POLSCY TUTORZY

Maria Zmarz-Koczanowicz – reżyserka, scenarzystka. Urodziła się w 1954 roku. Jest jedną z najbardziej znanych polskich dokumentalistek. Zrealizowała około 50 filmów, które tworzą najpełniejszy, subiektywny dokument polskich przemian wolnościowych ostatnich dekad. Jej filmy mają atrakcyjną telewizyjną formę, błyskotliwy, gęsty montaż – ale jest w nich zawsze obecne spojrzenie autorki. Są to zbiorowe portrety grup pokoleniowych („Pokolenie 89”), jak sylwetki wybitnych artystów i intelektualistów (Czesław Miłosz, Leszek Kołakowski, Jerzy Turowicz, Jerzy Grotowski) – wszystkie one składają się na dziennik polskiego inteligenta, świadka epoki pełnej wielkich nadziei, wychylonego w przyszłość. Filmy dokumentalne Marii Zmarz-Koczanowicz prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając liczne nagrody (m.in. Urząd, 1986 — Złoty Smok i Lajkonik w Krakowie, Główna Nagroda na festiwalu Cinéma du Réel). W 1993 r. zadebiutowała filmem fabularnym „Kraj świata”. Jej najnowszy, ukończony w 2015 roku film to „Adam Michnik. Bądź realista, chciej niemożliwego”.

Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka i reporterka. Urodziła się w 1958 r. w Tychach. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim, pisała pracę magisterską na temat Hieronima Boscha. Była reporterką „Aktualności” TVP Katowice, Ekspresu Reporterów, współpracowała z Redakcją Filmu Dokumentalnego i Reportażu Programu 2 TVP. W swoim imponującym dorobku ma kilkadziesiąt reportaży telewizyjnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Za pierwszy film otrzymała też nagrodę w Pradze, a za drugi w Moskwie. Do jej najlepszych filmów należą również: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. W swoim ostatnim filmie udowadnia, że „Wszystko jest możliwe”, opowiadając historię kobiety, w która w wieku 65 lat zaczęła podróżować. Zwiedziła już Skandynawię, Amerykę Północną, Amerykę Południową, Azję i Afrykę.

Paweł Łoziński – ur. 1965 w Warszawie. Reżyser, scenarzysta, producent filmów dokumentalnych i fabularnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Autor wielu filmów dokumentalnych, m.in.: „Miejsce urodzenia” (1992), „Taka historia” (1999), „Siostry” (1999), „Między drzwiami” (2004), „Wygnańcy” (2005), „Kici, kici” (2008), „Chemia” (2009), „Ojciec i syn” (2013). Debiutem fabularnym zaś i jedynym jak dotychczas filmem fabularnym w dorobku reżysera, był zrealizowany w 1996 film „Kratka”. W ostatnich latach Paweł Łoziński także produkuje swoje filmy. Paweł Łoziński jest laureatem wielu nagród głównych na festiwalach filmowych, m.in. nagrody za debiut reżyserski za film „Kratka” na Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni (1996), Złotego Lajkonika za filmy „Taka historia” i „Siostry” na festiwalu polskich filmów w Krakowie (1999) i głównej nagrody za „Taką historię” na festiwalu w Lipsku (1999).

Rafał Listopad – montażysta. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, montażysta i pedagog. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, teatrów telewizji, teledysków i filmów reklamowych, takich jak:  „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Poste restante” Marcela Łozińskiego, „Abu Haraz” Macieja Drugasa i „Ambassada” Juliusza Machulskiego. W swoim dorobku ma ponad piętnaście pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych, kilkaset filmów reklamowych.

Mariusz Włodarski – producent filmowy. W 2005 roku ukończył Wydział Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Łódzkim pisząc pracę magisterską o zastosowaniu elementów marketingu w dystrybucji kinowej w Polsce. Następnie ukończył studia podyplomowe na kierunku Organizacja Produkcji Filmowej w PWSFTViT w Łodzi.  Pracował dla jednego z największych studiów produkcyjnych w Polsce – Opus Film. Poza pracą w Polsce uczestniczył w międzynarodowych produkcjach filmowych takich jak „Simon Konianski“ produkowany przez belgijskie Versus Production czy „The Flying Machine“ produkowany przez brytyjską firmę Breakthru Films. W 2010 roku założył wraz z trójką przyjaciół własną firmę – Lava Films, poprzez którą wyprodukował film dyplomowy Magnusa von Horn, pt. „Bez Śniegu“. Doszkalał się na kursie dla producentów europejskich EAVE, warsztatach Passion to Market oraz EKRAN, rozwijając w nich debiut fabularny Magnusa von Horn pt. „Intruz” mający swoją światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 2015. Mariusz był wykładowcą na kursie dla Producentów Kreatywnych organizowanym przez Szkołę Wajdy w Warszawie. Aktualnie jest wykładowcą na Wydziale Reżyserii oraz Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTViT w Łodzi.

Tomasz Wolski – reżyser, operator i producent. Absolwent Szkoły Wajdy, uczestnik Berlinale Talent Campus oraz warsztatów Berlin Today Award, absolwent stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, NCK Młoda Polska, ekspert w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Europejskiem Akademii Filmowej (EFA). Reżyser, operator oraz montażysta nagradzanych filmów dokumentalnych m.in. „Klinika” (2006), „Złota rybka” (2008), „Szczęściarze” (2009), „Aktorzy” (2009), „Pomału” (2010), „Lekarze” (2011), „Pałac” (2012). Reżyser i scenarzysta krótkiego filmu fabularnego „Córka” (2015). Montażysta filmów m.in. „Dziennik z podróży” (2013), „21xNY” (2016) oraz „Krzyżoki” (2017). Aktualnie na premierę czeka jego najnowszy film dokumentalny „Festiwal” (2017), pracuje także nad kreacyjnym filmem dokumentalnym „Zwyczajny kraj” oraz debiutem fabularnym.

Wojciech Staroń – Operator i reżyser od początku swojej pracy silnie związany z filmem dokumentalnym. Ukończył wydział operatorski PWSFiTv w Łodzi. Debiut „Syberyjska Lekcja” (1998) i po latach jego kontynuacja „Argentyńska lekcja” (2010) to wielokrotnie nagradzane na świecie autobiograficzne dokumenty docenione za wybitne nowe spojrzenie na ten gatunek filmowy. Autor zdjęć w licznych filmach fabularnych i dokumentalnych m.in. „Nagroda” (Srebrny niedźwiedź na Berlinale dla autora zdjęć) „Pl. Zbawiciela” (Srebrna żaba dla autora zdjęć na  Cammerimage).

MIĘDZYNARODOWI TUTORZY

Leena Pasanen – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory – instytutu kultury przy Ambasdzie Finlandii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publicznej YLE była odpowiedzialna za redakcję dokumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertem i wykładowcą.

Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, wcześniej dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Rada Šešić – krytyk filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa – specjalizuje się przede wszystkim w kinie południowoazjatyckim i wschodnioeuropejskim. Związana jest z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF. W Holandii zrealizowała cztery filmy, nagradzane później na festiwalach, w Sarajewie, gdzie wcześniej mieszkała również zajmowała się twórczością filmową. Jest cenioną konsultantką – zwłaszcza w tematyce filmu dokumentalnego.

Lise Lense-Møller – producentka i dyrektor zarządzający Magic Hour Films – kopenhaskiej firmy produkcyjnej, która wyprodukowała (także jako koproducent) ponad 60 filmów. Wiele z nich spotkało się z międzynarodowym uznaniem,  szczególnie „Burma VJ”, który otrzymał 52 międzynarodowe nagrody i nominację do Oscara. Lise jest wykładowczynią i od 25 lat prowadzi międzynarodowe warsztaty, między innymi w ramach programu MEDIA – EAVE. Lise prowadzi także mały dom wydawniczy.

Brigid O’Shea – tutor i wykładowca, specjalizuje się w strategii festiwalowej dla projektów dokumentalnych. Szefowa DOK Industry Programme od 2013 roku. Karierę zaczynała pracując przy festiwalu Berlinale. Potem pracowała przy wielu programach dokumentalnych, wśród nich są IDF – Instytut Filmu Dokumentalnego i Documentary Campus. Jest także producentką filmową.

Peter Jäger – szef AUTLOOK Filmsales GmbH. Urodził się w Belgii. Studiował prawo i filozofię. W czasie studiów wraz z kolegami z uniwersytetu stworzył nowy magazyn i został jego szefem. Później pracował jako konsultant u kilku największych, niezależnych dystrybutorów filmowych, zajmujących się produkcjami takimi jak „Festen”, „Mulholland Drive” i trylogią „Władca pierścieni”. W 2005 roku Peter Jäger założył AUTLOOK Filmsales GmbH, międzynarodową firmę zajmującą się dystrybucją filmów dokumentalnych. Dziś Autlook jest wiodącym dystrybutorem na świecie. Peter Jäger jest również ekspertem programu MEDIA, członkiem jury Flamandzkiego Funduszu Filmowego, Wiedeńskiego Funduszu Filmowego oraz wykładowcą na Akademii Filmowej w Wiedniu, Donau-University Krems, Akademii Filmowej w Berlinie, Eurodocs, Cine Regio, MAIA warsztat i  IDFA Academy. Jako konsultant jest goszczony przez IDFA, Hot Docs, Berlinale i festiwal w Cannes.

ORAZ Z PIERWSZEJ SESJI:

Bartek Pietras – montażysta. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, montażysta filmowy i pedagog. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Zajmował się montażem filmów „Baby blues” Katarzyny Rosłaniec, „Sala samobójców” Jana Komasy, „Gry wojenne” Dariusza Jabłońskiego oraz seriali „Bez tajemnic” i „Pitbull”. Laureat między innymi Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za montaż „Sali samobójców” oraz nagrody za montaż filmu „Oda do radości” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. 

Agnieszka Niburska – zastępca dyrektora Marketing-Public Relations w HBO Polska oraz dyrektor Content & Commercial PR w HBO Europe.

Marcin Pieńkowski – dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, ekspert PR i marketingu, były szef PR i marketingu festiwalu MFF T-Mobile Nowe Horyzonty i American Film Festival we Wrocławiu.

Joanna Pawluśkiewicz – scenarzystka, producentka i pisarka, performerka z Klubu Komediowego.

Aleksandra Markowska – aktorka i performerka z Klubu Komediowego.

Aleksandra Derewienko – szef sprzedaży w Cat & Docs, wcześniej kierownik sprzedaży na Europę Wschodnią i Azję w Taskovski Films.

Joanna Tereszczuk – przedstawicielka Onet VOD oraz ekspert ds. dystrybucji.

Jest to już trzecia edycja DOC LAB POLAND, programu dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W edycjach 2015, 2016 i 2017 konsultantami byli m.in.:

Bartek Konopka – reżyser filmów dokumentalnych: „Sztuka znikania” i „Królik po berlińsku”, za który otrzymał nominację do Oscara, a film był pokazywany na ponad 70 festiwalach, zdobył kilkanaście nagród, trafił do rozpowszechniania w 40 krajach. Jego debiut fabularny “Lęk Wysokości” (2011) miał premierę na IFF w Montrealu. Został nagrodzony m.in. w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Bartek zajmuje się filmem od 1991 roku, od kiedy zaczął studia na filmoznawstwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Filmy dokumentalne realizuje od 1997 roku. W 2002 ukończył wydział reżyserii WRiTV Uniwersytetu Śląskiego. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Rady PISF.

Montażyści:

Anna Dorota Wardęszkiewicz – montażystka, przede wszystkim filmów dokumentalnych, zmontowała ich ponad 150. Urodziła się w 1941 r. w Serokach. Jest absolwentką i wykładowcą Szkoły Filmowej w Łodzi. Przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi. W 2014 roku pełniła funkcję eksperta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.  Montowała wiele filmów Pawła Łozińskiego, m.in. „Ojciec i syn”, „Chemia”, „Werka” i „Rozwód”. Współpracowała również z Krzysztofem Kieślowskim – „Siedem dni tygodnia”, z Maciejem Drygasem – „Stan nieważkości” i „Usłyszcie mój krzyk” oraz z Michałem Marczakiem – „Fuck For Forest” i „Koniec Rosji”.  Współpracowała przy reżyserii i sama wyreżyserowała wiele filmów,  m.in. „Granicę”, „Bliznę”, „Sprzedawcę chleba”, „Hospodi pomiłuj” i „Oferta”. W dwóch ostatnich była również autorką scenariusza.

Jarosław Kamiński – montażysta filmowy. Urodził się w 1960 r. w Łodzi. Ukończył Wydział Filmowy i Telewizyjny Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze i doktoryzował się na nim. Za montaż filmu „Z odzysku” Sławomira Fabickiego otrzymał nagrodę na festiwalu w Gdyni. Za „Żurek” Ryszarda Brylskiego, „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida i „Idę” Pawła Pawlikowskiego został wyróżniony Polską Nagrodą Filmową, Orzeł. Montował kilkadziesiąt innych filmów, w tym „Córki dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej oraz  „Jacka Stronga” i „Pokłosie”  Władysława Pasikowskiego.  Często współpracuje z Jackiem Bławutem, m.in. przy serialach dokumentalnych „Ja, alkoholik” i „Nasz spis powszechny”. Członek założyciel Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, w latach 2011-2013 jego prezes. Jest wykładowcą Szkoły Filmowej w Łodzi, członkiem Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Specjaliści ds. produkcji, promocji i marketingu filmowego:

Anna Wydra – nominowana do Oscara producentka „Królika po berlińsku”, „Sztuki znikania”, „6 kroków”, czy „Efektu domina”, założycielka i szefowa firmy Otter Films,

Izabela Łopuch – szefowa produkcji HBO Polska,

Szymon Lenkowski, Piotr Bujnowicz – właściciele firmy Trailer and More, specjalizującej się w realizacji trailerów,

Michał Połetek – szef działu filmowego w portalu crowdfundingowym polakpotrafi.pl

ZAGRANICZNI TUTORZY

Mikael Opstrup – szef Studies & Co-production Guide Editor w European Documentary Network. Swoje życie zawodowe związał z dokumentem, już od swojego pierwszego filmu nakręconego w 1977 r. Dwa lata później ukończył Uniwersytet w Kopenhadze (specjalizacja filmowa). Przez większą część lat 80. zajmował się dystrybucją kinową dokumentów. Od lat 90. jest producentem znanych na świecie filmów dokumentalnych. Od 1998 do 2002 r. był konsultantem w Duńskim Instytucie Filmowym, a od 2002 – 2008 r. współwłaścicielem firmą Final Cut Productions w Kopenhadze.

Elizabeth Radshaw – dyrektorka programów Industry na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Hot Docs w Toronto.Nadzoruje prowadzone przez festiwal programy wspierania filmowców: Hot Docs Collection, Shaw Media-Hot Docs Funds, Hot Docs-Blue Ice Group Documentary Fund oraz CrossCurrents Doc Fund. Na festiwalu jest kuratorką konferencji, warsztatów oraz Hot Docs Forum i Hot Docs Deal Maker – pitchingów i spotkań, które ułatwiają kontakt twórców z instytucjami finansującymi. Zanim rozpoczęła współpracę z Hot Docs, pracowała w TVF International i National Film Board of Canada, organizowała również montrealską edycję Rooftop Short Film Festival.

GOŚCIE SPECJALNI

HANKA KASTELICOVA –  szefowa produkcji w HBO Europe,

TUE STEEN MULLER –  znany i ceniony międzynarodowy konsultant w dziedzinie dokumentu, krytyk filmowy,

XAVIER HENRY-RASHID – szef Film Republic, londyńskiej agencji, zajmującej się sprzedażą filmów fabularnych i dokumentów.

Agenci sprzedaży:

 

Deckert Distribution (Ina Rossow),
Rise and Shine (Stephan Kloos),
Sideways (Kaaz Basma) ,
Magnet (Georg Gruber),
Autlook (Peter Jaeger),
Film Trasit (Jan Rofekamp),
Slingshot (Manuela Bueno),

Przedstawiciele zagranicznych telewizji: Arte France, Arte G.E.I.E., ZDF, ARD, YLE (Finlandia), ERR (Estonia), Ceske Televise, Al Jazeera, Canal+, DR (Dania), RAI, BBC, Channel 4, TV3 (Katalonia).

Selekcjonerzy festiwali dokumentalnych oraz przedstawiciele współpracujących z tymi festiwalami platform pitchingowych i sekcji industry: IDFA, Lipsk, Hot Docs, Jihlava, Sheffield, La Rochelle, Vision du Reel, Cine du Reel, CPH Docs (Dania), London IDF, Clermont Ferrand, Zagreb Docs, Popoli, Docs DF (Meksyk), Palm Springs, AFI Docs (USA).