NAGRODY DOC LAB POLAND 2024 ROZDANE!
ZŁOTY LAJKONIK KFF I 4 INNE NAGRODY
DLA FILMÓW Z DOC LAB POLAND
Podczas Gali Industry na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym, uczestnicy 10. jubileuszowej edycji DOC LAB POLAND otrzymali nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ponad 130 tys. złotych: nagrodę pieniężną od CANAL+ w wysokości 12 tys. złotych oraz bony na usługi postprodukcyjne, materiały archiwalne, wynajem sprzętu filmowego, a także zaproszenia na najważniejsze festiwale dokumentalne i wsparcie promocyjne.
Reżyserka prezentowanego wcześniej w ramach DOC LAB POLAND filmu „Drzewa milczą” Agnieszka Zwiefka zdominowała Ceremonię Rozdania Nagród KFF. Zdobyła aż 3 laury, w tym Złotego Lajkonika.
Jury Konkursu Polskiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, przyznając Złotego Lajkonika Agnieszce Zwiefce, wyróżniła również Runę Husni, bohaterkę filmu „Drzewa milczą”, za szczególną możliwość zaproszenie twórców do jej prywatnego świata. Opowieść koncentruje się na postaci Runy, 16-letniej Kurdyjki, która uciekając z Iraku przed atakami ISIS, zostaje zatrzymana wraz z rodziną na polsko-białoruskiej granicy. W końcu udaję jej się dotrzeć do Polski, musi jednak dorosnąć w przyspieszonym tempie gdyż po śmierci matki to ona zostaje głową rodziny i spada na nią obowiązek zaopiekowania się czwórką młodszych braci i ojcem, który nie radzi sobie z narastającymi trudnościami. Film towarzyszy niepewnym losom rodziny, lecz na pierwszym planie znalazł się portret zwyczajnej i zarazem niezwyczajnej nastolatki. Poznajemy ją bliżej za sprawą animowanych rysunków jej autorstwa. Film oprócz Złotego Lajkonika i wyróżnienia dla bohaterki w konkursie polskim otrzymał wyróżnienie w konkursie międzynarodowym i rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej. Obraz rozwijany był w zeszłorocznej edycji programu DOC LAB POLAND.
Drugi film z DOC LAB POLAND, który wrócił do domu z nagrodą krakowskiego festiwalu filmowego – „Tylko dzień i noc” Grzegorza Brzozowskiego, rysuje nam obraz twardego lockdownu, okresu pandemii, gdy kontakt z drugim człowiekiem był mocno ograniczony. Najpowszechniejszym sposobem komunikacji stały się wtedy rozmowy przez internet, co reżyser wykorzystuje, by porozmawiać z osobami tkwiącymi – podobnie jak on – samotnie w mieszkaniach. Czego się boją? Jak sobie radzą? Ludzie w różnym wieku, w różnych krajach, o różnych historiach opowiadają o samotności i lęku. Izolacja sprawia, że bohaterowie chętniej otwierają się i zwierzają z bardzo intymnych doświadczeń. Rodzą się nowe znajomości, padają ważne słowa. Film był rozwijany w programach Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego (IMPAKT 2020 oraz DOC LAB POLAND 2022) i otrzymał w Krakowie Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
DOC LAB POLAND & UKRAINE 2024
Podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w ramach KFF Industry miała miejsce druga sesja jubileuszowej 10. edycji programu, który w tym roku odbył się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. Podczas krakowskiej sesji do polskich filmowców dołączyła grupa twórców i producentów z Ukrainy a liczba projektów osiągnęła liczbę 22, z których 12 uczestniczyło w Docs to Start (dla filmów w fazie developmentu), zaś 10 brało udział w Docs to Go (dla projektów na etapie montażu). Podczas trwających dwa dni pitchingów ich twórcy mieli okazję po raz pierwszy zaprezentować swoje projekty przedstawicielom branży filmowej.
Nagrody dla projektów Docs to Start
NAGRODA CANAL+ – 12 000 PLN w gotówce
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE
Wybitna paleontolożka Zofia Kielan-Jaworowska i jej zespół odkrywa w Mongolii pierwsze dinozaury i ssaki.
NAGRODA FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, Produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE
WYRÓŻNIENIE Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN dla projektu
JAK ZOSTAŁAM PORYWACZKĄ
reżyseria: Andrew Carter, produkcja: Aleksandra Szczęsna HASKO FILM
Kiedy plan ucieczki kończy się porażką, młoda kobieta z NRD porywa samolot z córką na pokładzie. Pół wieku później wraz z rodziną odtwarza wspomnienia, poszukując prawdy i uzdrowienia.
NAGRODA FIXAFILM — usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, Produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE
NAGRODA MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN
JAK ZOSTAŁAM PORYWACZKĄ
reżyseria: Andrew Carter, produkcja: Aleksandra Szczęsna HASKO FILM
reżyseria: Andrew Carter, produkcja: Aleksandra Szczęsna HASKO FILM
NAGRODA MULTILAB / Krakowskiego Parku Technologicznego — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN
EN GARDE
reżyseria: Mateusz Wajda, produkcja: Paweł Ziemilski MX35
EN GARDE to historia wyjątkowej rodziny dzielącej miłość do sportu, próbującej przezwyciężyć niedawne rozstanie i osiągnąć wymarzony cel – zdobyć medal olimpijski w szermierce.
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku
ENTR’ACTES
reżyseria: Yuriy Shylov, produkcja: Olha Tuharinova ALARM PRODUCTION
reżyseria: Yuriy Shylov, produkcja: Olha Tuharinova ALARM PRODUCTION
Emerytowana konsjerżka Olena prowadzi amatorski teatr dla osób starszych. Ani wojna, ani choroba nie są w stanie powstrzymać ich przed przygotowaniami do lokalnego konkursu, ponieważ może to być dla nich ostatnia szansa, by wystąpić na dużej scenie.
2 WYRÓŻNIENIA FIPADOC — zaproszenia w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry
TREN
reżyseria: Michał Bielawski, produkcja: Maciej Kubicki TELEMARK
Najbardziej zaniedbanym aspektem katastrofy klimatycznej są ludzkie emocje. Grupa osób spotyka się, żeby nad nimi pracować.
oraz
WALC ZE STUDNI
reżyseria: Tymon Nogalski, produkcja:Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, WARSAW PRODUCTION TEAM
reżyseria: Tymon Nogalski, produkcja:Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, WARSAW PRODUCTION TEAM
Podczas badań studni na małopolskiej wsi studentka hydrologii i dyrygentka – amatorka, przypadkowo odkrywa zaginione rękopisy partytur przedwojennego kompozytora i postanawia wskrzesić je do życia.
WYRÓŻNIENIE IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum.
MY DEAR VIRA
reżyseria: Maryna Brodovska i Olga Chernykh, produkcja: lga Chernykh i Nataliia Sukach, COSMOS AGENCY
reżyseria: Maryna Brodovska i Olga Chernykh, produkcja: lga Chernykh i Nataliia Sukach, COSMOS AGENCY
Młoda artystka, zmuszona do ucieczki z Ukrainy z powodu wojny, pragnie ponownie spotkać się ze swoją przyjaciółką z dzieciństwa, Virą, obecnie amerykańską żołnierką, aby zrozumieć zawiłości ich pogmatwanego dorosłego życia.
Nagrody dla projektów Docs to Go!:
WYRÓŻNIENIE IDF — zaproszenie na East Doc Platform
ISABELLA
reżyseria: Joanna Janikowska, Produkcja: Anna Gawlita, Marta Szymanowska, KIJORA FILM
Isabella wie, że umrze w wieku 93 lat. Zostały jej tylko 2 lata, żeby uratować siebie i swoją ukochaną wioskę od zapomnienia.
WYRÓŻNIENIE POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych.
THE WORLD IS NOT (A) MINE
reżyseria: Natalia Koniarz, produkcja: Maciej Kubicki, TELEMARK
Portret górniczej społeczności w najwyżej położonych kopalniach srebra w Boliwii.
Konsultantami drugiej sesji programu DOC LAB POLAND & UKRAINE, którzy przygotowali uczestników do pitchingów oraz wsparli ich w rozwijaniu umiejętności rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami z zagranicy byli: Adriek van Nieuwenhuijzen, wieloletnia szefowa IDFA Forum, Guevara Namer, kuratorka DOK Leipzig Project Market, producent i szef Co-Production Forum FIPADOC Ove Rishøj Jensen, selekcjonerka wielu znaczących międzynarodowych festiwali Rada Šešić, kierująca konkursem dokumentalnym Sarajevo FF oraz Docu Rough Cut Boutique, a także Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative. W ramach warsztatów, a przede wszystkim sesji one-on-one po pitchingach Docs To Start i Docs To Go!, odbyło się blisko 400 indywidualnych spotkań z potencjalnymi producentami, przedstawicielami telewizji, instytucji wspierających produkcję, selekcjonerami festiwalowymi, agentami sprzedaży i dystrybutorami.
CEDOC MARKET
Zakończył się również organizowany przez DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) – jedyny w Polsce market koprodukcyjny. W trwającym trzy dni wydarzeniu wzięło udział 35 projektów dokumentalnych oraz 10 producentów bez projektów. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowacji, Niemiec, Azerbejdżanu czy UK dołączyły projekty z Rumunii (w ramach festiwalowego Fokusu na Rumunię). Wśród ekspertów znaleźli się zarówno doświadczeni producenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele funduszy filmowych i nadawców – w sumie w CEDOC MARKET gościł ponad 70 ekspertów. W tym roku na Markecie odbyło się blisko 400 spotkań, co razem z ponad 300 spotkaniami po pitchingach DOCS TO START I DOCS TO GO owocuje liczbą około 700 rozmów – okazji do skonsultowania projektów filmowych, nawiązania kontaktów i znalezienia partnerów koprodukcyjnych lub dystrybucyjnych.
W ramach Marketu, oprócz indywidualnych spotkań z decydentami, odbyły się trzy tematyczne okrągłe stoły dla producentów moderowane przez Debrę Zimmerman (Women Make Movies), Rade Šešić (Sarajevo FF) oraz Heather Haynes (Hot Docs). Ekspertami zaproszonymi do wzięcia udziału w tych dyskusjach byli: Adriek Van Nieuwenhuijzen (IDFA), Robert Y. Chang (POV), Christian Popp (Tag Film), Alina Rudnitskaya (Current Time TV), Stephanie Owens (Sundance FF), Outi Rousu (Pystymetsä), Michael Kaschner (ZDF). Tematy dyskusji dotyczyły filmów poruszających jeden z tematów: 1. Jednostka kontra system, 2. Prawa kobiet, 3. Pasje – sztuka i sport.
Gośćmi DOC LAB POLAND & UKRAINE oraz odbywającego się w ramach programu marketu koprodukcyjnego CEDOC MARKET byli przedstawiciele m.in. CANAL+ Polska, HBO Europe, Dok Incubator, Visions du Reel, Hot Docs, IDFA, DOK Leipzig, Ji.hlava FF, Sundance FF, Taskovski Films, Women Make Movies i wielu innych. W ramach bogatego programu KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego razem we współpracy z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego odbył się również V4 Co-Pro Meetings – szereg spotkań koprodukcyjnych dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy.
DOC LAB POLAND obchodzi w tym roku swoje dziesięciolecie. Jest organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.
Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Mecenasem programu jest CANAL+. Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi.
DOC LAB POLAND został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych. Doc Lab Poland został również dofinansowany przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II Otwartego Konkursu.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, MX35, Krakowski Park Technologiczny, Filmotekę Narodową Instytut Audiowizualny, Instytut Ukraiński, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
Patroni medialni 10 edycji Doc Lab Poland: Film & TV Kamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych – KIPA, Czasopismo Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki.