Strona główna Doc Lab Poland IMPAKT – nowy program dla producentów filmowych

IMPAKT – nowy program dla producentów filmowych

UDOSTĘPNIJ

Za nami pierwsza sesja IMPAKT-u – najnowszego programu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. Jego celem jest przygotowanie do produkcji filmu, poprzez intensywny rozwój zawodowy producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców. W pierwszej edycji uczestniczy czternaście projektów – fabuł i filmów dokumentalnych.

IMPAKT przeznaczony jest dla producentów debiutujących lub będących na początku drogi zawodowej, którzy zrealizowali maksymalnie jeden film pełnometrażowy i chcą wspólnie z twórcami, przy wsparciu ekspertów, przygotowywać się do pracy nad nowym projektem. Jego cechą charakterystyczną jest innowacyjne podejście do produkcji, oparte przede wszystkim na podkreślaniu fundamentalnej roli dobrej współpracy producenta z reżyserem oraz kształtowaniu tzw. miękkich kompetencji. W warsztatach i konsultacjach mogą uczestniczyć także scenarzyści. IMPAKT jest programem interdyscyplinarnym, w którym rozwijane są zarówno fabuły, jak i dokumenty.

Wśród uczestników pierwszej edycji IMPAKT-u jest duet producentka Joanna Tatko z Staroń Films i reżyserka Yifan Sun, której wyprodukowana przez Szkołę Filmową w Łodzi etiuda „FAMILY²” otrzymała niedawno Studenckiego Oscara w kategorii dokumentalnej. W ramach IMPAKTu Yifan i Joanna rozwijają dokumentalny film pełnometrażowy „Podróż do domu”. Jego bohaterką jest Liyenne, dwudziestokilkuletnia Holanderka, pochodząca z Chin, która próbuje się uporać z trudnościami, jakie w jej psychice wywołało porzucenie przez biologicznych rodziców. Kamil Skałkowski produkuje film dokumentalny Arkadiusza Bartosiaka o Marku Dyjaku, fascynującym artyście, zmagającym się z traumatyczną przeszłością. Producentka Katarzyna Śmigiel współpracuje z reżyserem Jarosławem Wszędybyłem przy dokumencie o dwóch przyjaciołach z Polski, którzy postanowili zdobyć zimą jako pierwsi w historii szczyt Nanga Parbat. Do przeszłości sięgają scenarzysta fabuły Grzegorz Puda i producentka Yutaro Keino. Ich bohater pragnie poradzić sobie z żalem po śmierci żony. Reżyser filmowy zaczyna oglądać swoje amatorskie filmy nakręcone w ciągu 30 lat wspólnego życia. Odkrywa w nich nieznaną historię kobiety.

Pierwsze spotkania IMPAKT-u poświęcone będą developmentowi filmu – rozumianemu jako czas nadziei i trudnych decyzji. – Jako producentka oraz osoba zarządzająca przez wiele lat zespołem, uważam że szczególnie w okresie developmentu kluczowe jest wypracowanie zaufania między producentem i twórcą – mówi Katarzyna Ślesicka, pomysłodawczyni i dyrektor IMPAKT-u. – Bez wiary, że druga strona daje projektowi maksimum swojej energii i możliwości, bez wiary we wzajemną szczerość intencji oraz to, że gramy do wspólnej bramki, nie powinniśmy w ogóle podejmować współpracy – podkreśla.

Program potrwa 6 miesięcy, od października 2019 do kwietnia 2020 i obejmie 6 intensywnych, trzydniowych sesji. Zajęcia będą odbywały się w formie warsztatów opartych na mentoringu grupowym, dyskusjach, case studies, masterclassach oraz pracy indywidualnej.

pastedGraphic.png

Konsultanci IMPAKT-u

Dużym atutem IMPAKT-u są jego eksperci – wykładowcy, którzy sami odnieśli sukces w swojej praktyce i mogą podzielić się z uczestnikami swoim doświadczeniem. Zajęcia w pierwszej sesji poprowadzili: Anna Wydra, uznana producentka, m.in. nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”, Joanna Solecka, międzynarodowa specjalistka od filmowego PR i marketingu, Andrzej Mellin, kierownik katedry scenariopisarstwa PWSTFiT, w latach 1990-93 i 2002-2008 był dziekanem Wydziału Reżyserii tej uczelni oraz Katarzyna i Adam Ślesiccy założyciele Fundacji Filmowej im. Władysław Ślesickiego, organizatorzy IMPAKT-u, doświadczeni producenci, wykładowcy i twórcy cieszących się dużą popularnością programów dla filmowców, w tym nowego DOC DEVELOPMENT i DOC LAB POLAND, świętującego w tym roku pięciolecie. 

Na pierwszym spotkaniu warsztaty z efektywnej współpracy producent-twórca poprowadziły Ewa Serwotka i Aleksandra Zienowicz, autorki książki „Psychologia osiągnieć dla twórców filmowych” oraz Pola Weiner. Wykładowczynie współpracują m.in. z Uniwersytetem SWPS w Sopocie i Katowicach, Gdyńską Szkołą Filmową, festiwalami oraz organizatorami wydarzeń filmowych, prowadzą warsztaty, panele z zakresu psychologii wykonania oraz indywidualną praktykę. Drugi dzień IMPAKT-u poświęcony był omawianiu filmowych projektów uczestników. Trzeciego odbyły się zajęcia z Joanną Solecką – „PR & marketing na wczesnym etapie rozwoju projektu. Jak zbudować wizerunek filmu”.

Organizatorzy i konsultanci pierwszej sesji IMPAKT-u

pastedGraphic_1.png

Katarzyna Ślesicka
Kulturoznawczyni (Ośrodek Studiów Amerykańskich oraz Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne UW), absolwentka Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury (SGH) oraz prestiżowego międzynarodowego programu kształcącego producentów filmowych EAVE. Współautorka programu DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu wspierającego i promującego twórców i producentów filmów dokumentalnych, organizowanego cyklicznie przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego od 2015 roku.  W latach 2005-2015 dyrektorka zarządzająca oraz członkini zarządu Fundacji Szkoła Wajdy oraz Wajda Studio Sp. z  o.o., producentka wybranych filmów Studia. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiej Akademii Filmowej przyznającej Orły, ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Adam Ślesicki
Założyciel i prezes zarządu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego; dyrektor DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu konsultacyjnego i platformy prezentacyjnej dla filmowców-dokumentalistów. Producent filmów dokumentalnych. Członek zarządu Koła Producentów Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W latach 2001-2015 związany ze Szkołą Wajdy, gdzie był wicedyrektorem programowym (od 2011), kierownikiem Programu Dokumentalnego DOK PRO (od 2009) szefem promocji i PR (2005-2010) oraz szefem dziewięciu edycji ogólnopolskiego Konkursu Scenariuszowego Script Pro (pierwszych 5 edycji pod nazwą Hartley-Merrill). Urodzony w 1973 roku, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego: Instytutu Stosunków Międzynarodowych, Studiów Amerykanistycznych oraz Centrum Studiów Latynoamerykańskich. W latach 1995-2002 pracował jako scenarzysta, tłumacz i dziennikarz. Jako producent i producent wykonawczy z ramienia Wajda Studio ma na swoim koncie filmy dokumentalne nagradzane na całym świecie (m.in. nominacja do Oscara, nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej, Grand Prix na festiwalu Nowe Horyzonty, Główna Nagroda za film dokumentalny w Palm Springs, Najlepszy Dokument na Los Angeles Film Awards).

pastedGraphic_2.png

Anna Wydra
Jest założycielką i szefową Otter Films – warszawskiej firmy produkcyjnej, koncentrującej się na artystycznych fabułach i filmach dokumentalnych. Realizuje produkcje filmowe i telewizyjne, głównie na rynku międzynarodowym. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką licznych, uznanych przez krytyków i publiczność filmów dokumentalnych: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, film otrzymał m.in.  Europejską Nagrodę Filmową i Orła. Filmy wyprodukowane przez Annę były nagradzane na wielu festiwalach, w tym na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, Festiwalu Filmowym DOK w Lipsku, Festiwalu Filmowym Hot Docs, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Jihlavie i Warszawskim Festiwalu Filmowym. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ayka” Sergeya Dvortsevoya została nominowana do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Andrzej Mellin
Urodzony w 1950 r. , pochodzi z Mazur, absolwent polonistyki na UW i reżyserii w PWSFTviT, reżyser /dokumenty, fabuła, teatr/. Od początku lat 80-ych pracuje na Wydziale Reżyserii, gdzie prowadzi zajęcia reżyserskie dla I roku, trzykrotnie Dziekan Wydziału, w 2009 zainicjował dzienne studia scenariopisarskie w Łódzkiej Szkole Filmowej. Od wielu lat prowadzi warsztaty reżyserskie w różnych szkołach europejskich, m.in. NFTS Londyn, HFF Monachium, DNFS Lillehammer. Współautor kursu dla kreatywnych producentów w Szkole Wajdy. Czasem konsultant scenariuszowy.

Joanna Solecka
Strateg komunikacji i marketingu dla producentów i instytucji z pola kultury, filmu i edukacji. Ekspert Torino Film Lab w zakresie Audience Design. Producent kreatywny dla krótkich metraży i filmów dokumentalnych. Wykładowca