30 marca rozpoczęła się pierwsza sesja 6. edycji DOC LAB POLAND. Ze względu na utrudnienia spowodowane pandemią warsztaty odbywają się w trybie online. W tym roku uczestniczy w nich 23 projektów, które będą rozwijać się pod okiem uznanych dokumentalistów i ekspertów branży filmowej m.in. Wojciecha Staronia, Jacka Bławuta, Lidii Dudy, Anny Wydry, Aleksandry Derewienko i Paula Pauwelsa.
DOC LAB POLAND jest programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania.
W tegorocznej edycji DOC LAB POLAND uczestniczy 23 projektów: 14 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć skupionych w programie DOC LAB START oraz 9 filmów w fazie montażu zakwalifikowanych do DOC LAB GO. Wśród rozwijanych na 6. edycji programu produkcji są m.in. „Czyżyk” Zofii Kowalewskiej (prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame), „Debiut” Aleksandry Maciejczyk (prod. Marta Gmosińska, Lava Films), „Nie z Gienkiem te numery” Grzegorza Szczepaniaka, „Love” Daniela Stopy ( prod. Małgorzata Staroń, Staron Film).
Pierwsza sesja DOC LAB POLAND potrwa do 9 kwietnia. Druga, również w tym roku przeniesiona do przestrzeni online, odbędzie się na początku czerwca w ramach KFF Industry podczas jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Jednocześnie przypominamy, że wciąż trwa nabór projektów na związany z tym wydarzeniem CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market). Zgłoszenia można przysyłać do 15 kwietnia za pośrednictwem formularza dostępnego na http://doclab.pl/pl_PL/nabor/formularz/. Ostatnia sesja Doc Lab Poland towarzyszyć będzie Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu.
Wśród tutorów pierwszej sesji programu są międzynarodowi eksperci: Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, konsultantka dokumentalna HBO Joanna Szymańska, reżyserzy: Lidia Duda, Wojciech Staroń, Jacek Bławut oraz producentka Anna Wydra. Warsztaty i konsultacje PR prowadzi Agnieszka Niburska, dyrektor PR HBO Europe i wicedyrektor marketingu HBO Polska, reżyserka i autorka trailerów Małgorzata Świderska przeprowadzi warsztaty dotyczące tworzenia trailerów, zaś Aleksandra Derewienko, reprezentująca firmę Cats & Docs przybliży uczestnikom tajniki strategii festiwalowych i współpracy z agentem sprzedaży.
Poniżej przedstawiamy sylwetki tutorów i konsultantów I sesji DOC LAB POLAND 2020:
Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka filmów dokumentalnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Zdobywczyni Grand Prix m.in. w Pradze, Moskwie, Nowym Jorku, Chicago, Stambule i Kantonie. Wyreżyserowała takie filmy jak: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002), „Wszystko jest możliwe” (2012) i „Newborn” (2018). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. Należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej i Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych.
Jacek Bławut – Operator, reżyser i producent. Wykładowca w szkołach filmowych w Berlinie, Hanowerze, Toruniu (Camerimage Film School) i Warszawie (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Andrzeja Wajdy). W latach 1992-94 współwydawca magazynu „Film na Świecie”. Od 2003 członek Europejskiej Akademii Filmowej. W latach 2008-2011 członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Autor takich filmów jak m.in. „Wirtualna wojna” (2012), „Jeszcze nie wieczór” (2008), „Szczur w koronie” (2005) czy „Olimpiada specjalna” (1996).
Wojciech Staroń – należy do najwybitniejszych współczesnych dokumentalistów i operatorów filmowych. Jako reżyser zadebiutował w 1998 r. głośną „Syberyjską lekcją”. Później zrealizował m.in. „Argentyńską lekcję” (2011) oraz „Braci” (2015), uhonorowanych Nagrodą Tygodnia Krytyki Filmowej na (Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno. Jest autorem zdjęć do takich filmów jak m.in. „El Premio” (2011), „Papusza” (2013), „Refugiado” (2014), „Mur” (2014) i „Ptaki śpiewają w Kigali” (2017). Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Laureat Srebrnego Niedźwiedzia za zdjęcia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.
Anna Wydra – jest założycielką i szefową Otter Films – warszawskiej firmy produkcyjnej, koncentrującej się na artystycznych fabułach i filmach dokumentalnych. Realizuje produkcje filmowe i telewizyjne, głównie na rynku międzynarodowym. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką licznych, uznanych przez krytyków i publiczność filmów dokumentalnych: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, nagrodzonej m.in. Europejską Nagrodę Filmową i Orłem dla Najlepszego Dokumentu. Filmy wyprodukowane przez Annę Wydrę były nagradzane na wielu festiwalach, w tym na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, Festiwalu Filmowym DOK w Lipsku, Festiwalu Filmowym Hot Docs, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Jihlavie i Warszawskim Festiwalu Filmowym. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ajka” Siergieja Dworcewoja zdobyła Nagrodę dla Najlepszej Aktorki na festiwalu w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.
Paul Pauwels – dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo BVBA, były dyrektor European Documentary Network. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat był producentem filmów realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.
Joanna Szymańska – producentka filmowa. Współwłaścicielka firmy producenckiej SHIPsBOY. Zrealizowała kilkanaście krótko- i pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym także koprodukcje międzynarodowe. Dyrektor programowa warsztatów „Atelier Scenariuszowe”. Jako konsultant ds. projektów dokumentalnych współpracuje z HBO Polska. Koproducentka filmu „Przygody matematyka” (2020) Thora Kleina.
Agnieszka Niburska – Content & Commercial PR Director w HBO Europe, odpowiedzialna za Public Relations w HBO Polska na stanowisku zastępczyni dyrektora marketingu. Jest absolwentką socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Już od ponad 18 pracuje jako menedżer PR, głównie w dziedzinie mediów i kultury. Prowadziła również zajęcia z socjologii i public relations w Wyższej Szkole Promocji. Odpowiada za strategię PR i działania HBO Europe w Polsce i Europie Środkowej. Wypromowała liczne oryginalne, polskie i zagraniczne produkcje HBO, w tym seriale („Gra o tron”, „Westworld”, „Wataha”, „Ślepnąc od świateł”) i filmy dokumentalne („Komunia”, „Nadejdą lepsze czasy”), a także licencjonowane seriale i filmy. Wspiera od samego początku projekty dokumentalne w DOC LAB POLAND.
Małgorzata Świderska – reżyserka filmowa i telewizyjna, doktorantka na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi, autorka: filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych, kilku tysięcy trailerów filmowych i filmów reklamowych. Wykładowczyni PWSFTViT w Łodzi. Realizatorka spotów wizerunkowych Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Autorka pokazywanego na kilkudziesięciu festiwalach designu, w Polsce i na świecie, filmu dokumentalnego “Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa”. Współzałożycielka i działaczka organizacji „Kobiety Filmu” zrzeszającej polskie filmowczynie. Obecnie odpowiada za multimedia i wizerunek Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie.
Aleksandra Derewienko – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie organizacji telewizyjnej i filmowej w PWSFTviT w Łodzi oraz kurs MEGA Plus – European Master in Audio-visual Management – w Media Business School w Hiszpanii. W 2016 r., po czterech latach pracy jako menedżer sprzedaży w Taskovski Films, dołączyła do firmy Cats & Docs. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach i marketach, a także była członkiem paneli pitchingowych na Baltic Sea Docs, Visions du Reel, Krakow Film Festival, Doc Lisboa i Zagreb Dox.
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Efektem dotychczasowych pięciu edycji jest ok. 120 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ok. 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Co roku w ramach programu odbywa się ponad 300 indywidualnych spotkań koprodukcyjnych i dystrybucyjnych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego na KFF (co roku ponad ok. 40 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwój zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.
Program DOC LAB POLAND jest organizowany we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym, DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.