NAGRODY DOC LAB POLAND 2025 ROZDANE!
Podczas Gali Doc Lab Poland i KFF Industry na 65. Krakowskim Festiwalu Filmowym, uczestnicy 11 edycji DOC LAB POLAND otrzymali nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości prawie 170 tys. złotych: Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości 15 tys. złotych oraz bony na usługi postprodukcyjne, materiały archiwalne, wynajem sprzętu filmowego, a także zaproszenia na najważniejsze festiwale dokumentalne i wsparcie promocyjne.
Druga sesja 11 edycji programu DOC LAB POLAND odbyła się podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w ramach KFF Industry. Do polskich filmowców dołączyła grupa twórców i producentów z Ukrainy a liczba projektów osiągnęła liczbę 32, z których 14 uczestniczyło w Docs to Start (dla filmów w fazie developmentu), zaś 9 brało udział w Docs to Go (dla projektów na etapie montażu). Podczas trwających dwa dni pitchingów ich twórcy mieli okazję po raz pierwszy zaprezentować swoje projekty przedstawicielom branży filmowej.
Nagrody dla projektów DOCS TO START:
NAGRODA MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN
Usłyszeć Olenę, reż. Agnieszka Iwańska, prod. Izabela Igel / 7FILMS
NAGRODA CAFÉ OLE – usługa postprodukcji dźwięku
Her name is Fields, reż. Martyna Wróbel, Anna Biernacik, prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co pro Meetings w Lipski
Her name is Fields, reż. Martyna Wróbel, Anna Biernacik, prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films
WYRÓŻNIENIE IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum
My Diana, reż. Inga Pylypchuk, prod. Alexandra Bratyshchenko, Kateryna Ptashka / Eleron Pictures (UKRAINA)
WYRÓŻNIENIE FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry
Nie ma się czego bać, reż. Katarzyna Cieślar, prod. Marta Dużbabel / ATM GRUPA
WYRÓŻNIENIE IDF — zaproszenie na East Doc Platform
Do Matki, reż. Mattias Bavré, prod. Stanisław Zaborowski, Barbara Dyck, Maarten Bernaerts / Silver Frame, Salto Productions
WYRÓŻNIENIE DAE
Karin, reż. Kama Czudowska, prod. Dorota Schleiss / ASF Studio
WYRÓŻNIENIE POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych
Filar, reż. Marcin Koszałka, prod. Piotr Kobus / Mañana
Nagrody dla projektów DOCS TO GO:
NAGRODA Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – 15 000 PLN w gotówce
Krajobrazy z wnętrza, reż. Zofia Sawicka, prod. Zofia Kujawska, Maciej Kubicki / Telemark
NAGRODA FINA – wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN
Teatr przy głównej ulicy – Historia Idy Kamińskiej, reż. Dawid Szurmiej, prod. Katarzyna Kaczmarek, Milena Drincic, Dawid Szurmiej / Studio Agart
WYRÓŻNIENIE Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu – usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN
Igrając z diabłem, reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki / Short Docs Media
NAGRODA FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN
Stado, reż. Mariusz Biernacki, prod. Iga Malińska / Play Colors Media
NAGRODA Krakowskiego Parku Technologicznego – usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN
Maestra, reż. Magda Nabiałczyk, prod. Iwona Harris / Lollipop Films
Konsultantami drugiej sesji programu DOC LAB POLAND & UKRAINE, którzy przygotowali uczestników do pitchingów oraz wsparli ich w rozwijaniu umiejętności rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami z zagranicy byli: Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum; Ove Rishøj Jensen, szef Co-Production Forum FIPADOC; Nadja Tennstedt, dyrektorka DOK Industry w DOK Leipzig, Peter Jaegerem i Aleksandra Derewienko, wieloletni agenci sprzedaży. W ramach warsztatów, a przede wszystkim sesji one-on-one po pitchingach Docs To Start i Docs To Go!, odbyło się blisko 400 indywidualnych spotkań z potencjalnymi producentami, przedstawicielami telewizji, instytucji wspierających produkcję, selekcjonerami festiwalowymi, agentami sprzedaży i dystrybutorami.
CEDOC MARKET
Zakończył się również organizowany przez DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) – jedyny w Polsce market koprodukcyjny. W wydarzeniu wzięły udział 32 projekty. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski dołączyły projekty z Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowacji, Azerbejdżanu, Wielkiej Brytanii, Austrii, Belgii, Chorwacji, Iranu, Litwy, Łotwy, Portugalii, Szwecji i USA Wśród ekspertów marketu znajdą się zarówno doświadczeni producenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele festiwali, funduszy filmowych i nadawców. W sumie w CEDOC MARKET gościł ponad ponad 70 ekspertów. W tym roku na Markecie odbyło się blisko 400 spotkań, co razem z ponad 300 spotkaniami po pitchingach DOCS TO START I DOCS TO GO owocuje liczbą około 700 rozmów – okazji do skonsultowania projektów filmowych, nawiązania kontaktów i znalezienia partnerów koprodukcyjnych lub dystrybucyjnych.
W ramach Marketu, oprócz indywidualnych spotkań z decydentami, odbyły się trzy tematyczne okrągłe stoły dla producentów moderowane przez ekspertów: Natalia Imaz, Viktor Licek, Flore Cosquer, Alex Shiriaieff, Marianne Makela, Timo Grosspietsch. Tematy dyskusji dotyczyły filmów poruszających tematy: 1. Traumy wśród młodzieży i rodzin, 2. Pasja i sztuka, 3. Prawa człowieka, konflikty i polityka.
Gośćmi DOC LAB POLAND & UKRAINE oraz odbywającego się w ramach programu marketu koprodukcyjnego CEDOC MARKET byli przedstawiciele telewizji: ARTE Geie, SVT, NDR, agentów sprzedaży, np. Lightdox, Taskovski, Cat & Docs, czy festiwali i programów developmentowych: Sundance, CPH:DOX, IDFA, DOK Leipzig, FIPADOC, Dok Incubator i wielu innych. W ramach bogatego programu KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego razem we współpracy z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego odbył się również V4 Co-Pro Meetings – szereg spotkań koprodukcyjnych dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy.
DOC LAB POLAND jest organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.
Główną instytucja finansującą program jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, oraz przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II otwartego konkursu i przez Ambasadę Królestwa Niderlandów.
Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC oraz Institute of Documentary Film z Pragi, Documentary Association of Europe i Fundusz Wyszehradzki.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Studio Dźwiękowe Cafe Ole, MX35 i Krakowski Park Technologiczny.
Patroni medialni Doc Lab Poland to: Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Filmpolski.pl, Film&TV Kamera, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki.
Wydarzenie kulturalne polskiej prezydencji w Radzie UE.
Cultural event of the Polish presidency of the Council of the EU.
Événement culturel de la présidence polonaise du Conseil de l’UE.