Strona główna Doc Lab Poland 12 FILMÓW Z DOC LAB POLAND I INNYCH PROGRAMÓW FUNDACJI IM. ŚLESICKIEGO...

12 FILMÓW Z DOC LAB POLAND I INNYCH PROGRAMÓW FUNDACJI IM. ŚLESICKIEGO W KONKURSACH KFF I MDAG

UDOSTĘPNIJ

12 FILMÓW Z DOC LAB POLAND I INNYCH PROGRAMÓW
FUNDACJI IM. ŚLESICKIEGO W KONKURSACH KFF I MDAG

Aż 12 filmów rozwijanych w programach Fundacji im. Władysława Ślesickiego znalazło się w selekcjach konkursowych dwóch najważniejszych polskich festiwali dokumentalnych – Krakowskiego Festiwalu Filmowego i Millennium Docs Against Gravity. Projekty brały udział przede wszystkim w DOC LAB POLAND, ale też DOC DEVELOPMENT, IMPAKT i markecie CEDOC. Wsparcie i pierwsze prezentacje w ramach tych programów uzyskało też 6 spośród 12 projektów przedstawianych na pitchingach MDAG.

W Konkursie Polskim 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego weźmie udział 6 filmów rozwijanych w programach Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego:

Globus, reż. Clara Kleininger-Wanik, prod. Magdalena Borowic, ( Square Film Studio);

Koniec świata Natalki, reż. Anna Urbańczyk prod. Aneta Zagórska, (Krakow Film Klaster);

Radical Move, reż. Aniela Gabryel, prod. Agnieszka Skalska, Agnieszka Dziedzić, (Koi Studio) – także w Konkursie Międzynarodowym;

Twarze Agaty, reż. Małgorzata Kozera, prod. Maria Krauss (Plesnar & Krauss Films);

Wiraż, reż. Paweł Hejbudzki, prod. Wojtek Karubin (Movie Mates).

Wojna domowa, reż. Aleksander Zalewski, prod. Anna Kubik-Sobala, (Aksamit), Aleksander Zalewski;

Film „Twarze Agaty” Małgorzaty Kozery-Topińskiej, opowiada historię mieszkającej w Londynie polskiej artystki Agaty di Masternak – kobieta  balansując między życiem a śmiercią dzięki swojej sztuce rodzi się na nowo. Film brał udział w DOC LAB POLAND 2018 (DOC LAB START) i DOC LAB POLAND 2022 (DOC LAB GO). „Koniec świata Natalki” w reżyserii Anny Urbańczyk rozpoczął swoją przygodę z programami Fundacji Filmowej od warsztatów DOC LAB POLAND 2019 (DOC TO START), a potem kontynuował swój rozwój w DOC LAB POLAND 2020 (DOC LAB GO!) To opowieść małej dziewczynki o mieszkańcach śląskiej wioski, która znika z powierzchni w związku z budową wielkiego zalewu.  Z kolei „Wojna domowa” Aleksandra Zaloewskiego to historia Syryjczyka, który lata temu osiadł w Polsce. Razem ze swoją polską rodziną organizuje wyprawę z pomocą humanitarną, która skutkuje nieoczekiwanymi konsekwencjami. Projekt uczestniczył w DOC LAB POLAND w 2018 roku.

Kolejny film z puli DOC LAB POLAND filmów to „Radical Move” Anieli Gabryel o niezwykle kontrowersyjnej metodzie twórczej i pracy w ośrodku Workcenter założonym przez legendarnego Jerzego Grotowskiego (film zakwalifikował  się również do Konkursu Międzynarodowego).  Z kolei w filmie Pawła Hejbudzkiego „Wiraż” wraz 9-letnim Mateuszem trafiamy do świata dziecięcych wyścigów gokartowych (DOC LAB POLAND 2021). Ze świata dziecięcych rozgrywek przenosimy  do cyrku w Bukareszcie. Adi i Mioara, treserzy dzikich zwierząt w cyrku, muszą zaadaptować się do zmieniającego się świata, kiedy pokazy z udziałem dzikich zwierząt zostają zakazane, a sam cyrk poszukuje nowych środków wyrazu, które pozwolą mu stworzyć się na nowo.  To jest fabuła dokumentu Clary  Kleininger – Wani kpt. „Globus”, który brał udział w DOC LAB POLAND w 2018 r.

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 28 maja do 4 czerwca w krakowskich kinach oraz online na terenie całej Polski. Oprócz pokazów filmowych, jak co roku, będzie obfitować w liczne wydarzenia branżowe. Jednym z nich będą publiczne pitchingi projektów biorących udział w tegorocznej edycji programu DOC LAB POLAND. Będą one miały miejsce 31.05.2023 (DOCS TO GO!) i 1.06.2023 (DOCS TO START). Podczas festiwalu odbędzie się też organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego CEDOC, Central European Documentary Co-production Market.  Wyselekcjonowane projekty będą miały szansę zaprezentować się nie tylko przed potencjalnymi koproducentami, ale także przed reprezentantami funduszy filmowych, programów szkoleniowych, agentami sprzedaży oraz nadawcami telewizyjnymi. Wszystkie wydarzenia są częścią KFF Industry.

W konkursie polskim na tegorocznym festiwalu Millennium Docs Against Gravity również znalazło się 6 filmów rozwijanych w programach Fundacji Filmowej lub biorących udział w CEDOC Market – jedynym w Polsce dokumentalnym markecie koprodukcyjnym:

Dziewczyńskie historie, reż. Aga Borzym, prod. Agnieszka Rostopowicz i Marta Dużbabel (Pinot Films);

Leon, reż. Wojciech Gostomczyk, prod. Wojciech Gostomczyk  (Studio Metrage) Ania Stylinska, (My Way Studio);

Nie znikniemy, reż. Alisa Kovalenko, prod. Valeryi Kalmykow, Stephane Siohan, Katarzyna Kuczyńska, Tomasz Morawski (Trueman Production, East Roads Films, Haka Films);

Prawy chłopak, reż. Hanna Nobis, prod. Esther van Messel (First Hand Films);

Skąd doką, reż. Maciek Hamela, prod. Piotr Grawender, Maciek Hamela, Jean-Marie Gigon.

Vika!, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Kasia Ślesicka, Ania Stylińska (My Way Studio);

„Nie znikniemy” Alisy Kovalenko, który otwiera 20. edycję festiwalu i znalazł się w jego Konkursie Międzynarodowym, brał udział w CEDOC Market w 2020 roku. Film śledzi losy piątki ukraińskich nastolatków dorastających w małych miasteczkach górniczego okręgu ukraińskiego Donbasu. Dzieciaki znajdują się w miejscu, gdzie od lat trwa wojna i zupełnie blisko nieustannie toczą się walki a mimo tego starają odnaleźć siebie poprzez rysunek, fotografię, muzykę, a przede wszystkim – przyjaźń.

Bohaterką filmu „Vika!” w reżyserii Agnieszki Zwiefki jest 84-letnia gwiazda warszawskich klubów. Pełen ciepła dokument opowiada o charyzmatycznej DJ-ce, która otacza się młodymi ludźmi powtarzając sobie, że wiek jest tylko stanem umysłu. Film brał udział CEDOC Market w 2018 roku, jego producentką jest Katarzyna Ślesicka (My Way Studio), a Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest koproducentem.

„Dziewczyńskie historie” to kolejna historia opowiedziana z żeńskiego punktu widzenia. Wchodzimy wraz z młodymi dziewczynami w ich świat nastoletnich tajemnic, zagadek i dylematów, do których czasami nawet ich najbliżsi nie mają dostępu. Reżyserka filmu Aga Borzym brała udział w DOC DEVELOPMENT 2021 a potem film był rozwijany w tym samym roku na warsztatach DOC LAB POLAND. „Prawy chłopak” Hanny Nobis (DOC LAB POLAND 2019) to już świat grupy dorosłych mężczyzn do których młody chłopak Antek chce przynależeć. Liderowanie organizacji nacjonalistycznej przeplata z działalnością w męskim bractwie różańcowym, udziałach w marszach niepodległości i prowadzeniem kontrmanifestacji w trakcie marszów równości. Wszystko to jednak zaczyna schodzić na dalszy plan kiedy Antek poznaję Weronikę, dziewczynę o diametralnie innych poglądach. Maciek Hamela, uczestnik DOC DEVELOPMENT 2022 portretuje początek inwazji Rosji na Ukrainę. Jego „Skąd dokąd” to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie.  W furgonetce , ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (zvidky) i „dokąd” (kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne. Reżyser filmu „Leon” maluje przed nami barwny obraz artysty – performera Leona,  którego styl życia rozumie tylko jego partner a który często stawia go w konflikcie ze społeczeństwem. Pełen pasji i miłości ten intymny portret artysty jest debiutem reżyserskim doświadczonego producenta Wojciecha Gostomczyka i był rozwijany podczas edycji 2021 DOC LAB POLAND.

Podczas MDAG Industry (Progress Pitching Session) aż 6 z 12 projektów, które będą tam pitchować były wcześniej rozwijane i prezentowane w programach Fundacji Filmowej:

Going B(l)ack, reż. Joanna Ratajczak, prod. Telemark (DOC LAB POLAND i IMPAKT)

Go&See, reż. Julia Kuzka, prod. Małgorzata Małysa, Furia Films (DOC LAB POLAND i DOC DEVELOPMENT)

Jestem jednym z nich / I AM ONE OF THEM, reż. Nadim Suleiman, prod. Adrianna Rędzia (DOC LAB POLAND)

Krok po kroku, reż. Eliza Kubarska, Michał Woroch, prod. Monika Braid (DOC LAB POLAND)

Król Maciuś Pierwszy, reż. Jasmina Wojcik, prod. Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz (CEDOC MARKET)

Wajda, reż. Liliana Komorowska, Maria Zmarz-Koczanowicz, prod. Daria Maślona, Stanisław Zaborowski (CEDOC MARKET)

Jubileuszowa 20. edycja Millennium Docs Against Gravity, odbędzie się w dniach 12 – 21 maja w kinach w ośmiu polskich miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź, Bydgoszcz i Lublin) oraz od 23 maja do 4 czerwca online na mdag.pl!   Hasło tegorocznej edycji MDAG brzmi „Nie bądź obojętny_a” i odwołuje się do słynnych słów Mariana Turskiego, które stały się także hasłem obchodów 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim organizowanych przez Muzeum POLIN.

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest organizatorem programów konsultacyjnych i warsztatów rozwoju projektów filmowych dla reżyserów i producentów na różnych etapach ich kariery. Fundację zaozyli i kierują nią Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Najważniejszym programem Fundacji jest DOC LAB POLAND, który od 2015 roku  jest największym w Polsce programem konsultacyjnym, w którym najlepsi polscy i światowi eksperci pomagają uczestnikom w pracy nad ich projektami. Warsztaty obejmują konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Projekty są co roku prezentowane międzynarodowemu gronu decydentów i ekspertów na pitchingach DOCS TO START i DOCS TO GO! podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w ramach KFF Industry. Częścią programu jest też CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) również w ramach KFF Industry. To jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Co roku ok. 40 uczestników odbywa ponad 400 indywidualnych spotkań. Tegoroczne warsztaty DOC LAB POLAND koordynuje Aleksandra Bujak, CEDOC Market – Justyna Gawełko a za całość PR i social medialnie odpowiada Monika Zarzycka.

Zagranicznymi Partnerami tegorocznego programu są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film Institute z Pragi, IDFA oraz Docudays UA. Polskimi Partnerami DOC LAB POLAND 2023 są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Smakjam, Orka, Fixafilm, MX35, Cafe Ole, Warszawski Festiwal Filmowy i American Film Festival. Patronami medialnymi 9. edycji Doc Lab Poland są: Film&TVKamera, Magazyn FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, cinema.pl, siłanauki.pl. Program został dofinansowany ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Dofinansowanie zapewnił tez Fundusz Wyszehradzki oraz Ambasada Królestwa Niderlandów.

Pozostałe programy Fundacji Filmowej:

DOC DEVELOPMENT to warsztaty rozwoju projektów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie. Program jest przeznaczony dla reżyserów, którzy w trakcie jego trwania mają szansę znaleźć producentów dla swoich filmów.

IMPAKT to warsztaty wszechstronnego rozwoju dla producentów filmowych na początku kariery, przygotowujący ich do pracy w fabularnym kinie artystycznym i dokumencie. W trakcie programu rozwijają oni projekt filmu, ucząc się na konkretnym przykładzie negocjacji, doskonalenia scenariusza, budżetowania, promowania i dystrybuowania.

Od 2016 roku w Warszawie odbywa się także WARSAW DOC HOT SELECTION — wydarzenie będące corocznym przeglądem najciekawszych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat, połączone ze spotkaniami z twórcami.

Fundacja organizuje również program PIERWSZY FILM, w którym pod okiem doświadczonych dokumentalistów swoje pierwsze fabularne lub dokumentalne etiudy przygotowuje młodzież. PIERWSZY FILM opiera się podejściu praktycznym, zaś uczestnicy pracując w nim na swoich projektach poznają różne zawody filmowe.