Strona główna Doc Lab Poland „Moja wielka Biba” na Sheffield Doc/Fest

„Moja wielka Biba” na Sheffield Doc/Fest

UDOSTĘPNIJ

W programie tegorocznego festiwalu Sheffield Doc/Fest w Wielkiej Brytanii znalazły się mocne polskie akcenty – pokazy dokumentów, pitching oraz prezentacje projektów filmowych w czasie Marketplace. Jednym z nich będzie uczestnicząca w DOC LAB POLAND „Moja wielka Biba” Judyty Fibiger.

Film produkowany przez Roberta Rhodina – White Sharks Studios został wyróżniony w czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Otrzymał zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej Sheffield Doc Fest. W czasie Marketplace, Judyta Fibiger będzie miała okazję zaprezentować swój projekt m.in. koproducentom, nadawcom stacji telewizyjnych i agentom sprzedaży.

„Moja wielka Biba” jest filmowym portretem Barbary Hulanicki, wizjonerki, modowej rewolucjonistki, założycielki legendarnego londyńskiego sklepu Biba, z pochodzenia Polki. To opowieść o kobiecie, która wyprzedziła swoje czasy. 

BIBA to jedna z największych modowych rewolucji. Początkowo malutki sklep po kilku latach zamienił się w Dom Towarowy przy High Street Kensington. Wielkością i rozmachem przewyższył samego Harrodsa. „Najpiękniejszy sklep świata” napisał o nim „Sunday Times”, „Miejsce, które zdefiniowało lata ’60”. Barbara zaoferowała coś, czego nie było nigdy przedtem – oszałamiającą modę na każdą kieszeń. Wszystko to we wnętrzach niczym z Hollywoodzkich filmów – z restauracjami, barami, działami dla dzieci i matek w ciąży. Na dachu ulokowano bajkowy ogród, po którym przechadzały się żywe flamingi. 

U Barbary bywali David Bowie, Freddie Mercury, Richard Avedon, Twiggy i Mick Jagger. W Bibie pojawiły się pierwsze kosmetyki dla ciemnoskórych kobiet. Także tam pierwszy raz w historii możliwe było testowanie kosmetyków. Biba to nie tylko sklep – to sposób i styl życia. To właśnie Biba pierwsza produkowała ubrania na skalę masową. Przetarła szlaki dzisiejszym odzieżowym gigantom – takim jak ZARA czy H&M. 

W Bibie rządziły kobiety. To pierwsze feministyczne przedsiębiorstwo na świecie. Czegoś takiego nikt nigdy przedtem nie zrobił i do tej pory nie powtórzył. Fenomenem Biby jest biznesowa i społeczna innowacyjność właścicieli, a także silnie zakorzenione w Barbarze poczucie sprawiedliwości. Koncepcje Hulanickiej okazały się dla wielu zbyt awangardowe. Dopiero dziś możemy docenić jej wizjonerstwo. W filmie dokumentalnym po raz pierwszy pokazana zostanie skala i znaczenie dokonań Barbary Hulanicki. 

Pitching DOCS TO START Judyty Fibiger w czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Reżyserka jest autorką książki „Barbara Hulanicki. Ważne jest tylko jutro”

W  Sheffield w czasie Marketplace prezentowany jest również inny projekt filmowy rozwijany w DOC LAB POLAND (w 2018 r.) – „Twarze Agaty” w reżyserii Małgorzaty Kozery, produkowane przez Joannę Plesnar i Marię Krauss z Plesnar & Krauss Films oraz uczestniczący w tym roku w DOC LAB POLAND CO‐PRODUCTION MARKET „Zabbaleen” Jaśminy Wójcik (prod. Maria Gołoś, Monika Matuszewska / Rozbrat Films).

Jaśmina Wójcik ma okazję pokazać brytyjskiej publiczności także swój gotowy dokument – „Symfonia fabryki Ursus”. W sekcji Doc/Rhythm prezentowana jest również polsko-brytyjska produkcja „Cool Daddio: The Second Youth of R. Stevie Moore” wyreżyserowana przez Imogena Putlera i Monikę Baran, a w sekcji Doc/Love „The Vibrant Village”, krótkometrażowy dokument Weroniki Jurkiewicz. Natomiast projekt „Walka z cieniem” w reżyserii Michała Helwaka, produkowany przez Marcina Wierzchosławskiego (Metro Films) uczestniczy w pitchingu EBU.

Udział polskiej reprezentacji w wydarzeniach branżowych wspiera program Polish Docs Pro. W poniedziałek, 10 maja, o godzinie 19.00 odbędzie się jego spotkanie networkingowe.

Polish Docs PRO to inicjatywa powstała we współpracy Krakowskiej Fundacji Filmowej z Telewizją Polską oraz programem Doc Lab Poland, której celem jest kontynuacja i rozwinięcie działań zainicjowanych przez Krakowską Fundację Filmową w ramach projektu Polish Docs. Polish Docs PRO skupia się przede wszystkim na szerokiej promocji polskiej branży dokumentalnej na międzynarodowych wydarzeniach przeznaczonych dla profesjonalistów filmowych. Wspiera filmowców i producentów w rozwoju ich projektów poprzez ułatwienie dostępu do zagranicznych rynków, koordynację wyjazdów delegacji na fora pitchingowe i targi koprodukcyjne, organizację prezentacji projektów, modeli produkcyjnych i możliwości koprodukcji z Polską, organizację spotkań networkingowych, udział w wykładach, dyskusjach panelowych, warsztatach i szkoleniach. Celem Polish Docs PRO jest ugruntowanie polskiej marki dokumentalnej w światowym środowisku filmowym oraz rozwój współpracy międzynarodowej. Projekt wspierany jest merytorycznie i finansowo przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Telewizję Polską SA.

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest organizatorem DOC LAB POLAND, programu dla profesjonalnych dokumentalistów, a współorganizatorem – Krakowski Festiwal Filmowy.

Nagrody DOC LAB POLAND 2019 – czytaj więcej