Strona główna Doc Lab Poland IMPAKT – nowy program dla producentów filmowych

IMPAKT – nowy program dla producentów filmowych

UDOSTĘPNIJ

Za nami pierwsza sesja IMPAKT-u – najnowszego programu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. Jego celem jest przygotowanie do produkcji filmu, poprzez intensywny rozwój zawodowy producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców. W pierwszej edycji uczestniczy czternaście projektów – fabuł i filmów dokumentalnych.

IMPAKT przeznaczony jest dla producentów debiutujących lub będących na początku drogi zawodowej, którzy zrealizowali maksymalnie jeden film pełnometrażowy i chcą wspólnie z twórcami, przy wsparciu ekspertów, przygotowywać się do pracy nad nowym projektem. Jego cechą charakterystyczną jest innowacyjne podejście do produkcji, oparte przede wszystkim na podkreślaniu fundamentalnej roli dobrej współpracy producenta z reżyserem oraz kształtowaniu tzw. miękkich kompetencji. W warsztatach i konsultacjach mogą uczestniczyć także scenarzyści. IMPAKT jest programem interdyscyplinarnym, w którym rozwijane są zarówno fabuły, jak i dokumenty.

Wśród uczestników pierwszej edycji IMPAKT-u jest duet producentka Joanna Tatko z Staroń Films i reżyserka Yifan Sun, której wyprodukowana przez Szkołę Filmową w Łodzi etiuda „FAMILY²” otrzymała niedawno Studenckiego Oscara w kategorii dokumentalnej. W ramach IMPAKTu Yifan i Joanna rozwijają dokumentalny film pełnometrażowy „Podróż do domu”. Jego bohaterką jest Liyenne, dwudziestokilkuletnia Holanderka, pochodząca z Chin, która próbuje się uporać z trudnościami, jakie w jej psychice wywołało porzucenie przez biologicznych rodziców. Kamil Skałkowski produkuje film dokumentalny Arkadiusza Bartosiaka o Marku Dyjaku, fascynującym artyście, zmagającym się z traumatyczną przeszłością. Producentka Katarzyna Śmigiel współpracuje z reżyserem Jarosławem Wszędybyłem przy dokumencie o dwóch przyjaciołach z Polski, którzy postanowili zdobyć zimą jako pierwsi w historii szczyt Nanga Parbat. Do przeszłości sięgają scenarzysta fabuły Grzegorz Puda i producentka Yutaro Keino. Ich bohater pragnie poradzić sobie z żalem po śmierci żony. Reżyser filmowy zaczyna oglądać swoje amatorskie filmy nakręcone w ciągu 30 lat wspólnego życia. Odkrywa w nich nieznaną historię kobiety.

Pierwsze spotkania IMPAKT-u poświęcone będą developmentowi filmu – rozumianemu jako czas nadziei i trudnych decyzji. – Jako producentka oraz osoba zarządzająca przez wiele lat zespołem, uważam że szczególnie w okresie developmentu kluczowe jest wypracowanie zaufania między producentem i twórcą – mówi Katarzyna Ślesicka, pomysłodawczyni i dyrektor IMPAKT-u. – Bez wiary, że druga strona daje projektowi maksimum swojej energii i możliwości, bez wiary we wzajemną szczerość intencji oraz to, że gramy do wspólnej bramki, nie powinniśmy w ogóle podejmować współpracy – podkreśla.

Program potrwa 6 miesięcy, od października 2019 do kwietnia 2020 i obejmie 6 intensywnych, trzydniowych sesji. Zajęcia będą odbywały się w formie warsztatów opartych na mentoringu grupowym, dyskusjach, case studies, masterclassach oraz pracy indywidualnej.

pastedGraphic.png

Konsultanci IMPAKT-u

Dużym atutem IMPAKT-u są jego eksperci – wykładowcy, którzy sami odnieśli sukces w swojej praktyce i mogą podzielić się z uczestnikami swoim doświadczeniem. Zajęcia w pierwszej sesji poprowadzili: Anna Wydra, uznana producentka, m.in. nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”, Joanna Solecka, międzynarodowa specjalistka od filmowego PR i marketingu, Andrzej Mellin, kierownik katedry scenariopisarstwa PWSTFiT, w latach 1990-93 i 2002-2008 był dziekanem Wydziału Reżyserii tej uczelni oraz Katarzyna i Adam Ślesiccy założyciele Fundacji Filmowej im. Władysław Ślesickiego, organizatorzy IMPAKT-u, doświadczeni producenci, wykładowcy i twórcy cieszących się dużą popularnością programów dla filmowców, w tym nowego DOC DEVELOPMENT i DOC LAB POLAND, świętującego w tym roku pięciolecie. 

Na pierwszym spotkaniu warsztaty z efektywnej współpracy producent-twórca poprowadziły Ewa Serwotka i Aleksandra Zienowicz, autorki książki „Psychologia osiągnieć dla twórców filmowych” oraz Pola Weiner. Wykładowczynie współpracują m.in. z Uniwersytetem SWPS w Sopocie i Katowicach, Gdyńską Szkołą Filmową, festiwalami oraz organizatorami wydarzeń filmowych, prowadzą warsztaty, panele z zakresu psychologii wykonania oraz indywidualną praktykę. Drugi dzień IMPAKT-u poświęcony był omawianiu filmowych projektów uczestników. Trzeciego odbyły się zajęcia z Joanną Solecką – „PR & marketing na wczesnym etapie rozwoju projektu. Jak zbudować wizerunek filmu”.

Organizatorzy i konsultanci pierwszej sesji IMPAKT-u

pastedGraphic_1.png

Katarzyna Ślesicka
Kulturoznawczyni (Ośrodek Studiów Amerykańskich oraz Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne UW), absolwentka Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury (SGH) oraz prestiżowego międzynarodowego programu kształcącego producentów filmowych EAVE. Współautorka programu DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu wspierającego i promującego twórców i producentów filmów dokumentalnych, organizowanego cyklicznie przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego od 2015 roku.  W latach 2005-2015 dyrektorka zarządzająca oraz członkini zarządu Fundacji Szkoła Wajdy oraz Wajda Studio Sp. z  o.o., producentka wybranych filmów Studia. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiej Akademii Filmowej przyznającej Orły, ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Adam Ślesicki
Założyciel i prezes zarządu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego; dyrektor DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu konsultacyjnego i platformy prezentacyjnej dla filmowców-dokumentalistów. Producent filmów dokumentalnych. Członek zarządu Koła Producentów Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W latach 2001-2015 związany ze Szkołą Wajdy, gdzie był wicedyrektorem programowym (od 2011), kierownikiem Programu Dokumentalnego DOK PRO (od 2009) szefem promocji i PR (2005-2010) oraz szefem dziewięciu edycji ogólnopolskiego Konkursu Scenariuszowego Script Pro (pierwszych 5 edycji pod nazwą Hartley-Merrill). Urodzony w 1973 roku, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego: Instytutu Stosunków Międzynarodowych, Studiów Amerykanistycznych oraz Centrum Studiów Latynoamerykańskich. W latach 1995-2002 pracował jako scenarzysta, tłumacz i dziennikarz. Jako producent i producent wykonawczy z ramienia Wajda Studio ma na swoim koncie filmy dokumentalne nagradzane na całym świecie (m.in. nominacja do Oscara, nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej, Grand Prix na festiwalu Nowe Horyzonty, Główna Nagroda za film dokumentalny w Palm Springs, Najlepszy Dokument na Los Angeles Film Awards).

pastedGraphic_2.png

Anna Wydra
Jest założycielką i szefową Otter Films – warszawskiej firmy produkcyjnej, koncentrującej się na artystycznych fabułach i filmach dokumentalnych. Realizuje produkcje filmowe i telewizyjne, głównie na rynku międzynarodowym. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką licznych, uznanych przez krytyków i publiczność filmów dokumentalnych: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, film otrzymał m.in.  Europejską Nagrodę Filmową i Orła. Filmy wyprodukowane przez Annę były nagradzane na wielu festiwalach, w tym na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, Festiwalu Filmowym DOK w Lipsku, Festiwalu Filmowym Hot Docs, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Jihlavie i Warszawskim Festiwalu Filmowym. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ayka” Sergeya Dvortsevoya została nominowana do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Andrzej Mellin
Urodzony w 1950 r. , pochodzi z Mazur, absolwent polonistyki na UW i reżyserii w PWSFTviT, reżyser /dokumenty, fabuła, teatr/. Od początku lat 80-ych pracuje na Wydziale Reżyserii, gdzie prowadzi zajęcia reżyserskie dla I roku, trzykrotnie Dziekan Wydziału, w 2009 zainicjował dzienne studia scenariopisarskie w Łódzkiej Szkole Filmowej. Od wielu lat prowadzi warsztaty reżyserskie w różnych szkołach europejskich, m.in. NFTS Londyn, HFF Monachium, DNFS Lillehammer. Współautor kursu dla kreatywnych producentów w Szkole Wajdy. Czasem konsultant scenariuszowy.

Joanna Solecka
Strateg komunikacji i marketingu dla producentów i instytucji z pola kultury, filmu i edukacji. Ekspert Torino Film Lab w zakresie Audience Design. Producent kreatywny dla krótkich metraży i filmów dokumentalnych. WykładowcapastedGraphic_3.png międzynarodowych szkoleń dla profesjonalistów filmowych. Na początku kariery związana z Wajda Studio i Szkołą Wajdy, gdzie była odpowiedzialna m.in. za rebranding obu marek oraz kampanie promocyjno-dystrybucyjne dla produkcji filmowych oraz programów edukacyjnych. Odpowiedzialna za dwie kampanie oscarowe dla filmów „Królik po berlińsku” (nominacja w kategorii Documentary Short Subject w 2009 r.) oraz dla „Joanny” (nominacja w kategorii Documentary Short Subject w 2015 r). Obecnie zarządza warszawskim oddziałem międzynarodowej agencji specjalizującej się w marketingu filmowym Alphapanda, która świadczy usługi w zakresie opracowywania strategii marketingowych i promocyjnych, kampanii w mediach społecznościowych, kampanii reklamowych, analiz i outreachu. Klientami Alphapandy są zarówno najwięksi dystrybutorzy tacy jak 20th Century Fox czy Warner Bros, Europejska Akademia Filmowa, agenci sprzedaży i producenci.  Alphapanda przygotowywała kampanie dla filmów takich jak zdobywca Kryształowego Niedźwiedzia A Colony (Belinale’19), zdobywca Złotego Niedźwiedzia Touch Me Not (Berlinale ’18), Najlepszy Europejski Pełnometrażowy Film Animowany EFA’18 Jeszcze Dzień Życia (Cannes‘18), Serce Miłości (IFFR & Berlinale ’17), Ostatnia Rodzina (Locarno ’16), Over the Limit (IDFA ’17) i The Trial. Oleg Sentsov vs. Russian State (Berlinale ’17).

pastedGraphic_4.png

Aleksandra Zienowicz-Wielebska
Absolwentka psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz studiów podyplomowych Psychologia w sporcie pozytywnym na Uniwersytecie SWPS WZ. Sopot.  Certyfikowany Psycholog Sportu II Klasy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz rekomendowana Psycholog Polskiego Komitetu Olimpijskiego (2015 r., 2017 r.). Doktorantka na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, temat pracy poświęcony jest funkcjonowaniu filmowców: „Systemy wartości i style przywództwa reżyserów oraz producentów a dobrostan i motywacja osiągnięć członków zespołu filmowego”.

Ewa Serwotka
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS WZ. Wrocław oraz studiów podyplomowych Psychologia w sporcie pozytywnym na Uniwersytetu SWPS WZ. Sopot. Rekomendowana Psycholog Polskiego Komitetu Olimpijskiego (2012 r., 2015 r., 2017 r.). W 2009 r. otrzymała Nagrodę Rektora Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej za wsparcie rozwoju nauki na Uniwersytecie SWPS WZ. we Wrocławiu. Psycholog sportu U14, U16 i U18 Polskiego Związku Tenisowego.

Pola Weiner
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim oraz studiów podyplomowych z Psychologii sportu na Uniwersytecie Gdańskim. Swoją pracę magisterską poświęciła aspektom związanym z postrzeganiem siebie wśród aktorów: „Motywy ja, system wartości oraz odraczanie gratyfikacji wśród aktorów”. Psycholog sportu U12 Polskiego Związku Tenisowego.

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego uruchomiła również cykl wykładów IMPAKT PREZENTUJE, które mają przybliżyć zasady i warunki współpracy z producentami z różnych krajów. 

Wprowadzone przez Polski Instytut Sztuki Filmowej tzw. zachęty, zakładające zwrot kosztów (cash rebate) mają przyciągnąć na nasz rynek produkcje filmowe ze świata. Przed rozpoczęciem współpracy polscy producenci powinni znać odpowiedzi na pytania: Czego oczekują zagraniczni producenci? Jak przygotować się do współpracy i na co zwrócić szczególną uwagę? Na czym polegają różnice kulturowe i zwyczajowe? Jak uniknąć błędów? – na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w ramach naszego cyklu. Za nami pierwsze spotkanie zorganizowane w czasie Warsaw Film Festiwal wykład. Anna Różalska i Tarik Hachoud, założyciele Match&Spark opowiedzieli na temat współpracy z producentami ze Stanów Zjednoczonych. 

Więcej o programie IMPAKT

Każdy projekt filmowy jest jak start-up. Potrzeba pomysłu, ale też strategii jego rozwoju, realizacji, promocji i dystrybucji. Potrzeba zespołu, który będzie z pasją wprowadzał ten pomysł w życie oraz sieci partnerów, którzy zapewnią potrzebne wsparcie.

Osią i celem IMPAKTU jest kompleksowe przygotowanie projektu filmu fabularnego, dokumentalnego lub animowanego do realizacji. Uczestnicy – producenci zgłaszają się do programu z pomysłem na film, nad którym zaczęli pracować lub jaki chcieliby zrealizować wkrótce. W części zajęć uczestniczą także reżyserzy lub scenarzyści – autorzy zgłoszonych projektów.

Program realizowany będzie na trzech płaszczyznach:

– płaszczyźnie WIEDZY:

– development projektu: cele i mechanizmy

– prace scenariuszowe 

– zmiany na rynku filmowym dotyczące finansowania i dystrybucji

– rosnąca rola i metody promocji filmu już na wczesnym etapie jego powstawania

– rola networkingu oraz prezentacji projektu na rynku międzynarodowym 

– zasady prowadzenia firmy produkcyjnej

– zasady i dobre praktyki współpracy z twórcami

– prawo autorskie, zapisy w umowach 

– pejzaż i zasady koprodukcji międzynarodowych

– metody zarządzania projektem, firmą i swoją karierą zawodową

– metody promocji projektu na każdym etapie jego realizacji

Ta część programu będzie prowadzona w formie prezentacji, masterclass i case studies.

– płaszczyźnie UMIEJĘTNOŚCI:

Każdy z elementów wymienionych powyżej będzie miał swoją odsłonę warsztatową, tak aby przekazywana wiedza wiedza nabrała charakteru praktycznego i stała się podstawą pracy nad konkretnym zagadnieniem w parze producent – autor projektu. Dla przykładu, organizatorzy planują warsztatowe negocjacje umowy ze scenarzystą i reżyserem, wspólną pracę nad pisaniem tekstów promocyjnych, przygotowaniem moodbooków, trailerów itp. 

Ponieważ osią i sercem prac w ramach programu jest projekt, z jakim zgłaszają się producent i jego autor, dużo przestrzeni poświęcone zostanie na merytoryczną pracę nad pomysłami, z którymi zgłosili się uczestnicy. Będą to grupowe omówienia projektów oraz indywidualne konsultacje.

– płaszczyźnie POSTAWY:

Produkcja filmu to dla producenta i reżysera bardzo trudne doświadczenie. Zarówno od strony organizacyjnej, finansowej, twórczej, ale też osobistej i emocjonalnej. Mimo rosnącej wiedzy na temat zasad funkcjonowania rynku filmowego oraz roli producenta w tym systemie, wciąż nietrudno o nieporozumienia i napięcia. W obliczu zalewu treści audiowizualnych doprowadzenie projektu filmowego do skutku to coraz bardziej skomplikowane zadanie, wymagające połączonego wysiłku tego najważniejszego w całym procesie produkcji symbiotycznego duetu reżyser-producent.  

Dlatego podczas naszego programu uczestnicy nie tylko  uporządkują swoja wiedzę na temat branży filmowej, nie tylko wypróbują szereg narzędzi, które pomagają pracować nad projektem, ale także przejdą przez rozmaite sytuacje i ćwiczenia warsztatowe, które pomogą im zbudować ramy partnerskiej relacji z twórcami.

Przełamując schematy klasycznej edukacji opartej na podziałach, organizatorzy IMPAKTU proponują modele dobrej współpracy twórca-producent, kwestionujące podejście „my kontra oni” na rzecz współdziałania, współodpowiedzialności, zaufania i zaangażowania.

Na zakończenie programu uczestnicy przygotują materiał wizualny „2-pager”, przedstawiający projekt w zwięzłej, atrakcyjnej formie oraz prezentują się wybranemu gronu ekspertów, którzy zapewnią profesjonalny feedback (w formule spotkań one-on-one).

Dodatkowe informacje i formularz zgłoszeniowy na: fundfilm.pl/pl/impakt

pastedGraphic_5.png

Organizator

IMPAKT realizowany jest przez pomysłodawców i pierwszych prowadzących Kursu dla Kreatywnych Producentów, realizowanego w latach 2010-2015 w Szkole Wajdy – pierwszego tego typu programu w Polsce, który zyskał duże uznanie i zebrał świetne opinie w środowisku filmowym. 

Organizatorem programu IMPAKT jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych pięciu zakończonych edycji jest ok. 110 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych po publicznych prezentacjach projektów biorących udział w programie. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ok. 40 uczestników i ponad 400 spotkań, także w czasie Industry KFF) oraz cyklu Doc Lab Poland Hot Selection, prezentującego są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat. W tym roku wystartował także program Doc Development, polegający na rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie. 

IMPAKT jest wsparty przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

Partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission oraz kancelaria MKZ Partnerzy oraz  Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA).