Strona główna Doc Lab Poland Program MÓJ PIERWSZY FILM 
na półmetku

Program MÓJ PIERWSZY FILM 
na półmetku

UDOSTĘPNIJ

Trwa pierwsza edycja programu edukacyjnego dla licealistów i studentów Mój Pierwszy Film. W tym roku w związku z sytuacją epidemii koronawirusa uczestnicy rozwijają projekty dokumentalne, których tematyka odnosi się do pandemii, izolacji oraz wywołanych nimi przemian rzeczywistości. Opiekunami i tutorami programu są czołowi dokumentaliści: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter, przy wsparciu nagradzanej montażystki Katarzyny Orzechowskiej. Organizatorem jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego.

Uczestnicy Mojego Pierwszego Filmu pod okiem doświadczonych opiekunów i tutorów stawiają pierwsze kroki w realizacji filmowej i kręcą swoje pierwsze etiudy. Program składa się z pięciu intensywnych sesji odbywających się w okresie od lipca do grudnia 2020 roku. Podczas sesji uczestnicy pracują nad swoimi projektami indywidualnie analizując z opiekunami znaczenie poszczególnych elementów rzemiosła filmowego i ich wpływ na artystyczny kształt ich etiud. Program jest idealnym miejscem dla młodych ludzi, którzy przygotowują się do różnych zawodów filmowych m.in. reżysera, operatora czy montażysty. Mój Pierwszy Film opiera się na podejściu praktycznym. Sesje podzielone są na poszczególne etapy powstania etiud i przybliżają takie zagadnienia jak m.in. poszukiwanie i rozwój tematu, dokumentacja i pisanie scenariusza, praca w bohaterem w dokumencie, realizacja pierwszych zdjęć czy montaż.

W związku z sytuacją pandemii Covid-19 zajęcia w tym roku odbywają się przede wszystkim on-line, a uczestnicy zrealizują etiudy dokumentalne dotyczące ich sytuacji w tym trudnym czasie (bazując także na swoich własnych video obserwacjach sprzed programu). Materialnym efektem programu będzie kilka krótkich filmów dokumentalnych, które zostaną upublicznione w internecie.

Podczas tegorocznej edycji realizujemy etiudy będące autorskim, osobistym spojrzeniem na świat epidemii w prywatnych domach, wśród rodzin i przyjaciół. Uczestnicy szukają filmowej formy dla opowiedzenia o życiu w izolacji w pierwszych tygodni pandemii i o zmieniającej się sytuacji w zupełnie nowej dla nas wszystkich rzeczywistości. Wierzę, że pod koniec programu będziemy mogli oglądać intymny, osobisty obraz ostatnich miesięcy, który pokaże różne spojrzenia na pandemię zrealizowane przez młodych, wrażliwych dwudziestokilkulatków. Etiudy powstają w Polsce, ale jest wśród nich i taka, która powstaje w Barcelonie, jednym z głównych ośrodków rozwijania się koronawirusa – mówi Marcin Sauter, jeden z opiekunów programu.

Uczestnikami programu są: Natalia Nowicka, Iga Sadowska, Bartek Błędowski, Maja Górczak, Maja Markowska, Milena Mądra, Dorota Bator, Zuzanna Woźniczka, Olga Papacz, Bartosz Wróblewski, Magda Luiza Budejko, Karolina Baranowska. Uczestnikami wspierającymi są Izabela Zubrycka, Bogumiła Górnicka, Jakub Tlałka, Patryk Mazurek, Agnieszka Zając, Ewa Ślusarczyk, Kacper Olszewski oraz w funkcji montażysty: Ola Kasprowicz, Mirosław Kłopotowski i Natalia Jacheć.

Opiekunami i tutorami programu są:

Edyta Wróblewska – reżyserka filmowa, doktorantka na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej i Francuskiego Instytutu Zarządzania, gdzie uzyskała dyplom MBA. Ukończyła reżyserię filmu fabularnego (Studio Prób) i dokumentalnego (Doc Pro) w Szkole Wajdy, studiowała realizację obrazu telewizyjnego i filmowego w Camerimage Film School oraz scenopisarstwo w Wytwórni Scenariuszy WFDiF. W latach 2013–2019 wykładowczyni Szkoły Wajdy, kierująca programem reżyserii filmu dokumentalnego dla młodzieży „Przedszkole Filmowe”. Jej filmy dokumentalne takie jak: „Ala z Elementarza”, „PRL de luxe”, „Małe instrumenty”, „Zygmunt Hübner. Gra z rzeczywistością” były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie. Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, członkini Gildii Reżyserów Dokumentalnych, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Kobiet Filmu.

Maciej Cuske – od liceum tworzy niezależne filmy na taśmie 8 i 16 mm. W 2004 roku ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Od tej pory realizuje głównie filmy dokumentalne. Od 2009 roku jest ekspertem w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, prowadzi warsztaty filmowe dla dorosłych i młodzieży w całej Polsce, w swoim mieście współtworzy Bydgoską Kronikę Filmową. Członek Polskiej Akademii Filmowej oraz Gildii Dokumentalistów. Jest wykładowcą w Szkole Andrzeja Wajdy, prowadził zajęcia z Filmu Dokumentalnego w Warszawskiej Szkole Filmowej. Jest autorem takich filmów jak m.in. „Wieloryb z Lorino”, „Stacja Warszawa”, „Daleko od miasta”, „Andrzej Wajda: Róbmy zdjęcie!” i „Kuracja”. Laureat m.in. Srebrnego i Brązowego Lajkonika oraz Nagrody Srebrnego Rogu na Krakowskim Festiwalu Filmowym; Grand Prix na Festiwalu Cinarail – Metro and Train on Film i Złotej Rybki dla Najlepszego Dokumentu podczas Festiwalu „Happy End”.

Marcin Sauter – studiował Fotografię w PWSFTviT w Łodzi. W latach 1994-1998 pracował jako fotoreporter „Gazety Wyborczej”, potem współpracował z pismami jak „Rzeczpospolita” i „Pozytyw”. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. W 2005 r. ukończył Kurs Dokumentalny Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. W latach 2013–2019 wykładowca Szkoły Wajdy, od 2007 r. prowadzi wspólnie z Maciejem Cuske pracownię i kurs filmu dokumentalnego Bydgoska Kronika Filmowa. Autor takich filmów jak m.in. „Kino objazdowe”, „Pierwszy dzień”, „Na północ od Kalabrii” oraz „Żalanarz-Pusty Brzeg”. Autor zdjęć do takich filmów jak m.in. „Elektryczka“ i „Kruzensztern“ reż. Maciej Cuske, „Kredens“ reż. Jacob Dammas, „PRL de Luxe“ i „ Małe Instrumenty” reż. Edyta Wróblewska. Laureat nagród na festiwalach m.in. w Krakowie, Paryżu, Lizbonie, Londynie, Meksyku, Łagowie i Amsterdamie.

Katarzyna Orzechowska – montuje reklamy, teledyski, fabularne filmy krótkometrażowe oraz kampanie społeczne. Jest bardzo mocno związana ze światem dokumentu. Filmy dokumentalne, które montowała wielokrotnie miały premiery na największych europejskich festiwalach. Otrzymała min. nagrodę SFP na Krakowskim festiwalu Filmowym za montaż filmu „Wieloryb z Lorino”. Montaż jest jej pasją, a podstawą w pracy kreatywność.

Organizatorem programu jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, która od 2015 roku prowadzi największy w Polsce program konsultacyjno-prezentacyjny DOC LAB POLAND. Efektem dotychczasowych czterech zakończonych edycji jest ponad 120 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już ponad 40 filmów zdobywających laury na całym świecie. Fundacja jest także organizatorem CEDOC MARKET – jedynego w Polsce międzynarodowego marketu koprodukcyjnego dla dokumentalistów (co roku ponad 400 spotkań), DOC DEVELOPMENT – programu rozwoju dokumentów na wczesnym etapie powstawania, IMPAKT-u skierowanego do producentów filmów fabularnych i dokumentalnych na początku drogi zawodowej, a także przeglądu WARSAW DOC HOT SELECTION, w ramach którego prezentowane są najlepsze i najczęściej nagradzane polskie filmy dokumentalne ostatnich lat.

Mój Pierwszy Film jest dofinansowany ze środków z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Więcej informacji na: www.fundfilm.pl