Strona główna Doc Lab Poland NAGRODY DOC LAB POLAND 2023 ROZDANE! oraz ZŁOTY LAJKONIK KFF I 4...

NAGRODY DOC LAB POLAND 2023 ROZDANE! oraz ZŁOTY LAJKONIK KFF I 4 INNE NAGRODY DLA FILMÓW Z DOC LAB POLAND

UDOSTĘPNIJ

Podczas gali KFF Industry na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, uczestnicy 9. edycji DOC LAB POLAND otrzymali nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości 110 tys. złotych: nagrodę pieniężną od CANAL+ oraz bony na usługi postprodukcyjne, zaproszenia na wydarzenia branżowe związane z kinem dokumentalnym i wsparcie promocyjne.

Na Gali Zamknięcia Festiwalu uczestnicy poprzednich edycji DOC LAB POLAND zdominowali Konkurs Polski: film „Twarze Agaty” Małgorzaty Kozery-Topińskiej zdobył Nagrodę Główną, a dwie inne produkcje otrzymały wyróżnienia. Projektom z DOC LAB POLAND przypadły też nagrody za zdjęcia i produkcję. 

Jury Konkursu Polskiego, przyznając Złotego Lajkonika Małgorzacie Kozerze-Topińskiej za „Twarzy Agaty” uzasadniło swój wybór słowami: Film odważny, trudny, bolesny, kojący, zachwycający barwami, obrazami i determinacją głównej bohaterki”. Wyprodukowany przez Marię Krauss (Plesnar&Krauss) obraz rozwijany był ramach DOC LAB POLAND dwukrotnie: w 2018 na DOC LAB START i podczas DOC LAB GO 2022. Opowieść koncentruje się na postaci Agaty, która jako szesnastolatka usłyszała, że prawdopodobnie w ciągu dwóch lat wykrwawi się na śmierć. Tego dnia narodziła się na nowo. 20 lat później ma za sobą ponad 30 operacji twarzy, mieszka w Londynie i jest artystką, która zmagania ze śmiertelną chorobą przekuła w wyjątkową sztukę.

Wyróżnienie w Konkursie Polskim otrzymał „Wiraż” Pawła Hejbudzkiego (prod.
Wojtek Karubin, Movie Mates),
który opowiada o świecie dziecięcego kartingu. Ten szerzej nieznany sport ekstremalny rządzi się takimi samymi zasadami jak zawody dorosłych – liczą się rywalizacja, miejsce na podium i regularne treningi. Nie wszystkie dzieci są gotowe na takie poświęcenia. Film został również uhonorowany Nagrodą za najlepsze zdjęcia dla Michała Modlingera. Film rozwijany był w ramach DOC LAB POLAND 2021.

Drugi film, który został wyróżniony w Konkursie Polskim – „Globus” Clary Kleininger-Wanik (prod. Magda Borowiec, Square Film) to opowieść o pogrążającym się w kryzysie cyrku w Rumunii. Kiedy w życie w kraju wchodzi ustawa zakazująca występów cyrkowych z udziałem zwierząt, trenerzy Adi i Mioara muszą odnaleźć się na nowo. Na pomoc przybywa z Las Vegas światowej sławy reżyser spektakli cyrkowych a jego ambicją jest stworzenie najwspanialszego widowiska w tej części Europy.

Nagrodę dla Najlepszego Producenta otrzymały wielokrotne absolwentki programów Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego i producentki filmu „Radical move” (reż. Aniela Gabryel) – Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic.  Film był rozwijany w programie DOC LAB POLAND 2020 i opowiada o członkach legendarnej grupy teatralnej „Workcenter” założonej przez Jerzego Grotowskiego. Kulisy pracy z jednym z największych rewolucjonistów polskiego i światowego teatru zostaje opowiedziana przez jego współpracownika i aktorów.

NAGRODY DOC LAB POLAND & UKRAINE

Podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w ramach KFF Industry odbyła się też druga sesja 9. edycji programu, który w tym roku odbywał się pod nazwą DOC LAB POLAND & UKRAINE. W tym roku do uczestników z Polski dołączyli ukraińscy filmowcy a liczba projektów osiągnęła liczbę 28, z których 16 uczestniczyło w Docs to Start dla filmów w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaś 12 brało udział w Docs to Go dla projektów na etapie montażu. Podczas trwających dwa dni pitchingów ich twórcy mieli okazję po raz pierwszy zaprezentować swoje projekty przedstawicielom branży filmowej.

Nagrody dla projektów Docs to Start

Nagroda CANAL+ – 10 000 PLN w gotówce
SCENY RODZINNE
reżyseria: Anu Czerwiński
produkcja: Anna Stylińska – Film Frame, My Way Studio

Anu „wyszedł z szafy” już dawno temu. Jest pierwszą polską osobą transpłciową występującą w teatrze i telewizji. Z trudnego do wytłumaczenia lęku występuje jednak także przed rodziną: przed wizytą u rodziców goli wąsy i przebiera się za ich ukochaną córkę i siostrę, Anię. By przerwać ciszę, Anu inscenizuje swój coming out w prawdziwym teatrze.

Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN

GRUDZIEŃ
reżyseria: Grzegorz Paprzycki
produkcja: Piotr Śmiechowski – Telemark

Grudzień przynosi Europie gwałtowne okresy mrozów i opadów śniegu. Nie tylko surowa pogoda zakłóca istniejący porządek, ale także „obcy”, którzy chcieliby wejść do Unii Europejskiej. Niektórzy ludzie żyją tak, jakby nic się nie zmieniło, przygotowując się do świąt Bożego Narodzenia. Inni angażują się w walkę i w zależności od poglądów albo walczą z „obcymi”, albo próbują ratować swoje życie 

Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN

BAŁTYK
reżyseria: Iga Lis
produkcja: Patrycja Przygoda, Stanisław Zaborowski – Silver Frame

Charyzmatyczna Miecia, lat sześćdziesiąt dwa, od czterdziestu lat prowadzi swoją słynną wędzarnię w jednej z nadmorskich miejscowości w Polsce. Wędzarnia stanowi ostoję dla jej pracowników, chroniąc ich przed zagrożeniami i pokusami świata zewnętrznego. Oprócz wielu przeciwności Miecia musi stawić czoła swojemu słabnącemu zdrowiu. Okoliczności te uruchamiają poszukiwania nowego przywódcy lokalnego imperium. 

Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN

WŚCIEKŁA KURA CZYLI BAJKA O PODLASIU
reżyseria: Joanna Deja
produkcja: Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek – Fundacja Raban.

Łukasz Puczko jest jedynym w Polsce twórcą biomechanicznych lalek hybrydowych. Przez lata zarabiał grając realistycznymi lalkami na festiwalach na całym świecie. Zamiast Hollywood wybrał malowniczą wieś na Podlasiu – Solniki. W trakcie budowy prototypu Łukasz przeżywa kryzys. Wybuch wojny na Ukrainie niespodziewanie zmienia wszystko, gdy Łukasz podejmuje się opieki nad ukraińską uchodźczynią Marią i jej dziećmi Sabiną i Vladzikiem 

Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings in Leipzig dla projektu

OMELKO’S HOUSE OR GUESTS FROM KHARKIV
reżyseria: Halyna Lavrinets
produkcja: Alexandra Bratyshchenko – Eleron Pictures

Nelia, prawniczka, która przeniosła się na Połtawszczyznę, otwiera lokalne muzeum. Wojna stawia przed nią nowe wyzwanie – adopcję rannego dziecka. Teraz muszą współistnieć w tej samej przestrzeni – muzeum przeszłości i sierota, której trzeba dać przyszłość.

Wyróżnienie IDFA – zaproszenie na IDFA Forum jako obserwator.

SECOND LINE
reżyseria: Olga Stuga
produkcja: Olga Stuga – EP Olga Stuga

Podczas gdy matka ucieka przed wojną, ojciec pozostaje na Ukrainie i pracuje jako anestezjolog. Gdy zbliża się emerytura, muszą zdecydować, gdzie się osiedlić. Oczami swoich  rodziców reżyserka bada pojęcia rodziny, związków i domu w kontekście wojny.

Wyróżnienie  Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych

GRUDZIEŃ
reżyseria: Grzegorz Paprzycki
produkcja: Piotr Śmiechowski – Telemark

Grudzień przynosi Europie gwałtowne okresy mrozów i opadów śniegu. Nie tylko surowa pogoda zakłóca istniejący porządek, ale także „obcy”, którzy chcieliby wejść do Unii Europejskiej. Niektórzy ludzie żyją tak, jakby nic się nie zmieniło, przygotowując się do świąt Bożego Narodzenia. Inni angażują się w walkę i w zależności od poglądów albo walczą z „obcymi”, albo próbują ratować swoje życie

Nagrody dla projektów Docs to Go!:

Nagroda SMAKJAM usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN

ARIA DI BRAVURA
reżyseria:  Małgorzata Goliszewska
produkcja: Wojciech Karubin – Movie Mates

Grażyna Malczyk – niegdyś wybitna śpiewaczka, która w młodym wieku nagle straciła głos operowy. Wiele lat później opracowała autorską metodę leczenia jąkania, która przyniosła nieporównywalne na całym świecie rezultaty. Wraz z historią Grażyny będziemy śledzić losy jej pacjentów. Dla nich spotkanie z nią jest ostatnią szansą na normalne życie. 

Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN

RUNA
reżyseria:  Agnieszka Zwiefka
produkcja: Agnieszka Zwiefka, Zofia Kujawska – Chilli Productions

Po tragicznej śmierci matki na granicy polsko-białoruskiej kurdyjska dziewczyna RUNA (16) musi opiekować się czterema młodszymi braćmi i pogrążonym w depresji ojcem BARAVANEM (36), jednocześnie zmagając się z własną żałobą. Wkrótce jednak musi stawić czoła nowym wyzwaniom. „Runa” to częściowo animowany dokument o dorastaniu w cieniu globalnego kryzysu uchodźczego.

Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN

DOKĄD UMIERAJĄ MALARZE
reżyseria: Michał Pietrak
produkcja. Wiesław Łysakowski – Orient Film

Bolek to 85-letni malarz, stojący w obliczu bezdzietnej śmierci. Jego sześćdziesięcioletni, własnoręcznie wybudowany dom powoli znika w ogrodzie. „Czy malarze umierają gdzie indziej” to dokument o artyście i jego domu, opowieść o znikaniu.

Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform

DOKĄD UMIERAJĄ MALARZE
reżyseria: Michał Pietrak
produkcja. Wiesław Łysakowski – Orient Film

Bolek to 85-letni malarz, stojący w obliczu bezdzietnej śmierci. Jego sześćdziesięcioletni, własnoręcznie wybudowany dom powoli znika w ogrodzie. „Czy malarze umierają gdzie indziej” to dokument o artyście i jego domu, opowieść o znikaniu.

Konsultantami drugiej sesji programu DOC LAB POLAND, którzy przygotowali uczestników do pitchingów oraz wsparli ich w rozwijaniu umiejętności rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami z zagranicy byli: Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Industry; Tereza Simikova, szefowa Industry CPH:DOX; Ove Rishøj Jensen, szef Industry FIPA DOC a także Rada Šešić, doświadczona selekcjonerka festiwalowa i Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży. W ramach warsztatów, a przede wszystkim sesji one-on-one po pitchingach Docs To Start i Docs To Go!, odbyło się ok. 400 indywidualnych spotkań z potencjalnymi producentami, przedstawicielami telewizji, instytucji wspierających produkcję, selekcjonerami festiwalowymi, agentami sprzedaży i dystrybutorami.

Zakończył się również organizowany przez DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) – jedyny w Polsce market koprodukcyjny. W trwającym dwa dni wydarzeniu wzięło udział ok. 30 producentów z Polski i zagranicy ok. 20 ekspertów. Gośćmi marketu było ponad 40 decision makerów z całego świata, w tym przedstawiciele m.in. Canal + Polska, HBO MAX, Cat And Docs, DOK.Incubator, CPH:DOX, IDFA, EX Oriente, Hot Docs, Al Jazeera Documentary Channel, DOK. Leipzig, Taskovski Films, EuroDoc. W ramach tegorocznej edycji odbyło się ok. 200 spotkań a także tematyczny round table dla producentów moderowany przez szefową CEDOC Market Katarzynę Ślesicką oraz zaproszonych gości: Alex Shiriaieff, B2B Doc Projects; Mette Hoffmann Meyer, The Way Foundation; Natalia Libet, 2Brave Productions oraz Brigid O’shea, DAE.

W ramach bogatego programu KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego razem we współpracy z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego odbył się również V4 Co-Pro Meetings – szereg spotkań koprodukcyjnych dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej.

DOC LAB POLAND 2023 jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami tej edycji są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film Institute z Pragi, IDFA oraz Docudays UA. Polskimi Partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Pitch the Docs, Warszawski Festiwal Filmowy i American Film Festival. Dofinansowanie zapewnił tez Fundusz Wyszehradzki oraz Ambasada Królestwa Niderlandów.

Program został dofinansowany ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Patronami medialnymi są: Film&TVKamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, Cinema.pl, Siłanauki.pl.

 

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułNAGRODY DOC LAB POLAND 2023
Następny artykuł