Do 15 lutego 2023 roku trwa nabór na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. W grudniu 2022 zakończyła się jego 8. edycja – uczestniczyło w niej 21 projektów filmowych, których reżyserzy i producenci wzięli udział w trzech sesjach warsztatowych oraz pitchingu na KFF Industry, podczas 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości 150 000 zł. Uczestnicy odbyli ok. 350 spotkań koprodukcyjnych, dystrybucyjnych i festiwalowych. Regulamin i formularz zgłoszeniowy na 9. edycję znajdują się na stronie www.doclab.pl.
Przed pitchingami uczestnicy biorą udział w intensywnych, kilkudniowych warsztatach pitchingu, prowadzonych przez czołowych światowych ekspertów i graczy na rynku dokumentalnym. W poprzednich edycjach warsztaty prowadzili m.in:
Adriek van Nieuwenhuijzen – szefowa IDFA Forum,
Debra Zimerman – szefowa Women Make Movies,
Leena Pasanen – wieloletnia dyrektorka festiwalu DOK Leipzig,
Elizabeth Radshaw – dyrektorka programowa Hot Docs,
Daniel Saltzwedel – ekspert funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg,
agentka sprzedaży Irena Taskovski (Taskovski Films),
agent sprzedaży Stefan Kloos (Rise and Shine),
producentka i agentka sprzedaży Esther van Messel (First Hand Films), założyciel Autlook Films Peter Jaeger,
producentka i tutorka EAVE Lise Lense-Møller,
Paul Pauwels – producent i wieloletni
dyrektor European Documentary Network,
Tereza Šimíková – szefowa CHP:DOX Industry i konsultantka Chicken and Egg Pictures,
Tracie Holder, wielokrotnie nagradzana filmowczyni,
Martijn J. te Pas – programer i doradca festiwalu Mirage,
szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova,
Rada Šešić – selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF,
obecna dyrektorka DOK Leipzig Industry Nadja Tennsted, była szefowa DOK Leipzig Industry,
założycielka Documentary Association of Europe Brigid O’Shea i inni.
Oprócz pracy z tutorami, uczestnicy każdego roku odbywają rozmowy z ok. 50 najważniejszymi ekspertami: producentami, selekcjonerami festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami.
W zależności od zaawansowania projektu, twórcy i producenci dokumentalni mogą aplikować się na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. Po intensywnym trzydniowym treningu uczestnicy prezentują swoje projekty podczas pitchingu DOCS TO START na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, po którym odbywają szereg indywidualnych spotkań z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Pitching DOCS TO GO na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), oraz poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych – spotkania z dystrybutorami, agentami sprzedaży (Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films i inne).
W związku z obniżonym dofinansowaniem ze środków publicznych program pierwszej kwietniowej sesji został zredukowany do indywidualnych konsultacji. Dlatego też opłata za udział w całym programie wynosi została obniżona i wynosi 1500 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 80 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 18 stycznia do 15 lutego 2023 roku, do godz. 23:59.
UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2023 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce, do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 2 czerwca 2023 r. pod rygorem wykluczenia z programu.
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych ośmiu zakończonych edycji jest blisko 200 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ponad 80 filmów zdobywających laury na całym świecie. W 8. edycji programu udział wzięły takie projekty reżyserowane m.in. przez Małgorzatę Imielską („Posłuchaj co chcę ci powiedzieć”), Edytę Wróblewską („Gdy powieje harmattan”), Małgorzatę Goliszewską („The Perfect Date”), Tadeusza Chudego („Na własnych zasadach”) i Agatę Baumgart („Młoda krew”).
W 2022 roku uczestnicy warsztatów mieli okazję pracować nad swoimi filmami z tutorami programu DOC LAB POLAND, uznanymi polskimi dokumentalistami: Lidią Dudą, Anną Wydrą, Jackiem Bławutem, Pawłem Łozińskim. Wśród konsultantów i ekspertów tegorocznej edycji byli międzynarodowi eksperci: Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, Tracie Holder, wielokrotnie nagradzana filmowczyni, specjalistka ds. zaangażowania w dokumenty społeczne; Martijn J. te Pas – programer i doradca festiwalu Mirage, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum oraz Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Katarzyna Wilk i Barbara Orlicz-Szypuła z Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy mogli również konsultować swoje projekty z Hanką Kastelicovą, szefową produkcji dokumentalnej HBO Europe.
Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości 150 000 złotych wręczone podczas gali zamknięcia wydarzeń Industry na 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Nagrody dla projektów Docs to Start 2022
Nagroda HBO Max Award – 10 000 PLN w gotówce UBEZPIECZENIE OD METEORYTÓW reż. i prod. Natalia Śliwowska, Jorik Amit Galama
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN – THE PERFECT DATE reż. Małgorzata Goliszewska prod. Agnieszka Skalska / ZPR MEDIA / KOI STUDIO
Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN – CZUŁOŚĆ PRZEMIJANIA reż. Mateusz Mularski prod Joanna Zielińska / BIG WAVE FILMS
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN – DZIURA W ŚCIANIE reż. Arjun Talwar prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings in Leipzig – DZIURA W ŚCIANIE reż. Arjun Talwar prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform – W STRONĘ SŁOŃCA reż. Agnieszka Kokowska prod Justyna Ziemkiewicz, Sławomir Richert / WARSAW PRODUCTION TEAM
Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych – GO&SEE reż. Julia Kuzka prod. Małgorzata Małysa / FURIA FILM
Nagrody dla projektów Docs to Go 2022
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN – CÓRY WĘGLA reż. Aneta Nowicka prod. Jacek Kucharski / TRAFIK
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN – ZNAKI PANA ŚLIWKI reż. Urszula Morga, Bartosz Mikołajczyk, prod. Stanisław Zaborowski, Daria Maślona, Jan Borowiec / SILVER FRAME
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN – STRACH Z GŁOWY reż. Grzegorz Brzozowski, prod.Natalia Grzegorzek / KOSKINO
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN – RADOŚĆ HASSANA reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski prod. Katarzyna Kostecka / LARMO
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform – RADOŚĆ HASSANA – reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski prod. Katarzyna Kostecka / LARMO
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku – TWARZE AGATY reż. Małgorzata Kozera prod. Maria Krauss / PLESNAR & KRAUSS FILMS
Program zebrał bardzo dobre opinie uczestników 8. edycji:
Warsztaty Doc Lab Start dla mnie są pierwszym krokiem kiedy powstający film można skonfrontować z ekspertami i skonfrontować rodzącą się historie i jej konstrukcje. Warsztaty pozwalają też przedstawić projekt przyszłym widzom i nadawcą filmu i otrzymać realne wsparcie producenckie.
Tadeusz Chudy, reżyser
Doc Lab Poland to program, który pomógł mi w rozwoju moich projektów w sposób przekraczający moje najśmielsze oczekiwania. Nie wiem czy film „Lekcja Miłości” byłby w stanie w ogóle powstać gdyby nie udział w Doc Lab. Wsparcie merytoryczne, promocyjne, ale także mentalne i emocjonalne jakie tam otrzymałam jest absolutnie bezcenne. Oprócz tego Adam, Kasia i Monika tworzą rodzinną, ciepłą atmosferę, która pozwala poczuć się jak w domu. Cudownie przebywać wśród tych ludzi, którzy szczerze i z całego serca kochają dokument.
Małgorzata Goliszewska, reżyser
Warsztaty pomogły nam przygotować przekonujący materiał na pitching, treatment i wnioski na finansowanie. Dyskusje grupowe prowadzone przez opiekunów dały dużo do myślenia. To był bardzo istotny krok w rozwoju tego projektu. Poza tym, to był przyjemny czas!
Arjun Talwar, reżyser
To już kolejny program organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego w którym uczestniczę. Zarówno poprzedni Doc Development jak i Doc Lab Poland to chyba najlepsze warsztaty dla każdego filmowca w tym kraju. Przed wszystkim ma się możliwość wyjścia ze swojej głowy i przedyskutowania, a co najważniejsze wysłuchania opinii i pomysłów na temat swojego projektu. I to w bardzo znamienitym gronie. Do tego uwagi ze strony uczestników też były bardzo inspirujące. Podsumowując; najważniejsze w tym doświadczeniu było to, że w kilka dni mogłem sensownie zredefiniować swoje pomysły na film i naprawdę ruszyć z projektem do przodu.
Mateusz Mularski, reżyser
Dzięki Doc Lab Poland mój projekt nabrał nowej energii, usłyszałem opinie ekspertów oraz innych uczestników Doc Lab co pomogło mi świeżo spojrzeć na film i usiąść do montażu z nowymi pomysłami, bardzo inspirujące było również zobaczyć projekty innych, ich sposób myślenia i opowiadania historii. Dzięki Doc Lab jestem w pełni przygotowany do pitchowania projektu, dostałem również cenne wskazówki jak powinien wyglądać trailer filmu. Myślę, że niezależnemu twórcy taki warsztat jest niezbędny by dobrze się przygotować do następnego etapu – festiwali oraz dystrybucji filmu, lub w pozyskaniu partnerów i koproducentów.
Paweł Tarasiewicz, reżyser i producent
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ponad 190 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 80 filmów zdobywających laury na całym świecie. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Lombard”, (Grand Prix na Docs Against Gravity), „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji). Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.
Partnerem strategicznym 9. DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig oraz Institute of Documentary Film Institute z Pragi. Polskimi partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole oraz Warszawski Festiwal Filmowy. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.