śledztwo nadzoruje jego nadopiekuńcza mama.
Tutorami pierwszej sesji programu jest reżyser filmów dokumentalnych: Jacek Bławut, oraz producentka Anna Wydra. Nad materiałami prasowymi pochyli się wraz z filmowcami Adam Ślesicki, twórca i organizator programu a wspólnie z Małgorzatą Świderską, ekspertką od trailerów uczestnicy popracują nad materiałem wizualnym swojego projektu. Pierwsza sesja DOC LAB POLAND potrwa do 19 kwietnia 2024 roku. Druga odbędzie się w ramach KFF Industry podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Poniżej przedstawiamy sylwetki tutorów i konsultantów I sesji DOC LAB POLAND 2024:
Jacek Bławut – reżyser, operator i producent. Wykładowca Łódzkiej Filmów oraz szkół w Berlinie, Hannoverze i Warszawie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Filmowców. Jego filmy zdobyły liczne nagrody na festiwalach m.in. na Tampere Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Mannheim-Heidelberg International Filmfestival, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Camerimage i Toronto International Film Festival. Autor takich filmów jak m.in. „Wirtualna wojna” (2012), „Jeszcze nie wieczór” (2008), „Szczur w koronie” (2005) czy „Olimpiada specjalna” (1996). Jego ostatni film „Orzeł. Ostatni patrol” (2022) został wielokrotnie nagrodzony na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda za reżyserię, dźwięk, montaż, charakteryzację i efekty dzwiekowe) a także dostał Polską Nagrodę Filmową Orła 2023 w kategorii najlepszy dźwięk i najlepsza scenografia.
Anna Wydra – producentka, założycielka Otter Films. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką m.in.: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, nagrodzonej m.in. Europejską Nagrodę Filmową i Orłem. Jej produkcje były nagradzane na wielu festiwalach, np. w Locarno, Lipsku, Toronto, Krakowie, Jihlavie i Warszawie. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ajka” Siergieja Dworcewoja w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.
Małgorzata Świderska – reżyserka filmowa i telewizyjna, autorka filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych, zwiastunów filmowych i reklam. Przez wiele lat zawodowo związana z Canal+ i Teatrem Wielkim Operą Narodową. Pełnomocniczka Dyrektorki ds. platformy VOD w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, autorka koncepcji i projektu serwisu VOD Warszawa. Wykładowczyni PWSFTviT w Łodzi. Członkini Stowarzyszenia Kobiety Filmu i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Adam Ślesicki – producent, założyciel i prezes Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. W latach 2001- 2015 związany ze Szkołą Wajdy. Jako. Jako producent i producent wykonawczy z ramienia Wajda Studio ma na swoim koncie filmy dokumentalne nagradzane na całym świecie (m.in. nominacja do Oscara, nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej, Grand Prix na festiwalu Nowe Horyzonty, Główna Nagroda za film dokumentalny w Palm Springs, Najlepszy Dokument na Los Angeles Film Awards). Jego ostatnia produkcja film dokumentalny „Furia” w reżyserii Krzysztofa Kasiora został doskonale przyjęty na międzynarodowych festiwalach.
Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy.
Mecenasem programu jest CANAL+.
Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi i German Films. Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Cafe Ole, MX35, Krakowski Park Technologiczny, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
Patroni medialni 10 edycji Doc Lab Poland: Film & TV Kamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych – KIPA, Czasopismo Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki