Strona główna Doc Lab Poland Pandemia z punktu widzenia domowego królika. Dobiega końca I edycja programu PIERWSZY...

Pandemia z punktu widzenia domowego królika. Dobiega końca I edycja programu PIERWSZY FILM

UDOSTĘPNIJ

Dziś odbywa się ostatnia sesja pierwszej edycji programu edukacyjnego dla licealistów i studentów PIERWSZY FILM. W ramach programu uczestnicy rozwijali etiudy, których tematyka odnosi się do pandemii i społecznej izolacji. Powstał zestaw o bardzo zróżnicowanym i oryginalnym podejściu do zagadnienia, obierające interesujące punkty widzenia, a nawet – mimo zamknięcia – przełamujące bariery granic między państwami i kontynentami. Opiekunami i tutorami programu są czołowi dokumentaliści: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter, przy wsparciu nagradzanej montażystki Katarzyny Orzechowskiej. Organizatorem jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, dofinansowanie zapewnił Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Efektem programu jest zestaw kilku etiud przedstawiających czas pandemii oczami młodych ludzi. Poszczególne części są bardzo zróżnicowane pod kątem stylistyki i podejścia do tematu. Mimo, że wszystkie spotkania odbyły się online, a pomoc tutorów w montażu etiud w takich warunkach jest niemałym wyzwaniem, uczestnikom i opiekunom udało się wejść w twórczą dyskusję i wzajemnie współpracować przy powstaniu jak najlepszych efektów.

W trakcie programu powstały intymne i szczere autoportrety pokazujące wybrane aspekty życia w czasach koronawirusa. Zobaczymy świat pandemii w przykładnej rodzinie widziany oczami królika, kilka etiud opowiada o relacjach z najbliższymi, z którymi trzeba dzielić tę samą przestrzeń: z mamą i bratem, z chłopakiem i ze schorowanym dziadkiem, który wymaga intensywnej opieki. Jest też portret pandemicznej królewny, oczekiwanie na powrót ojca z zagranicy, a także opowieść o związku Polki i Argentyńczyka realizowana w Barcelonie – mówi Edyta Wróblewska.

Na program Pierwszy Film złożyło się pięć intensywnych sesji odbywających się w okresie od lipca do grudnia 2020 roku. Podczas online’ owych spotkań uczestnicy pracowali nad swoimi projektami analizując je z opiekunami – Edytą Wróblewską, Maciejem Cuske, Marcinem Sauterem oraz montażystką Katarzyna Orzechowską – pod ich okiem ucząc się znaczenia poszczególnych narzędzi konstruowania filmu i ich wpływu na artystyczny kształt opowiadania filmowego. Założeniem programu jest wstępne przygotowanie młodych ludzi do różnych zawodów filmowych, m.in. reżysera, operatora czy montażysty i nacisk na praktyczną stronę powstawania filmu. Pod koniec listopada miejsce miała przedostatnia sesja online, podczas której uczestnicy programu pokazali zaawansowane wersje swoich etiud. 10 grudnia odbywa się ostatnie spotkanie, na którym studenci dostaną ostateczne uwagi. W międzyczasie trwały prace nad końcowym montażem.

Mimo wyzwań związanych z pandemią, myślę, że uczestnicy w bardzo ciekawy sposób opowiedzieli o otaczającym ich świecie. Chcemy, żeby program Pierwszy Film pokazał młodym ludziom jak bogatym medium jest film i jak wiele z jego pomocą można kreować w zależności od tego, jak użyje się jego narzędzi. Wierzę, że uczestnicy zobaczyli, że robienie kina to trudna sztuka, ale też szalenie wciągające zajęcie, otwierające przed twórcą ogrom możliwości – dodaje Maciej Cuske.

Uczestnikami I edycji programu: Dorota Bator, Bartek Błędowski, Maja Górczak, Maja Markowska, Milena Mądra, Natalia Nowicka, Iga Sadowska, przy wsparciu montażowym Aleksandry Kasprowicz.

Organizatorem programu jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych sześciu zakończonych edycji jest 140 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 50 filmów zdobywających laury na całym świecie. Fundacja jest także organizatorem CEDOC MARKET – jedynego w Polsce międzynarodowego marketu koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ponad 400 spotkań), DOC DEVELOPMENT – programu rozwoju dokumentów na wczesnym etapie powstawania, IMPAKT-u skierowanego do producentów filmów fabularnych i dokumentalnych na początku drogi zawodowej, a także przeglądu WARSAW DOC HOT SELECTION, w ramach którego prezentowane są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat.

Pierwszy Film jest dofinansowany ze środków z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego, partnerem jest Bydgoska Kronika Filmowa.

Więcej informacji na: www.fundfilm.pl