NAGRODY DOC LAB POLAND 2017

Podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego twórców i producentów uczestniczących w DOC LAB POLAND 2017′ wyróżniono nagrodami pieniężnymi i rzeczowymi, których łączna wartość to ponad 65 000 złotych!

Nagrody w ramach pitchingu DOCS TO START:

Nagrodę HBO AWARD w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Anna Stylińska, Warszawskie Centrum Filmowe.

Nagrodę Krakowskiego Klastra Filmowego (bon w wysokości 25 000 zł na usługi produkcyjne i postprodukcyjne) dostali twórcy projektu „Wieloryb z Lorino”: reżyser Maciej Cuske i producent Mikołaj Pokromski, Pokromski Studio.

Wyróżnienie DOK Leipzig (zaproszenie na market koprodukcyjny) trafiło do projektu „Absolwent”, reż. Adrian Apanel, prod. Małgorzata Małysa, Furia Film.

Wyróżnienie European Documentary Network (zaproszenie na warsztaty Lisbon Docs) trafia natomiast do projektu „Transfer”, reż. Joanna Rożen, prod. Maria Krauss, Plesnar & Krauss Films.

Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego dla projektu, który dokonał największych postępów w trakcie warsztatów (roczna opieka polskich i zagranicznych tutorów) trafiło do projektu „Dziś, jutro… wczoraj”, reż. Diana i Krzysztof Kadłubowscy, prod. Krzysztof Kadłubowski, PLUS TV FILM STUDIO.

Nagrody w ramach pitchngu DOCS TO GO!:

Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego (bon w wysokości 20 000 zł na usługi postprodukcyjne) otrzymał projekt „Wiatr. Thriller dokumentalny”, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki, Anna Kępińska, TELEMARK.

Wyróżnienie Institute of Documentary Film z Pragi (zaproszenie na Project Market) otrzymał projekt „Dziwor”, reż. Paweł Dyllus, prod. Paweł Dyllus, Dyllus Film.

NAGRODY DOC LAB POLAND 2016

  • Nagrodę HBO w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt filmu „Bojleska”, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski / BOFFO.
  • Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego w postaci bonu na usługi produkcyjne i postprodukcyjne o wartości 25 000 zł, powędrowała do „Studium chaosu”, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz / ARTON FOUNDATION.
  • Wyróżnieniem DOK Leipzig wraz z zaproszeniem na market została uhonorowana „Wolta”, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak / LAVA FILMS.
  • Wyróżnienie European Documentary Network wraz zaproszeniem na warsztaty Lisbon Doc otrzymuje „Misja”, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara / TRZY FILM.

Do projektów uczestniczących DOCS TO GO! – prezentacji dla filmów dokumentalnych w fazie zaawansowanego montażu – trafiły dwie nagrody i jedno wyróżnienie:

  • Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 10 000 zł dostała „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva / JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION.
  • Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 zł otrzymał „Najbrzydszy samochód świata”, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak / ANAGRAM.
  • Wyróżnienie East Doc Platform i zaproszenie na Project Market trafiło do projektu „Wieś pływających krów”, reż. i prod. Katarzyna Trzaska / ZYGIZAGA.

Projekty zebrały bardzo dobre opinie światowych ekspertów: producentów, przedstawicieli festiwali, telewizji, agentów sprzedaży. Po prezentacjach eksperci odbyli indywidualne spotkania z przedstawicielami projektów (reżyserami i producentami), które mają zapoczątkować współpracę, zarówno koprodukcyjną, jak i dystrybucyjną. W ramach programu odbył się DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, również dla producentów, którzy nie uczestniczyli w samym programie. Wzięło w nim udział ponad 40 takich dodatkowych uczestników, z Polski i z zagranicy.

– Tegoroczna edycja najważniejszej, krakowskiej sesji programu DOC LAB POLAND zakończyła się dużym sukcesem – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND. – W sumie udało na się zorganizować blisko 450 spotkań, konsultacyjnych i koprodukcyjnych. Ta liczba oczywiście robi wrażenie, ale najważniejszy będzie efekt spotkań, a już teraz wiemy, że część z nich przełoży się na konkretną współpracę. Jednak najważniejsza jest jakość. Jestem przekonany, że z przedstawionych w ramach DOC LAB POLAND projektów powstaną naprawdę doskonałe filmy dokumentalne: niektóre zabawne, czy wręcz komediowe, inne poruszające, a nawet szokujące. Mocno trzymamy za nie kciuki!

Uczestnicy DOC LAB POLAND korzystali z porad cenionych w branży międzynarodowych ekspertów. Z programem współpracuje szefowa najważniejszego niemieckiego festiwalu dokumentalnego DOK Leipzig – Leena Pasanen, szef European Documentary Network – Paul Pauwels, dyrektor programowy EDN – Mikael Opstrup, selekcjonerka festiwalowa – Rada Šešić, szefowa industry kanadyjskiego festiwalu Hot Docs – Elizabeth Radshaw, agenci sprzedaży – Peter Jäger i Xavier Henry-Rashid. Polskimi konsultantami programu, którzy doradzali uczestnikom podczas sesji kwietniowej, są czołowi polscy filmowcy: Maria Zmarz-Koczanowicz, Lidia Duda, Paweł Łoziński, Bartek Konopka, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz, Jarosław Kamiński, wiodący producenci, specjaliści od promocji, dystrybucji i festiwali.

Dwie uczestniczki DOC LAB POLAND i konsultantka były jednocześnie jurorkami Festiwalu. W Konkursie Polskim filmy oceniała Agnieszka Zwiefka, która za „Królową ciszy” otrzymała wiele międzynarodowych nagród, m.in. Srebrny Róg na 55. Krakowskim Festiwalu Filmowym i Wielki Złoty Nanuk na festiwalu Flahertiana. W Jury Konkursu Krótkometrażowego filmy oceniała Aleksandra Maciuszek, reżyserka nagrodzona na 55. KFF Złotym Lajkonikiem oraz Srebrnym Rogiem. W jury Konkursu DOCFILMMUSIC zasiadała konsultantka DOC LAB POLAND – Elizabeth Radshaw, dyrektorka programów Industry na Festiwalu Hot Docs w Toronto.

NAGRODZENE PROJEKTY DOC LAB POLAND

„Bojleska”, reżyseria:  Bogna Kowalczyk, produkcja: Tomasz Morawski, Boffo

Była gwiazda peerelowskiej sceny Drag Queen – Madame Lula (75 lat) próbuje odnaleźć się we współczesnym świecie bojleski, by na nowo stać się częścią dragowej warszawskiej bohemy. Stojące przed nią wyzwania skłaniają do opowieści o tym, jak to kiedyś bywało.


„Studium Chaosu czyli traktat o Krzysztofie Niemczyku”, reżyseria: Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, produkcja: Marika Kuźmicz, Arton Foundation

Krzysztof Niemczyk (1938-1994), słynny w kręgu Tadeusza Kantora krakowski artysta, później znienawidzony i zapomniany. Był pisarzem, performerem, jedynym polskim artystą queer. Obnażał wszelkie zakłamanie – konwenansów społecznych, sytemu politycznego. Nie bał się naruszać opresyjnego systemu PRL-u. W 1968 roku napisał powieść „Kurtyzana i pisklęta, czyli krzywe zwierciadło namiętnego działania albo inaczej studium chaosu”, którą we Francji okrzyknięto jednym z największych dzieł literatury polskiej drugiej połowy XX wieku, a w Polsce książka przeszła bez większego echa. Tadeusz Kantor powiedział kiedyś o Niemczyku: „Nie myślcie, że jakiekolwiek społeczeństwo byłoby zdolne go zaakceptować”.


„Wolta”, reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produkcja: Agnieszka Wasiak, LAVA Films

Amatorski klub sportowy UKS Volteo podejmuje się walki o wejście do woltyżerskiej kadry narodowej. Jego zawodniczki nie zdają sobie sprawy jak wiele wyrzeczeń wiąże się  z tą decyzją. Najważniejsza jest dla nich szansa zmierzenia się z dotychczasowymi idolami na międzynarodowej olimpiadzie jeździeckiej w Aachen. Trzy bohaterki – dziewczynka, nastolatka i młoda kobieta – wspólnie walczą o sukces drużyny, jednocześnie konfrontując się z własnym dojrzewaniem.


„Misja”, reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara, Trzy Film

Opowieść o polskim egiptologu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim jest u progu dokonania wielkiego odkrycia. Jeśli mu się uda, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii. Bohater „Misji” jest z jednej strony poszukiwaczem skarbów, jak Indiana Jones i ciekawym świata naukowcem – „człowiekiem renesansu”, a z drugiej zakochanym od 45 lat mężem, piszącym romantyczne wiersze do żony.


„Miłość bezwarunkowa”, reżyseria: Rafał Łysak, produkcja:  Jacek Bławut, Victoria Ogneva, Jacek Bławut Film Production

Czy porozumienie między 80-letnią skrajnie religijną kobietą i jej wnukiem gejem jest możliwe? Czy są w stanie przekroczyć swoją wiarę i przekonania w imię miłości? Dokument jest osobistą historią reżysera. Od dzieciństwa wychowywała go babcia Teresa, którą traktuje jak drugą mamę. Dla Teresy rodzina jest najważniejszą wartością w życiu. Jej mąż od wielu lat nie żyje, córka wyprowadziła się z miasta, siostra żyje swoim życiem, więc całą swoją miłość i uwagę skupiła na swoim wnuku – ukochanym do momentu, gdy powiedział jej o swoim homoseksualizmie. Ta wiadomość złamała jej serce. Jednak mimo wszystko oboje próbują zrozumieć racje drugiej strony i nie przestają się kochać.


„Najbrzydszy samochód świata”, reżyseria i produkcja: Grzegorz Szczepaniak, ANAGRAM

70-letni Bogdan, nie ma nic oprócz 51-letniego wartburga, samochodu, który zwyciężył w konkursie na Najbrzydszy Samochód Polski 2015 oraz nikogo prócz 94-letniej matki Kazimiery, z którą kiedy tylko może podróżuje swoim wartburgiem po całej Polsce. Gdy wybuchła II wojna światowa, mama Bogdana miała 18 lat. Pomimo swojego wieku (94 lata) Kazimiera jest w wyjątkowo dobrej formie. Jednak Bogdan liczy się z tym, że mama może w każdej chwili odejść. Chciałby z nią odbyć jeszcze jedną, być może ostatnią, podróż do miejsca, gdzie została przymusowo zabrana do pracy podczas wojny. Bogdan postanawia przygotować swojego wartburga i wyruszyć z mamą w podróż – z rodzinnych podwarszawskich Marek do miasta Schoenebeck jest ok 750 km.


„Wieś pływających krów”, reżyseria produkcja: Katarzyna Trzaska, ZYGIZAGA

Trójka ekologicznie uświadomionych i alternatywnie żyjących młodych Berlińczyków wyrusza wakacyjnie na Wschód, również do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Zatrzymują się na dłużej w małej wiosce przy białoruskiej granicy gdzie wynajmują drewnianą chatę od miejscowego rolnika. Spacerują, fotografują okoliczną przyrodę, medytują, ćwiczą akro-yogę, uczą się zbierać grzyby, modlą się do księżyca, współczują zwierzętom hodowlanym, myją się nago przy studni, jedzą warzywa znalezione w śmietniku za sklepem spożywczym, aby zmniejszyć straty żywnościowe na naszej planecie. Dla miejscowych są bardziej egzotyczni niż jacykolwiek inni obcokrajowcy widziani na żywo czy w telewizji. Wzajemna obserwacja i wymiana poglądów rozwija obie strony, a jednocześnie jest źródłem humoru. Jak zmienią się bohaterowie z obu stron pod wpływem tego nietypowego spotkania?

Organizatorem największego polskiego programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Sama prezentacja DOCS TO GO! jest organizowana od 2012 roku przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Krakowską Fundację Filmową, a od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND. Program jest wspierany przez DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych i EDN – European Documentary Network. Głównymi Partnerami są: Culture.pl oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej, a Partnerami-współorganizatorami: HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Kancelaria Prawna MKZ Partnerzy i Kancelaria Radców Prawnych Balewski Gryziak Słoma, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowski Klaster Filmowy i Krakowski Park Technologiczny. Partnerami: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i Film Commission Poland, a Patroni medialni to: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV Kamera, Polish Docs, Tygodnik Powszechny, TVP Kultura i Warszawski Serwis Kulturalny.

Szczegółowe informacje o programie na: www.doclab.pl