Aż sześć dokumentów rozwijanych na poprzednich Doc Lab Poland znalazło się w programie 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Są wśród nich m.in. „Moja Ozerna” Kariny Będkowskiej, „Sfora” Tadeusza Chudego, „Boylesque” Bogny Kowalczyk oraz „Lombard” w reżyserii Łukasza Kowalskiego. W selekcji znalazł się także film będący uczestnikiem organizowanego przez Doc Lab Poland marketu koprodukcyjnego CEDOC MARKET.
W Konkursie Polskim 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego udział wezmą 4 filmy rozwijane w programie DOC LAB POLAND. „Moja Ozerna” w reżyserii Kariny Będkowskiej (prod. Monika Braid, Braidmade Films) brała udział w obu komponentach Doc Lab Poland – w 2020 roku projekt był rozwijany w ramach Doc Lab Start, zaś rok później, na etapie pierwszej układki filmu, był częścią Doc Lab Go. Wcześniej, we wczesnej fazie rozwoju, „Moja Ozerna” brała także udział w innym programie rozwoju organizowanym przez Fundację Filmową im. Władysław Ślesickiego – Doc Development. Dokument jest intymną, autobiograficzną opowieścią reżyserki, która ucieka z Londynu do swoich korzeni na Ukrainie, gdzie mieszka jej 88-letnia ciocia Sława. To spotkanie dwóch kobiet, które nie chcą żyć. Wzajemna bliskość i miłość przywraca sens ich istnieniu.
W Konkursie zobaczymy też „Sforę” Tadeusza Chudego (prod. Rafał Sakowski, Iris Media), uczestnika Doc Lab Poland z 2020 roku. To film o grupie więźniów która ma za zadanie oswoić agresywne psy ze schroniska. Dla prowadzącego kurs kapitana to ostatnie zadanie przed rezygnacją z służby. Praca z psami całkowicie odmienia jednego ze skazanych. W tej samej sekcji pojawi się „Bóg i wojownicy lunaparków” w reżyserii Bartłomieja Żmudy (prod. Pawel Józwiak-Rodan, Marta Pielasz – Unsin Studio) w którym syn – zagorzały katolik i ojciec – zagorzały ateista wyruszają w ostatnią wspólną podróż po miejscach świętych. Projekt brał udział w Doc Lab Poland w 2018 roku. Czwartym filmem zakwalifikowanym do tej sekcji jest „Moody” Karoliny Karwan i Tomasza Rattera. To historia osadzona na małej wysepce gdzieś w Indonezji, na której, zależni od kaprysów natury, żyją samotnie matka i jej dorosły syn. Mężczyzna w tanecznym transie rozmawia z duchami.
Z kolei „Boylesque” Bogny Kowalczyk (prod. Tomasz Morawski i Katarzyna Kuczyńska, Haka Films) jest jedynym polskim filmem zakwalifikowanym do Międzynarodowego Konkursu Dokumentalnego. Bohaterem dokumentu jest Lulla la Polaca – sceniczna persona za którą kryje się Andrzej, mężczyzna, który od zawsze, na przekór panującym w kraju klimatom, walczy o prawo do indywidualnej ekspresji. W filmie zobaczymy jego prywatne wcielenie: wrażliwca i marzyciela. „Boylesque” brała udział zarówno w Doc Lab Poland, jak i w CEDOC Market.
Selekcjonowany do konkursów i programów kolejnych festiwali w Polsce i za granicą „Lombard” Łukasza Kowalskiego w Krakowie będzie można zobaczyć w Panoramie polskiego dokumentu. Film jest poruszającą i pełną humoru opowieścią o ludziach, którzy walczą o przetrwanie, pomagając jednocześnie bardziej potrzebującym. „Lombard” uczestniczył w Doc Lab Poland w 2019 roku. W tej samej sekcji festiwalu pojawi się także „Simona” Natalii Korynckiej-Gruz, która brał udział w CEDOC Market. Film jest dokumentalną biografią Simony Kossak, słynnej obrończyni Puszczy Białowieskiej i zarazem opowieścią o sile natury i znaczeniu ekosystemu w naszym życiu. Oba tytuły pojawią się również na 19. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w tym roku odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski. Oprócz pokazów filmowych, jak co roku, odbędą się na nim liczne wydarzenia branżowe. Jednym z nich będą publiczne pitchingi projektów biorących udział w tegorocznej edycji programu Doc Lab Poland. Będą one miały miejsce 1.06.2022 (projekty biorące udział w komponencie GO) i 2.06.2022 (projekty biorące udział w komponencie START). Podczas festiwalu będzie odbywał się także organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego CEDOC – Central European Documentary Co-production Market. Jest on częścią programu Doc Lab Poland odbywającego się w ramach KFF Industry. Wyselekcjonowane projekty będą miały szansę zaprezentować się nie tylko przed potencjalnymi koproducentami, ale także przed reprezentantami funduszy filmowych, programów szkoleniowych, agentami sprzedaży oraz nadawcami telewizyjnymi.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wśród potwierdzonych Partnerów edycji 2022 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, HBO MAX, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy, DOK Leipzig, Institute of Documentary Film, zaś patronami medialnymi w tym roku są: DAFilms, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, siłanauki.pl, Cinema.pl, Magazyn Ekrany i Magazyn Filmowy SFP.
fot. „Simona”, reż. Natalia Koryncka-Gruz; prod. Eureka Studio.